1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Utvikling av smaker under lagring av en lager

En tråd i 'Brygging' startet av AndyHagen, 27 Mai 2019.

1. perolavfk

perolavfk
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bitburger har jeg kun sett i Sverige. Skal visstnok også ha vært solgt på Lidl da de var i Norge.. Bitburger bruker vel forøvrig også humleekstrakt, og filtreringen skal visstnok gjøre at den ligger på rundt 32 IBU.

Husker Lederer som ganske god da jeg prøvde den, men den hadde en del skunk og ganske merkbar DMS i den jeg kjøpte. Får kjøpe en ny og prøve, mulig det var ei dårlig flaske.

Finn Berger liker dette.
  2. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jess. La oss kjøpe flybillett til italia for å sample litt pils :p

Tror man får begge i sverige, men husker ikke helt. Men vet at iallefall Warsteiner er noe jeg kjøper derfra. Tretten komma førti spenn koster den der.

3. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Som tørr så synes jeg mittelfruh, eller egentlig omtrent alle av de tyske noblehumlene gir litt "off" ifht referansene, blir for endimensjonalt "grønt/blomstereng/gress-preg" av de synes jeg selv. De humlene der har godt av å koke litt for å få frem det kontinentale preget man ofte kjenner igjen i de stilene, noe krydder liksom, ikke bare grønn klorofyll.. Så i en hjemmebryggersetting ville jeg sagt at det er viktig å ha kontroll over kokingen. Koke kortere og ikke kraftig, men å få nok bevegelse i vørteren til å bli kvitt DMS iallefall. Koker man for hardt eller for lenge mister man liksom det "vinduet" hvor disse humlene peaker slik vi kjenner de, føler jeg. 15-20-30 min med "min" kokeintensitet gjør iallefall underverker, tørrhumle ødelegger det bare hos meg pga "grønske" feelingen.

Finn Berger liker dette.
  4. AndyHagen

AndyHagen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Oppfølgingsspørsmål. Har nå selvfølgelig en maibock på gjæring. Nå rett før coldcrash (har kjørt 16 dager forløp) er den i utgangspunktet fin og uten usmaker, men jeg aner et hint av noe saltaktig eller umami. Veldig subtilt, mange ville oversett det. Noen som har kjent noe slik i sterke lagere?
    Har normale saltmengder tilsatt.

Del denne siden