@Holmentoppen, bruker du gelatin i det hele tatt - og i så fall hvordan i et mest mulig oksygenfritt oppsett?
Nei, bruker ikke gelatin. Føler ikke det er nødvendig – men jeg overfører gjerne til et rent fat i lukket system etter lageringperioden. Det ligger alltid litt trub igjen i fat 1. Karbonerer i fat 2 og overfører til flasker med mottrykk. Omstendelig, men ølet blir krystallklart.@Holmentoppen, bruker du gelatin i det hele tatt - og i så fall hvordan i et mest mulig oksygenfritt oppsett?
Vannet er kokt, da. Ikke så mye oksygen igjen der.Lurer på om vannet i gelatinmiksen kan være en liten O2-kilde?
OK, trodde man bare varmet til 60-70 grader.Vannet er kokt, da. Ikke så mye oksygen igjen der.
Nei, jeg koker, ihvertfall, og så lar jeg det kjøle seg litt før jeg blander inn gelatin.OK, trodde man bare varmet til 60-70 grader.
Kan godt hende, men gelatin står alltid i bakeskapet uansett, og må ikke de greiene der også kokes før bruk for å ikke infisere ølet?
Kan godt hende, men gelatin står alltid i bakeskapet uansett, og må ikke de greiene der også kokes før bruk for å ikke infisere ølet?
Å ta fra en åpna flaske rett i gjæringskaret virker ikke så fristende. Eller er det 59kr/dose? Isåfall ler noen hele veien til banken.Nei, skal direkte i gjæringskaret.
Å ta fra en åpna flaske rett i gjæringskaret virker ikke så fristende. Eller er det 59kr/dose? Isåfall ler noen hele veien til banken.
Hvis du ikke åpner den i sterile omgivelser eksponerer du innholdet for bakterier. Jeg ville ikke tatt sjansen.Det går 7,5-15 ml per 25 liters brygg, flasken er på 100 ml. Da holder den til 7-14 brygg-ish.
Min flaske står fortsatt uåpnet da jeg så og si kun har brygget humleøl den senere tid, og da har jeg ikke brukt klarning. Jeg har imidlertid brukt isinglass mye tidligere (kommer fra samme produsent i samme type beholder, og det er samme dosering/fremgangsmåte) og dosert med en desinfisert sprøyte. Det har aldri gitt meg noen problemer, og jeg har vanskelig for å tro at bryggebutikkene velger å selge slike produkter dersom det faktisk var en risiko ift infeksjon å benytte disse.
Isinglass Klarningsmiddel 100ml
Hvis du ikke åpner den i sterile omgivelser eksponerer du innholdet for bakterier. Jeg ville ikke tatt sjansen.
Selvsagt. Både risiko og økonomi får være opp til den enkelte. Til info koster en dose gelatin fra matbutikken ca 1 kr/batch.Den risikovurderingen får være opp til hver enkelt å gjøre. Jeg bekymrer meg for mye innen brygging, men akkurat her klarer jeg ikke opparbeide meg den store angsten.
Selvsagt. Både risiko og økonomi får være opp til den enkelte. Til info koster en dose gelatin fra matbutikken ca 1 kr/batch.
Eventuelt 1 liter flaska. Da er det billig. 199,- for 65 doser à 25 liter batch. Er det ikke best å tilsette minst mulig da`? Koker du opp pulver så blir det noen desiliter. Her er det bare 10-15 ml..
Eventuelt 1 liter flaska. Da er det billig. 199,- for 65 doser à 25 liter batch. Er det ikke best å tilsette minst mulig da`? Koker du opp pulver så blir det noen desiliter. Her er det bare 10-15 ml..
Jeg rangerer mottrykksfylleren som en av de beste ølrelaterte investeringene noensinne. Jeg har denne, men @Oberstbräu selger vel en fin modell ogsåJeg tenker å implementere følgende endringer til neste pils, inspirert av en viss prisvinners praksis:
Siste punkt har jeg god erfaring med for eksempel i forbindelse med Publikums favoritt.
- Hop stand
- Overføre oksygenfritt fra gjæringskar til fat etter diacetylrest.
- Gjennomføre gradvis temperatursenkning med påfølgende lagering på nevnte fat.
- Droppe gelatin.
- Overføre ferdig øl til oksygenfritt fat.
Så er det fristende å gå til anskaffelse av mottrykksfyller, så jeg slipper å velge bort flasker fullstendig.
På videoen der, flusher du 1 gang bare, med hvilket trykk? Er vel ikke nok til å få ut all O2? Og når flaska står på benken i et minutt, blander ikke den lille CO2en som er i flaskehalsen seg med omgivelsene likevel før du får på korken?Jeg rangerer mottrykksfylleren som en av de beste ølrelaterte investeringene noensinne. Jeg har denne, men @Oberstbräu selger vel en fin modell også