1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Utvikling av smaker under lagring av en lager

En tråd i 'Brygging' startet av AndyHagen, 27 Mai 2019.

1. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er nok Michael, designer og produsent av fylleren, som er på videoen. Jeg purger flere ganger. Trykket kan variere mellom 0,7 og 1 bar omtrent. Det er nok uansett klin umulig å få ut alle O2-molekylene. Men siden flasken fylles fra bunnen blir gassen i headspace skjøvet ut ”foran” ølet – og jeg tror ikke det rekker å ta opp i seg stort med gass de sekundene fyllingen tar. Jeg korker forrige flaske mens jeg fyller den neste. Det er gull med et handsfree design. Legger på en kork mens flasken venter‚ og da blir den liggende å vippe pga. at det frigjøres litt CO2 fra ølet. Alt i alt er det en temmelig O2-fri prosess. Har aldri vært plaget med oksidert øl. Selv NEIPA klarer seg bra gjennom fyllingen. Bildet er tatt et par måneder etter fylling:

DSC_1765.jpg

TorfinnS, AndyHagen, Daggis og 6 andre liker dette.
  2. Marius K.

Marius K.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hva koster herligheten, og har han en nettside hvor han selger slike? Så jo ganske snasent ut.

3. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Han har begynt på en hjemmeside, men om du sender en mail til michael @ mileco . se, så svarer han raskt. Det er solgt ganske mange av disse i Norge etterhvert. Jeg betalte 3000,- (inkludert frakt/fortolling) i 2015/16, er sikkert litt dyrere nå. Noino | Mekanisk verkstad och bryggeriteknik

Marius K. liker dette.
  4. Oberstbräu

Oberstbräu
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Uavhengig av hvilken mottrykksfyller man bruker - CO2'en som strømmer inn i bunnen av flaska blander seg omtrent umiddelbart med lufta i flaska. Så det blir uttynning. Ved fylling på 2 bars trykk vil følgende CO2-mengde (i antall flaskevolum) i teorien fjerne x% av oksygenet.
    1 - 0%
    2 - 65,1%
    3 - 87,8%
    4 - 95,7%
    5 - 98,5%
    6 - 99,5%
    7 - 99,8%
    8 - 99,9%
    (Det første volumet går til trykksetting, ingenting går ut av flaska).
    Fyllere med CO2-skylling i åpen flaske vil ikke ha tilsvarende effekt.

Skulle gjerne hatt modeller på hvor mye av oksygenet som tas opp av ølet under fylling også. Det er vel bl.a. avhengig av temperatur.

5. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg innbiller meg at så lenge det er oksygen til stede, vil det være vesentlig å unngå - så langt mulig - bevegelse i overflaten av ølet. Særlig viktig tror jeg det er å være veldig forsiktig i starten av fyllinga.

Dette er bare basert på erfaringer med vanlig flasking med tappestav. Jeg mener det har hjulpet at jeg har begynt å passe på dette.

6. gustavf

gustavf
    Expand Collapse
    Styremedlem

Jeg har eksperimentert litt med å ha askorbinsyre (c-vitamin) som antioksidant i ølet før tapping. Foreløpig er jeg usikker på om det har noen positiv effekt, men har ikke opplevd noen av problemene som har vært rapportert. Anbefalinga er visst å bruke det sammen med campden-tabletter (natriumbisulfitt), men det har jeg ikke gjort noen forsøk med.

Kanskje jeg burde teste, nå som jeg har det fine 10 litersoppsettet på plass.

Finn Berger liker dette.
  7. AndyHagen

AndyHagen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

8. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bare det å ha klekket ut ideen er imponerende! Virker jo slett ikke dumt, heller:).

AndyHagen liker dette.
  9. AndyHagen

AndyHagen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Får se om boblene holder! :) Ellers blir det brygging av maibock snarest, så får det bli et tilskudd til smaksdiskusjonen her etterhvert.

10. Holmentoppen

Holmentoppen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Fikk meg en flaske Lederer i går. Det er virkelig en utrolig god pils. Kanskje allikevel litt utysk? Mener at Warsteiner og Bitburger er litt skarpere? Her må mer forskning til! Lederer bruker Spalt (den minst tilgjengelige av edelhumlene) og en iBU på 34 (men det kjennes mindre) Ikke spesielt tørr – antagelig derfor bitterheten er dempet. Et nydelig øl som jeg lett kunne drukket mye av. Det står også bakpå flasken at den inneholder humleekstrakt. Visste ikke at det var lov mtp. renhetsloven, men det rimer jo med at den kommer på grønne flasker. Kanskje de bruker ”av-skunket” modifisert humleekstrakt – men det blir jo bare spekulasjoner.

11. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Synes selv dette er den beste pilsen å få tak i på polet. Den er knallgod.

12. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

En sjelden anledning til å være helt enig med dere begge:D!

Brede, erikraude og YngveKL liker dette.
  13. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Lederer er mye nærmere Bayern enn Bitburger og Warsteiner, så kanskje det er en geografisk "ølstil-grunn" til at de to er litt skarpere?

14. AndyHagen

AndyHagen
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg har styrt unna Lederer pga de grønne flaskene og tydeligvis gått glipp av noe stort. Ikke skunk-problemer?

15. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sikkert noe. Kjøp en flaske og smak. Humla er egentlig "on par" synes jeg. Noen ganger så synes jeg faktisk noe skunk ikke er feil, fordi det er slikt jeg har smakt mye øl tidligere, selv om det eeegentlig er feil.

16. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nürnberg er i Bayern;).

Jeg er helt for det @Holmentoppen sier angående det med "skarpere"; at det må mer forskning til. Jeg er ikke så sikker på at det er min opplevelse - i alle fall ikke når det gjelder Warsteiner. Bitburger tror jeg faktisk jeg har greidd å unngå å smake. Så ved første og beste anledning skal jeg rigge meg til med parallellsmaking:).

17. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvor får du disse fra? Polet har de vel ikke. Jeg har dratt over grensen selv for å kjøpe samples av tysk pilsner.

18. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ikke på Hadeland, i alle fall. Jeg regner med at det finnes i velassorterte forretninger i hovedstaden, i alle fall Warsteiner. Men jeg er redd man må dit. Og Oslo er ikke et sted jeg besøker så ofte.

19. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Men da må du jo gå ned til en utvannet versjon hvis det selges i butikker.

20. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Warsteiner selges i taxfree'n på Gardermoen (4-pack 0,5). Og både den og Bitburger får du kjøpt på super'n i flere land, for eksempel i Italia, for ca 10 kr per boks.

Del denne siden