3 kjappe spørsmål om brygging (av en IPA)

Hmm. Håper ikke det. Det er vel ikke så mye jeg kan gjøre med det. Eller bør jeg nå ta det gjennom et filter ved tapping?
Men nå fikk jeg vel også svaret på hvorfor det er viktig å fjerne gjær underveis i en GF Conical fermenter. Jeg rakk ikke tappe ut før det ble tett der.

Coarse filter er nevnt i denne videoen:

 
Hmm. Håper ikke det. Det er vel ikke så
mye jeg kan gjøre med det. Eller bør jeg nå ta det gjennom et filter ved tapping?
Men nå fikk jeg vel også svaret på hvorfor det er viktig å fjerne gjær underveis i en GF Conical fermenter. Jeg rakk ikke tappe ut før det ble tett der.

Coarse filter er nevnt i denne videoen:


Jeg har opplevd noen tilfeller der ploppinga i gjærlåsen har tatt seg opp, og det jeg trodde var FG har begynt å synke, etter at jeg tørrhumla. Det er jo vanskelig å vite sikkert, men jeg antar det har vært snakk om hop creep.

Det førte til litt lang tørrhumlingstid, men bortsett fra det gikk det bra.

Det du risikerer ved å la humla ligge lenge, er astringens og en litt røff bitterhet, og du begynner vel å nærme deg grensa. Om det ikke skjer noe dramatisk med FG, ville jeg bare tappa opp. Fater du, er det vel egentlig ikke noe problem, og om du flasker, så drikker du vel et sånt øl ganske ferskt. (Jeg begynner gjerne et par dager etter flaskinga:p.) Og dermed får du jo fulgt med, og kan gripe inn om det begynner å bli veldig mye kullsyre.

Jeg hadde ikke brydd meg om å styre mdd filtrering.
 
Jeg har opplevd noen tilfeller der ploppinga i gjærlåsen har tatt seg opp, og det jeg trodde var FG har begynt å synke, etter at jeg tørrhumla. Det er jo vanskelig å vite sikkert, men jeg antar det har vært snakk om hop creep.

Det er ikke bare det at humla skaper nukleasjonspunkter da, som frigjør co2?
Er ihvertfall det første jeg tenker på
 
Det er ikke bare det at humla skaper nukleasjonspunkter da, som frigjør co2?
Er ihvertfall det første jeg tenker på

Det kan nok hende. Jeg kan ikke nok om sånt til å vurdere hva en kan forvente, og hva som eventuelt er symptom på at det foregår noe mer, men om egenvekta forsetter å gå ned, kan vel ikke det skyldes frigjøring av CO2?

Som sagt, det med effekten av at humla gir nukleasjonspunkter kan jeg egentlig ikke vurdere, men jeg er nok tilbøyelig til å tolke plopping i gjærlåsen over litt tid som uttrykk for at det produseres CO2 nede i dypet.
 
Det kan nok hende. Jeg kan ikke nok om sånt til å vurdere hva en kan forvente, og hva som eventuelt er symptom på at det foregår noe mer, men om egenvekta forsetter å gå ned, kan vel ikke det skyldes frigjøring av CO2?

Som sagt, det med effekten av at humla gir nukleasjonspunkter kan jeg egentlig ikke vurdere, men jeg er nok tilbøyelig til å tolke plopping i gjærlåsen over litt tid som uttrykk for at det produseres CO2 nede i dypet.
Rister du prøvene for å få ut CO2? Hvis ikke kan vel frigjort CO2 forklare både plopping og en liten reduksjon i målt egenvekt, da egenvekten faktisk vil gå ørlite ned med reduksjon i mengde oppløst CO2, og etter hva jeg finner også kan påvirke hydrometermåling desto mer.
 
Rister du prøvene for å få ut CO2? Hvis ikke kan vel frigjort CO2 forklare både plopping og en liten reduksjon i målt egenvekt, da egenvekten faktisk vil gå ørlite ned med reduksjon i mengde oppløst CO2, og etter hva jeg finner også kan påvirke hydrometermåling desto mer.

Nei, jeg gjør jo ikke det. Kan det dreie seg om så mye?

Jeg går ut fra at de færreste tar seg bryet med å riste ut kullsyra. Dermed skulle ABV-beregningene våre være systematisk feil. Det er i så fall rart at det ikke er nevnt noe sted i den vanlige litteraturen, eller står i infoen som gis til de kalkulatorene vi bruker. Ett poeng gir 0,13% ABV, så det er jo ingen neglisjerbar kvantitet hvis det dreier seg om såpass.
 
Så vidt jeg kan regne ut dreier det seg ikke om mer enn ett poeng i faktisk forskjell mellom normal ferdig karbonering (2.5 - 3 vol) og ingen oppløst CO2, og etter gjæring med vanlig gjærlås er man vel under halvparten av det igjen. Men jeg har lest om de som har prøvd å måle ferdig karbonert øl med hydrometer som har fått over 10 poeng forskjell før og etter risting av prøve - noen skylder da på bobler som "henger fast" på selve hydrometer.

Basert på at det som du nevner ikke er nevnt som et problem i litteraturen, tror jeg det bare påvirker målingene signifikant når ølet er mer merkbart karbonert. Likevel kan det kanskje være verdt å riste prøvene for å forsikre om at oppløst CO2 ikke spiller inn. For øvrig, om utgjæringen ikke er langt over forventet (fant beersmith artikkel som nevner opptil 4-8 poeng reduksjon ved hop creep) eller fortsetter lenge etter forventet FG er nådd, er det noen grunn til å henge seg opp i om de siste poengene kom før eller etter tørrhumling?
 
For øvrig viste hydrometeret ca 1.008, som er 0.02 under det som var beregnet for oppskriften. Tappet det i går på fat og litt på flasker. Men jeg vannet jo ut oppskriften også, og Grainfather kalkulator beregnet da en FG på 1..09, så langt unna var jeg ikke.
Grainfather Community Tools

Øker sjansene for hop creep om jeg ikke får tømt gjær underveis i ståltanken? Forstår egentlig ikke hvorfor det må tømmes. Tenkte å spørre GF om det.
 
Øker sjansene for hop creep om jeg ikke får tømt gjær underveis i ståltanken? Forstår egentlig ikke hvorfor det må tømmes. Tenkte å spørre GF om det.
Kan ikke forstå hvordan det skal ha noe innvirkning. Der er nok gjær i suspensjon til å fortsette fermenteringen dersom flere sukkerarter blir gjort tilgjengelig for gjæren via enzymene fra humla.
 
Så vidt jeg kan regne ut dreier det seg ikke om mer enn ett poeng i faktisk forskjell mellom normal ferdig karbonering (2.5 - 3 vol) og ingen oppløst CO2, og etter gjæring med vanlig gjærlås er man vel under halvparten av det igjen. Men jeg har lest om de som har prøvd å måle ferdig karbonert øl med hydrometer som har fått over 10 poeng forskjell før og etter risting av prøve - noen skylder da på bobler som "henger fast" på selve hydrometer.

Basert på at det som du nevner ikke er nevnt som et problem i litteraturen, tror jeg det bare påvirker målingene signifikant når ølet er mer merkbart karbonert. Likevel kan det kanskje være verdt å riste prøvene for å forsikre om at oppløst CO2 ikke spiller inn. For øvrig, om utgjæringen ikke er langt over forventet (fant beersmith artikkel som nevner opptil 4-8 poeng reduksjon ved hop creep) eller fortsetter lenge etter forventet FG er nådd, er det noen grunn til å henge seg opp i om de siste poengene kom før eller etter tørrhumling?

10 poengs forskjell må vel skyldes at folk ikke har skjønt at hydrometeret må spinnes for å riste av seg bobler som henger ved? Jeg lar gjerne prøven stå litt, særlig hvis det er mye kullsyre - men det er det jo ikke når du måler FG på ales som har stått noenlunde varmt. (Og jeg lar alltid lagerøl komme opp i romtemperatur mot slutten, også. Men om du måler et øl som hilder 10 grader, er det jo en del kullsyre der.)

Nei, jeg tenker som deg, jeg tar det ikke så tungt om det plopper litt fremdeles når jeg flasker et tørrhumla øl. Er det et problem, vil jeg oppleve det før det blir alvorlig. Men jeg har ikke opplevd at det har blitt det.
 
Tilbake
Topp