Utvikling av smaker under lagring av en lager

På videoen der, flusher du 1 gang bare, med hvilket trykk? Er vel ikke nok til å få ut all O2? Og når flaska står på benken i et minutt, blander ikke den lille CO2en som er i flaskehalsen seg med omgivelsene likevel før du får på korken?
Det er nok Michael, designer og produsent av fylleren, som er på videoen. Jeg purger flere ganger. Trykket kan variere mellom 0,7 og 1 bar omtrent. Det er nok uansett klin umulig å få ut alle O2-molekylene. Men siden flasken fylles fra bunnen blir gassen i headspace skjøvet ut ”foran” ølet – og jeg tror ikke det rekker å ta opp i seg stort med gass de sekundene fyllingen tar. Jeg korker forrige flaske mens jeg fyller den neste. Det er gull med et handsfree design. Legger på en kork mens flasken venter‚ og da blir den liggende å vippe pga. at det frigjøres litt CO2 fra ølet. Alt i alt er det en temmelig O2-fri prosess. Har aldri vært plaget med oksidert øl. Selv NEIPA klarer seg bra gjennom fyllingen. Bildet er tatt et par måneder etter fylling:

DSC_1765.jpg
 
Det er nok Michael, designer og produsent av fylleren, som er på videoen. Jeg purger flere ganger. Trykket kan variere mellom 0,7 og 1 bar omtrent. Det er nok uansett klin umulig å få ut alle O2-molekylene. Men siden flasken fylles fra bunnen blir gassen i headspace skjøvet ut ”foran” ølet – og jeg tror ikke det rekker å ta opp i seg stort med gass de sekundene fyllingen tar. Jeg korker forrige flaske mens jeg fyller den neste. Det er gull med et handsfree design. Legger på en kork mens flasken venter‚ og da blir den liggende å vippe pga. at det frigjøres litt CO2 fra ølet. Alt i alt er det en temmelig O2-fri prosess. Har aldri vært plaget med oksidert øl. Selv NEIPA klarer seg bra gjennom fyllingen. Bildet er tatt et par måneder etter fylling:

Vis vedlegget 40725

Hva koster herligheten, og har han en nettside hvor han selger slike? Så jo ganske snasent ut.
 
Uavhengig av hvilken mottrykksfyller man bruker - CO2'en som strømmer inn i bunnen av flaska blander seg omtrent umiddelbart med lufta i flaska. Så det blir uttynning. Ved fylling på 2 bars trykk vil følgende CO2-mengde (i antall flaskevolum) i teorien fjerne x% av oksygenet.
1 - 0%
2 - 65,1%
3 - 87,8%
4 - 95,7%
5 - 98,5%
6 - 99,5%
7 - 99,8%
8 - 99,9%
(Det første volumet går til trykksetting, ingenting går ut av flaska).
Fyllere med CO2-skylling i åpen flaske vil ikke ha tilsvarende effekt.

Skulle gjerne hatt modeller på hvor mye av oksygenet som tas opp av ølet under fylling også. Det er vel bl.a. avhengig av temperatur.
 
Uavhengig av hvilken mottrykksfyller man bruker - CO2'en som strømmer inn i bunnen av flaska blander seg omtrent umiddelbart med lufta i flaska. Så det blir uttynning. Ved fylling på 2 bars trykk vil følgende CO2-mengde (i antall flaskevolum) i teorien fjerne x% av oksygenet.
1 - 0%
2 - 65,1%
3 - 87,8%
4 - 95,7%
5 - 98,5%
6 - 99,5%
7 - 99,8%
8 - 99,9%
(Det første volumet går til trykksetting, ingenting går ut av flaska).
Fyllere med CO2-skylling i åpen flaske vil ikke ha tilsvarende effekt.

Skulle gjerne hatt modeller på hvor mye av oksygenet som tas opp av ølet under fylling også. Det er vel bl.a. avhengig av temperatur.

Jeg innbiller meg at så lenge det er oksygen til stede, vil det være vesentlig å unngå - så langt mulig - bevegelse i overflaten av ølet. Særlig viktig tror jeg det er å være veldig forsiktig i starten av fyllinga.

Dette er bare basert på erfaringer med vanlig flasking med tappestav. Jeg mener det har hjulpet at jeg har begynt å passe på dette.
 
Jeg har eksperimentert litt med å ha askorbinsyre (c-vitamin) som antioksidant i ølet før tapping. Foreløpig er jeg usikker på om det har noen positiv effekt, men har ikke opplevd noen av problemene som har vært rapportert. Anbefalinga er visst å bruke det sammen med campden-tabletter (natriumbisulfitt), men det har jeg ikke gjort noen forsøk med.

Kanskje jeg burde teste, nå som jeg har det fine 10 litersoppsettet på plass.
 
Gjør du ikke stort sett det samme som resten av oss - bare bedre;)?

Den aller nyeste pilsen min er jeg rimelig godt fornøyd med. Den har hatt et par uker i kjøleskap nå, etter tapping og karbonering. Jeg smakte den parallelt med en Lederer, som er favorittpilsen min, i går. Og den virkelig slående forskjellen er i aromaen; Lederer'en har en frisk og intens lukt av ... pils. En blanding av malt og humle - og antakelig ørlite grann hydrogensulfid som skal være der. Min lukter ikke så mye - og ved siden av Lederer'en blir det veldig bleikt. Forskjellen i smak var mye mindre; den kan jeg faktisk leve med.

Sant å si har jeg aldri smakt hjemmebrygga pils som har vært i nærheten av lukta i en Lederer, og jeg har da smakt pils laget av en del temmelig dyktige hjemmebryggere. Men jeg har ikke smakt din, så jeg er litt nysgjerrig; hvordan synes du din kommer ut om du smaker den ved siden av den beste komersielle du får tak i? (Hvilken er det, forresten?)
Fikk meg en flaske Lederer i går. Det er virkelig en utrolig god pils. Kanskje allikevel litt utysk? Mener at Warsteiner og Bitburger er litt skarpere? Her må mer forskning til! Lederer bruker Spalt (den minst tilgjengelige av edelhumlene) og en iBU på 34 (men det kjennes mindre) Ikke spesielt tørr – antagelig derfor bitterheten er dempet. Et nydelig øl som jeg lett kunne drukket mye av. Det står også bakpå flasken at den inneholder humleekstrakt. Visste ikke at det var lov mtp. renhetsloven, men det rimer jo med at den kommer på grønne flasker. Kanskje de bruker ”av-skunket” modifisert humleekstrakt – men det blir jo bare spekulasjoner.
 
Fikk meg en flaske Lederer i går. Det er virkelig en utrolig god pils. Kanskje allikevel litt utysk? Mener at Warsteiner og Bitburger er litt skarpere? Her må mer forskning til! Lederer bruker Spalt (den minst tilgjengelige av edelhumlene) og en iBU på 34 (men det kjennes mindre) Ikke spesielt tørr – antagelig derfor bitterheten er dempet. Et nydelig øl som jeg lett kunne drukket mye av.

Synes selv dette er den beste pilsen å få tak i på polet. Den er knallgod.
 
Fikk meg en flaske Lederer i går. Det er virkelig en utrolig god pils. Kanskje allikevel litt utysk? Mener at Warsteiner og Bitburger er litt skarpere? Her må mer forskning til! Lederer bruker Spalt (den minst tilgjengelige av edelhumlene) og en iBU på 34 (men det kjennes mindre) Ikke spesielt tørr – antagelig derfor bitterheten er dempet. Et nydelig øl som jeg lett kunne drukket mye av. Det står også bakpå flasken at den inneholder humleekstrakt. Visste ikke at det var lov mtp. renhetsloven, men det rimer jo med at den kommer på grønne flasker. Kanskje de bruker ”av-skunket” modifisert humleekstrakt – men det blir jo bare spekulasjoner.

Synes selv dette er den beste pilsen å få tak i på polet. Den er knallgod.

En sjelden anledning til å være helt enig med dere begge:D!
 
Lederer er mye nærmere Bayern enn Bitburger og Warsteiner, så kanskje det er en geografisk "ølstil-grunn" til at de to er litt skarpere?
 
Jeg har styrt unna Lederer pga de grønne flaskene og tydeligvis gått glipp av noe stort. Ikke skunk-problemer?
 
Jeg har styrt unna Lederer pga de grønne flaskene og tydeligvis gått glipp av noe stort. Ikke skunk-problemer?

Sikkert noe. Kjøp en flaske og smak. Humla er egentlig "on par" synes jeg. Noen ganger så synes jeg faktisk noe skunk ikke er feil, fordi det er slikt jeg har smakt mye øl tidligere, selv om det eeegentlig er feil.
 
Lederer er mye nærmere Bayern enn Bitburger og Warsteiner, så kanskje det er en geografisk "ølstil-grunn" til at de to er litt skarpere?

Nürnberg er i Bayern;).

Jeg er helt for det @Holmentoppen sier angående det med "skarpere"; at det må mer forskning til. Jeg er ikke så sikker på at det er min opplevelse - i alle fall ikke når det gjelder Warsteiner. Bitburger tror jeg faktisk jeg har greidd å unngå å smake. Så ved første og beste anledning skal jeg rigge meg til med parallellsmaking:).
 
Nürnberg er i Bayern;).

Jeg er helt for det @Holmentoppen sier angående det med "skarpere"; at det må mer forskning til. Jeg er ikke så sikker på at det er min opplevelse - i alle fall ikke når det gjelder Warsteiner. Bitburger tror jeg faktisk jeg har greidd å unngå å smake. Så ved første og beste anledning skal jeg rigge meg til med parallellsmaking:).

Hvor får du disse fra? Polet har de vel ikke. Jeg har dratt over grensen selv for å kjøpe samples av tysk pilsner.
 
Hvor får du disse fra? Polet har de vel ikke. Jeg har dratt over grensen selv for å kjøpe samples av tysk pilsner.

Ikke på Hadeland, i alle fall. Jeg regner med at det finnes i velassorterte forretninger i hovedstaden, i alle fall Warsteiner. Men jeg er redd man må dit. Og Oslo er ikke et sted jeg besøker så ofte.
 
Ikke på Hadeland, i alle fall. Jeg regner med at det finnes i velassorterte forretninger i hovedstaden, i alle fall Warsteiner. Men jeg er redd man må dit. Og Oslo er ikke et sted jeg besøker så ofte.
Men da må du jo gå ned til en utvannet versjon hvis det selges i butikker.
 
Warsteiner selges i taxfree'n på Gardermoen (4-pack 0,5). Og både den og Bitburger får du kjøpt på super'n i flere land, for eksempel i Italia, for ca 10 kr per boks.
 
Tilbake
Topp