Temperatur diff med controller

Hei hei.

Midt i sommersferien så kjøpte jeg meg et startersett hos Brewshop for å prøve å brygge øl for aller første gang og et ekstrakt sett (Golden Lager). Så da har dere en ide om nivået jeg ligger på og hvorfor jeg kanskje bruker feil ord hvis jeg har gjort dette. Etter masse lesing og Youtube, så har jeg nå en vørter som begynner å nærme seg slutten på gjæringstiden og skal snart flaskes.

På pakken til gjæren står det at denne skal gjære på en temperatur mellom 18-20 grader C.

Det gikk fort opp for meg at jeg har ikke et sted å gjære vørtern uten at det er store variasjoner i temperatur i løpet av et døgn. Så jeg lagde meg et gjæringsskap av en gammel topmatet fryser, en varme matte som trekkes rundt gjæringskar og en Inkbird ITC-1000f. Denne ser tilsynelatende ut til å fungere som den skal, men jeg har observerte et par ting og noen spørsmål som jeg ikke lett klarer å finne svar på nett.

Jeg har satt ITC-1000f til følgende settings.
Temp: 19 grader C.
Diff: +- 1 grader C.
5 minutter protection på kjøleskapet
Sensoren har jeg festet til bryggekar ved å klemme en relativt tynn og "myk" isopor klump over sensor og deretter stroppet denne fast til karet. Jeg er ganske sikker på at denne ikke ikke måler temperatur i frysern, men gjæringskaret.

Spørsmålene er som følger;

1. Jeg leser at jo mer stabil temperaturen er, jo bedre blir ølet. Er svigninger på 2 grader ok, eller bør jeg redusere diffen?
2. Er mengden temperatur svigninger lik for "alle" gjærtyper eller det avhengig av gjærtypen?
3. Med de instillingene jeg har over så kan topp og bunn temperatur fortsette litt forbi maks og min temperatur grunnet "moment", er dette ok eller bør jeg sørge for at jeg er innenfor temperatur maks og min?
4. Målt temperatur på sensor (gjæringskar) er ca. 1 grad forskjellig fra målt temperatur på vørter (vann når jeg testet manuelt før brygging). Er dette så bra jeg kan forvente å måle temperatur uten å bruke en del penger og har det noe å si?
 
Dette har du gjort veldig bra. Du er godt innafor tåleransegrensene. Tror ikke du får bedre øl av å styre mere med tempregulering av ekstraktsett. Kos dermed din nye hobby, både prosess og resultat. Det er gøy og godt.
 
Først av alt - Velkommen

Støtter @Terjedd her. Prosessen din er plenty god. Husk at svingningen måles i plasten i bøtta. Variasjonen er mindre inni.
Du kan naturligvis få litt jo-jo i fryseren ved at varme avløses av kjøling, som avløses…
Dette kan du se mer på etter at dette brygget er ferdig. Ikke så mye pga ølet, men pga unødig bruk av strøm og slitasje på kompressor.

Alt i alt en meget bra start.
Neste steg i kvalitet er Fresh Wort Kit.
 
Her ser du en øl jeg har til gjæring hjemme. Som du ser, svinger luft (ambient) temp (blå) noe, mens ølet (rød) er ganske stabil.
Du ønsker minst mulig svingning for å spare kompressor, men ølet blir i liten grad påvirket.
1690299172517.jpeg
 
Husk også at du som medlem i Norbrygg får rabatt på råvarer hos en rekke av bryggebutikkene. Men den aller største gevinsten ved å være medlem, er å få ta del i et sosialt, inkluderende og veldig hyggelig bryggemiljø. I kalenderen på forsiden av norbrygg.no legger vi fortløpende til arrangementer over hele landet. Du kan forvente at flere dukker opp over sommerferien. :)
 
Tusen takk for alle kjappe svar. Da legger jeg vekk bekymringene mine og prøver å ha litt tålmodighet og gjør meg klar til flasking i morgen.

Jeg tenkte ikke over at ølet har en del masse og vil ikke svinge slik som gjæringskaret gjør, men heller kanskje får en slags "gjennomsnittstemperatur" når man påfører gjæringskaret direkte kulde og varme.
 
Tilbake
Topp