35-40L plast-dunk til koking

Jeg leter nå etter en 35L plast-dunk til koking.

poenget er å kunne koke ned 30-33L til ca 26-28L så det passer perfekt på et 30L gjæringskar. Har sett meg lei på 30L-dunker med under 20L innhold, og må derfor ett hakk opp i størrelse.

Jeg har sett på labb-dunkene til felleskjøpet, men de kommer bare i 20 og 60L varianter, som blir for lite, eller for stort. Hvor får jeg tak i en egnet dunk på 35-40liter?

Jeg har også tenkt tanken på metall (http://www.okelektriske.no/fritid-leker-hobby/ferie-friluftsliv-villmark/kjokken-mat-utstyr/koking-utstyr-tilberedning/krabbegryte-pinnekjottgryte), men ser for meg at det er en del vanskeligere å jobbe med mtp festing av varme-elementer og kran... Dessuten mener jeg å huske at aluminium hverken er spesielt sunnt, eller tåler kontakt med hvisse andre metaller?

Så altså: helst plast...

Hadde det gått an å koke i en 35L kjøleboks fra Europris???

Kjøleboksen fra europris er av pp-plast, og fungerer nok fint til koking :)
Jeg har en som er brukt til hlt, med to varmeelementer i på 1000w hver.

Ellers er det vel ikke noe problem å koke batcher på verken 20 eller 30 liter i en 60liters Labb. Gjør dette selv. Har 2x2200W montert i bunn av bøtta. Dette koker fint 50 liter også når jeg trenger større batcher :)

:biersmile:

33 liter i en 35 liters dunk gjør det fort utrivelig i bryggeriet når det koker over. Gå heller for 60 literen, da har du jo også ekstra kapasitet dersom du ønsker det senere.

Med 30 liter til kok var jeg glad for at jeg hadde 60 litersdunk i går kveld. Skum er heftige saker...

AMelbye skrev:
Hadde det gått an å koke i en 35L kjøleboks fra Europris???

Jeg ville ikke kokt i en kjøleboks. Den er vanskelig å holde rein, og kommer til å bli ganske ekkel etterhvert... HLT er derimot mer OK, siden det bare er vann...

Du kan jo skalpere labb-dunken. Da får du tilpasset den til ditt behov.

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Har skalpert min dunk, den blir litt ustabil siden lokkområdet holder den tynnere plasten nedover i sjakk

Har du prøvd å bruke litt gaffa på toppen for å stabilisere den?

Sent from my C6603 using Tapatalk 2

Takk for mange gode innspill!

Hovedfordelene med kjøleboksen er at den er lav nok til å gå under overskapene ved kjøkkenbenken uten problem, og også smal nok til at mesteparten av dampen ved koking går ut i rommet og ikke under overskapene. Den er også lett å få tak i, og billig. At veggene er rette gjør også at varme-elementene kan monteres på veggene uten problemer. Jeg ser for meg at den runde sideveggen er grunnen til at varme-elementene ofte monteres i bunnen på labb-dunkene.

Martin E: Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være så vanskelig å holde kjøleboksen rein? Den har litt fler hjørner innvendig, men det er bare snakk om 4 ekstra i forold til en dunk som er rund. Ser du for deg problemer med at det lekker vørter inn i fôret?

Hvor høy og bred er en 60L labb-dunk?

Skal jeg ha elementene montert i bunnen på denne, bygger jo det også noen cm. Jeg lurer å om jeg må hente inn et eget bord hvis jeg skal ha denne på kjøkkenet, for jeg får den nok ikke under overskapene over benken, og kjøkkenbordet (sammenfellbart IKEA-skvip) tåler nok ikke 40kg. Jeg vil i hvertfall ikke risikere at det klapper sammen under koking...

Alternativet er som thomashagen og Håkon sier å kutte av dunken. Håkon: Jeg er veldig spent på hvorvidt du kan få den stabil med gaffa. Hva med tykk ståltråd eller sveisetråd rundt kanten, festet med gaffa?

Veldig kult om noen også kan ta mål av dunken, så jeg kan sjekke om dette er et reelt alternativ :)

Jeg vil fraråde deg å bruke europris dunk. Jeg prøvde dette og fikk kraftig plastsmak og lukt på vannet.
Uansett hva du ender opp med bør du ta ett par prøvekok med vann før du brygger og smake på vannet etterpå når det er kjølt ned. Så er du sikker på at det ikke gir usmak.
Etter å ha bygget og brygget litt vil jeg anbefale denne løsningen:
- 40-50 liters metallkjele aluminium eller stål
- 3500-4500W low density 1" varmeelement
- Effektregulator for å kunne regulere oppvarming og koking

Hvis du skal koke med vannkokerelementer trenger du også effektregulator. Kjører du full effekt vil vørteren brenne seg, jeg har måtte tømme ut to batcher p.g.a. dette.

AMelbye skrev:
Martin E: Jeg ser ikke helt hvorfor det skal være så vanskelig å holde kjøleboksen rein? Den har litt fler hjørner innvendig, men det er bare snakk om 4 ekstra i forold til en dunk som er rund. Ser du for deg problemer med at det lekker vørter inn i fôret?

Ja, det er det jeg er bekymret for. Du kan jo stramme gjennomføringa så mye du vil, men siden fôret er litt mykt, veit jeg ikke hvor tett det blir...

Det at det skal lekke inn i isolasjonen fikser man med å fuge med litt glass-silikon. Funker fett det.

Fare for at det koker over kan jeg leve med.. Vanskelig å holde ren? Det kunne jeg også ha kommet meg rundt, men PLASTSMAK?

Men den er jo laget av PP-plast.. Jeg trodde det betydde "ikke plastsmak"?

Men aluminium er jo heller ikke regnet for å være så heldig. En ting er at det kan gi alzheimer. Dessuten blir det fort problemer ved kontakt med andre metaller. Har hørt historier om folk som har mista en spiker i aluminiumsbåt og at det har gått hull tvers gjennom... Det er mulig at det forutsetter at det er salt tilstede(?), men jeg er litt skeptisk til alu...

HansV: Har du noe tips om hvor jeg kan finne en billig gryte i stål? Hva mener du om labb-dunkene som så mange her bruker? Gir de også plastsmak?

Labb-dunken gir ikke noe plastsmak. Har brygga mye på labb, og det funker fint. Dommerne i nm klaget ikke på noe plastsmak heller ;-)

Det er bare en myte at aluminium gir alzheimer, det trenger du ikke å begymre deg for.
Vørteren blir heller ikke så sur at den tærer på aluminiumen, så det blir ikke løst opp i ølet. Hvis du lar det bygge seg opp ett godt oksidlag i en aluminiumskjele så den får ett grått belegg på innsiden og ikke bruker etsende vaskemidler men bare børste og vann fungerer koking i alukjele glimrende. Det er skrevet mye om dette hvis du søker litt. Tror det er større sjanser for å få i seg stoffer som ikke er sunne hvis du koker i plast. PP plast trenger absolutt ikke å være næringsmiddelgodkjent for 100 grader, det varierer med plastkvaliteten. PP plast trenger heller ikke nødvendigvis å være næringsmiddelgodkjent i det hele tatt, det betyr bare at den er laget av polypropylen.

Såkalt "Max Service Temperature" på PP plast uansett kvalitet er 100-115 grader. Smeltepunkt 150-175 grader så det skal fint kunne brukes.

Anbefalt bruksområde: 
Ropes, general polymer engineering, automobile air ducting, parcel shelving and air-cleaners, garden furniture,
washing machine tank, wet-cell battery cases, pipes and pipe fittings, beer bottle crates, chair shells,
capacitor dielectrics, cable insulation, kitchen kettles,car bumpers, shatter proof glasses, crates, suitcases,
artificial turf, thermal underwear.

Jeg koker i alukjele og har ikke noe problem med dårlig husk ;D Har festet varmeelement i denne og ikke noe problem der heller. Tror jeg lett kunna ha putta i 10 spiker i denne uten at det hadde blitt hull i denne. Mange som bruker alukjele. Billig er det også. Men har du penger nok er vel en 40-50 liters RS kjele det beste.
Lykke til.

Å koke i Labb dunk er ikke noe problem. Gir ingen usmaker og det er lett og montere kokelement og kran.  :skitbra:
Gå for de sorte hestefordunkene så slipper du missfargingen du får om du bruker gjæringskar.

Tilbake
Topp