Utvikling av smaker under lagring av en lager

@Holmentoppen, bruker du gelatin i det hele tatt - og i så fall hvordan i et mest mulig oksygenfritt oppsett?
Nei, bruker ikke gelatin. Føler ikke det er nødvendig – men jeg overfører gjerne til et rent fat i lukket system etter lageringperioden. Det ligger alltid litt trub igjen i fat 1. Karbonerer i fat 2 og overfører til flasker med mottrykk. Omstendelig, men ølet blir krystallklart.

Edit: Overfører (selvsagt ;)) oksygenfritt mellom gjæringskar og fat. Lurer på om vannet i gelatinmiksen kan være en liten O2-kilde?
 
Å ta fra en åpna flaske rett i gjæringskaret virker ikke så fristende. Eller er det 59kr/dose? Isåfall ler noen hele veien til banken.

Det går 7,5-15 ml per 25 liters brygg, flasken er på 100 ml. Da holder den til 7-14 brygg-ish.

Min flaske står fortsatt uåpnet da jeg så og si kun har brygget humleøl den senere tid, og da har jeg ikke brukt klarning. Jeg har imidlertid brukt isinglass mye tidligere (kommer fra samme produsent i samme type beholder, og det er samme dosering/fremgangsmåte) og dosert med en desinfisert sprøyte. Det har aldri gitt meg noen problemer, og jeg har vanskelig for å tro at bryggebutikkene velger å selge slike produkter dersom det faktisk var en risiko ift infeksjon å benytte disse.

Isinglass Klarningsmiddel 100ml
 
Det går 7,5-15 ml per 25 liters brygg, flasken er på 100 ml. Da holder den til 7-14 brygg-ish.

Min flaske står fortsatt uåpnet da jeg så og si kun har brygget humleøl den senere tid, og da har jeg ikke brukt klarning. Jeg har imidlertid brukt isinglass mye tidligere (kommer fra samme produsent i samme type beholder, og det er samme dosering/fremgangsmåte) og dosert med en desinfisert sprøyte. Det har aldri gitt meg noen problemer, og jeg har vanskelig for å tro at bryggebutikkene velger å selge slike produkter dersom det faktisk var en risiko ift infeksjon å benytte disse.

Isinglass Klarningsmiddel 100ml
Hvis du ikke åpner den i sterile omgivelser eksponerer du innholdet for bakterier. Jeg ville ikke tatt sjansen.
 
Hvis du ikke åpner den i sterile omgivelser eksponerer du innholdet for bakterier. Jeg ville ikke tatt sjansen.

Den risikovurderingen får være opp til hver enkelt å gjøre. Jeg bekymrer meg for mye innen brygging, men akkurat her klarer jeg ikke opparbeide meg den store angsten.
 
Den risikovurderingen får være opp til hver enkelt å gjøre. Jeg bekymrer meg for mye innen brygging, men akkurat her klarer jeg ikke opparbeide meg den store angsten.
Selvsagt. Både risiko og økonomi får være opp til den enkelte. Til info koster en dose gelatin fra matbutikken ca 1 kr/batch.
 
Selvsagt. Både risiko og økonomi får være opp til den enkelte. Til info koster en dose gelatin fra matbutikken ca 1 kr/batch.

Som nevnt tror jeg risikoen er minimal, samtidig er det kjapt. Jeg har som sagt aldri merket noen bieffekt, og ser heller ikke hvorfor man skulle ønske å selge et slikt produkt om det var en reell risiko.

Til info så koster en dose gelatin på flaske mellom 4-8 kroner, avhengig av hvor mye du bruker (gitt 25 liters batch). Ikke akkurat noe som ødelegger privatøkonomien. Det er nok heller andre utlegg til bryggingen min frue har 'reagert' på enn flasken med gelatin :D

Men, nå sporer det av :)
 
Det blir en hopstand på neste pils, da!

Jeg koker gelatinpulver med litt vann før jeg hiver det i. Ølet fra dunk er på et par grader etter cc, så jeg hiver i gelatinen i fatet før purge.

Når det gjelder smak og gelatin. Noen av tilbakemeldingene fra dommere i det siste har vært «litt vandig». Har dere gjort noe komparativt på med/uten gelatin og om det feller ut godsmaker i tillegg til tåke? Kunne vært fint for en blindtest!
 
Jeg tenker å implementere følgende endringer til neste pils, inspirert av en viss prisvinners praksis:
  • Hop stand
  • Overføre oksygenfritt fra gjæringskar til fat etter diacetylrest.
  • Gjennomføre gradvis temperatursenkning med påfølgende lagering på nevnte fat.
  • Droppe gelatin.
  • Overføre ferdig øl til oksygenfritt fat.
Siste punkt har jeg god erfaring med for eksempel i forbindelse med Publikums favoritt.

Så er det fristende å gå til anskaffelse av mottrykksfyller, så jeg slipper å velge bort flasker fullstendig.
 
Eventuelt 1 liter flaska. Da er det billig. 199,- for 65 doser à 25 liter batch. Er det ikke best å tilsette minst mulig da`? Koker du opp pulver så blir det noen desiliter. Her er det bare 10-15 ml..

Joda, større blir billigere. Har ikke eksperimentert med i hvilke ende av skalaen for anbefalt mengde man bør ligge i.

Det jeg lurer på er hvordan en slik flaske bør oppbevares. Romtemperert eller i kjøleskap..
 
Jeg tenker å implementere følgende endringer til neste pils, inspirert av en viss prisvinners praksis:
  • Hop stand
  • Overføre oksygenfritt fra gjæringskar til fat etter diacetylrest.
  • Gjennomføre gradvis temperatursenkning med påfølgende lagering på nevnte fat.
  • Droppe gelatin.
  • Overføre ferdig øl til oksygenfritt fat.
Siste punkt har jeg god erfaring med for eksempel i forbindelse med Publikums favoritt.

Så er det fristende å gå til anskaffelse av mottrykksfyller, så jeg slipper å velge bort flasker fullstendig.
Jeg rangerer mottrykksfylleren som en av de beste ølrelaterte investeringene noensinne. Jeg har denne, men @Oberstbräu selger vel en fin modell også :)
 
Jeg rangerer mottrykksfylleren som en av de beste ølrelaterte investeringene noensinne. Jeg har denne, men @Oberstbräu selger vel en fin modell også :)
På videoen der, flusher du 1 gang bare, med hvilket trykk? Er vel ikke nok til å få ut all O2? Og når flaska står på benken i et minutt, blander ikke den lille CO2en som er i flaskehalsen seg med omgivelsene likevel før du får på korken?
 
Tilbake
Topp