Mesketank av Labb-dunk

Holder for tiden på å sette sammen et lavbudsjetts hobby-bryggeri og tenkte jeg kunne dele noen bilder fra prosessen.


Bilde0785.jpg

Tok utgangspunkt i to labb/champion fôr-dunker. En til mesketank og en i reserve hvis jeg senere skulle trenge et gjæringskar større enn den nåværende 30l dunken.
Jeg har lenge vært på jakt etter en rustfri bryggekjele med riktig volum til brukbar pris, men da jeg kom over denne aluminiumskjelen på 35l måtte jeg slå til. 400.kr på "Mekk"


Bilde0834.jpg

Brukte hullbor. var litt usikker på hvor sprø plasten var, men det gikk greit.


Bilde0836.jpg
Bilde0835.jpg

Jeg var hos rørleggeren for å kjøpe kobberrør og muffer, "Comfort" hadde ikke gjennomføring som kunne brukes,
men heldigvis hadde jeg liggende noen custom-made gjennomføringer fra et tidligere prosjekt som ble lagt på is, som ved en ren tilfeldighet passet perfekt med rørene som skulle brukes til manifold.


Bilde0838.jpg
Bilde0839.jpg

Mutteren har nøkkelvidde på 50mm, Selv ikke mine største skiftenøkkler er så store. Lurer på hva jeg tenkte på.  :bank2:


Bilde0841.jpg

Testmonterte manifolden. Bladet på baufila var så lite forlokkende at jeg kommer til å bruke en kutteskive ved et senere tidspunkt.
Hvor brede bør snittene under være? Jeg kommer til å meske en del med hvete, hva vil være ideelt?.


Bilde0845.jpg

Vørterkjøleren er en dobbel-spiral av 7,5m Ø12 resterør. Bør gi ganske god kontaktflate.


/S :biersmile:
 
dette ser bra ut  :skitbra:
jeg må kjøpe meg ogso slike gjennomføringer til mine europris meske- og gjæringsdunker.
 
Takk :)
Jeg syntes det er dårlig med utvalg av gjennomføringer rundt om. Vet ikke hvor bryggefolket handler sine.
Gjennomføringer som disse finner du neppe. Jeg dreide bare et par stk.
 
Jeg bruker en Thorsman gummi nippel i meske karet, og dyttet røret rett igjennom denne. Spør nærmeste elektriker om han har en tilovers :)
 
1/2"nippel,1,5"lang fra MoreBeer.com med o-ring og mutter på kvar side er potte tett og ein kan skru kran og anna nips med 1/2" gjenger på innside og utside alt etter om det er til gryte, mesk- eller gjæringskar.

Du tenker batch-sparging med røyr-manifold? Funkar sikker til kontinuerlig skylling og kanskje med litt redusert effektivitet. Men du har god plass til malt i ein 60l dunk! Eg brukar dei til gjæring og funkar bra til det.

Edit: flott metallsløyd, med ein o-ring eller silikonskive bak flensen blir det nok tett.
 
Det blir nok batch-sparging til å begynne med hvertfall.
Ja, jeg tror nok det blir god plass, kommer til å brygge "noen-og-tjue" liter om gangen pga kjelen.

Kjøpte en ekstra dunk med tanke på å kunne bruke den til gjæring senere enten til større batch eller som sikkerhet ved gjæring av øl som skummer mye.
Noen som har formeninger om bredde på snittene i manifolden? Planlegger noen brygg med en del hvete, ønsker derfor å ha optimale forhold for å unngå stuck mash.
 
Tippar det går med 1mm kutteskive (Biltema) på vinkelsliparen. Om du ikkje tilfeldigvis har båndsag på metallsløyden din?
 
Okei. Har båndsag og kutteskiver med ulik dim. Tror det er lettere å bruke luftverktøy med kutteskive enn å prøve å spenne fast den runde manifolden.
 
Bilde0848.jpg

Ferdig manifold. 
Brukte et luftverktøy med kutteskive til å lage sporene. (Fristet lite å bruke baufil) Etterpå ble manifolden glassblåst for å fjerne irr og grader.
 
Se her ja!
Her er det fremgang!

Fint du supplerer med bilder for å vise fremgangen! Det er både artig, lærerikt og inspirerende for oss andre!

Høyt skum!
 
Meskedunken er ferdig og benyttet for første gang. Den fungerte fint, men vesketapet ble noe større enn jeg hadde regnet med. (Glemte også å regne for vesketap til malten.) Dette resulterte i at et 20liters brygg endte opp på litt over 15.
Tempereaturen holdt seg brukbart godt, men kommer nok til å passe bedre på neste gang. Isolasjonen som ble brukt var laget av noe "sitteunderlag-materiale" som jeg hadde liggende.
(Den lange slangen er der fordi jeg ikke hadde montert ventil enda)

Bilde0953.jpg

Bilde0952.jpg

Bilde0951.jpg


Dobbel kjølespiral viste seg å være effektivt. Den fikk temperaturen i 15l vørter fra kokepunkt ned til 20 grader på 10-15 min.
Bilde0963.jpg




Helgens quiz.
Bilde0960-1.jpg


Vørter som trosser de fysiske lover eller termometer fra Clas Ohlson?
 
Vørter har noe høyere kokepunkt enn vann, men ikke så høyt:) Jeg ville ha testet termometeret i isvann og kokende vann for å se hvor feil det er.

Ellers gratulerer med første gjennomkjøring :)
 
I etterkant av første dagen termometeret var i bruk viser det 46.5 °C i kaldt vann (rett fra brønnen)  mao: Et dårlig kjøp.
 
Southfarm skrev:
I etterkant av første dagen termometeret var i bruk viser det 46.5 °C i kaldt vann (rett fra brønnen)  mao: Et dårlig kjøp.
Bare å gå og få et nytt da. Jeg har et likt og det fungerer bra.
 
Neida, Tilsvarende verdi i farenheit. Hvis det fungerer for dere andre kan det kanskje være verdt å prøve et batteriskift. Det er en stund siden jeg kjøpte det, så tviler på at jeg får byttet det i et nytt nå.
 
Southfarm skrev:
I etterkant av første dagen termometeret var i bruk viser det 46.5 °C i kaldt vann (rett fra brønnen)   mao: Et dårlig kjøp.

Høres ut som Fahrenheit. 46.5 °F = ca 8 °C og det kan vel stemme godt med brønnvann det?
Du får sjekke med kokende vann da vet du, om den da viser 212 °C så vet du at den har hengt seg opp.
 
Den viser for øyeblikket 61,8 °C  og 143 °farenheit i rommet jeg sitter i og nei, jeg sitter ikke i badstuen :)
Må nok gjøre noen tiltak.
 
Tilbake
Topp