Utvikling av smaker under lagring av en lager

Bitburger har jeg kun sett i Sverige. Skal visstnok også ha vært solgt på Lidl da de var i Norge.. Bitburger bruker vel forøvrig også humleekstrakt, og filtreringen skal visstnok gjøre at den ligger på rundt 32 IBU.

Husker Lederer som ganske god da jeg prøvde den, men den hadde en del skunk og ganske merkbar DMS i den jeg kjøpte. Får kjøpe en ny og prøve, mulig det var ei dårlig flaske.
 
Warsteiner selges i taxfree'n på Gardermoen (4-pack 0,5). Og både den og Bitburger får du kjøpt på super'n i flere land, for eksempel i Italia, for ca 10 kr per boks.

Jess. La oss kjøpe flybillett til italia for å sample litt pils :p

Tror man får begge i sverige, men husker ikke helt. Men vet at iallefall Warsteiner er noe jeg kjøper derfra. Tretten komma førti spenn koster den der.
 
Jeg kjenner meg igjen i det @Finn skriver om aroma.

Er det noen som har forsøkt hop stand eller tørrhumling med for eksempel Mittelfrüh for å se om det tilfører manglende aroma i en tysk pils i et hjemmebryggeroppsett?

Som tørr så synes jeg mittelfruh, eller egentlig omtrent alle av de tyske noblehumlene gir litt "off" ifht referansene, blir for endimensjonalt "grønt/blomstereng/gress-preg" av de synes jeg selv. De humlene der har godt av å koke litt for å få frem det kontinentale preget man ofte kjenner igjen i de stilene, noe krydder liksom, ikke bare grønn klorofyll.. Så i en hjemmebryggersetting ville jeg sagt at det er viktig å ha kontroll over kokingen. Koke kortere og ikke kraftig, men å få nok bevegelse i vørteren til å bli kvitt DMS iallefall. Koker man for hardt eller for lenge mister man liksom det "vinduet" hvor disse humlene peaker slik vi kjenner de, føler jeg. 15-20-30 min med "min" kokeintensitet gjør iallefall underverker, tørrhumle ødelegger det bare hos meg pga "grønske" feelingen.
 
Oppfølgingsspørsmål. Har nå selvfølgelig en maibock på gjæring. Nå rett før coldcrash (har kjørt 16 dager forløp) er den i utgangspunktet fin og uten usmaker, men jeg aner et hint av noe saltaktig eller umami. Veldig subtilt, mange ville oversett det. Noen som har kjent noe slik i sterke lagere?
Har normale saltmengder tilsatt.
 
Oppsummeringsønske for kaldgjæring av lager. Er dette beste metode:
1. Gjære kaldt (9-12 grader) til 2-3 poeng over forventet OG
2. Øke temp til 16ish for diactylrast en ukes tid
3. Overføre til fat for lagring, tette fatet og la co2 bygge seg opp under lagring i minst 4 uker. Montere trykkventil for å sikre at trykket ikke blir for stort.
4. Overføre til nytt fat og karbonere, alternativt flaske og ettergjære på flaske.
All overføring oksygenfritt.

Har jeg tenkt rett?
 
Oppsummeringsønske for kaldgjæring av lager. Er dette beste metode:
1. Gjære kaldt (9-12 grader) til 2-3 poeng over forventet OG
2. Øke temp til 16ish for diactylrast en ukes tid
3. Overføre til fat for lagring, tette fatet og la co2 bygge seg opp under lagring i minst 4 uker. Montere trykkventil for å sikre at trykket ikke blir for stort.
4. Overføre til nytt fat og karbonere, alternativt flaske og ettergjære på flaske.
All overføring oksygenfritt.

Har jeg tenkt rett?
Jeg pleier, som du skriver å øke temperaturen et par poeng før forventet FG, men pleier ikke vente lengre enn 4 dager etter gjæringa har stoppet.

Har du mulighet til kaldkræsj uten oksygen ingress? Jeg kaldkræsjer 1 uke(med mindre det haster å få plass i gjæringsskapet) før jeg så overfører til fat, men det er ikke nødvendig med kaldkræsj.

Når ølet er fatet går det i fatskapet(boden om det ikke er plass) så setter jeg på gass, pleier bruke 0,8 bar på 4 grader. Ingen spunding ventil nødvendig. Så får fatet stå 30 til 45 dager før jeg setter på en kran. Tapper første 3-6 dl i en egnet beholder å heller ut, etter det er det bare å fylle glasset og kose seg, jeg ser ikke helt poenget med å overføre til nytt fat, men det er meg.

Etter et par liter tapper jeg klar øl, skulle det være tåkete så blir det kanskje en dose gelatin, når jeg gidder, stort sett ikke nødvendig :)
 
Oppsummeringsønske for kaldgjæring av lager. Er dette beste metode:
1. Gjære kaldt (9-12 grader) til 2-3 poeng over forventet OG
2. Øke temp til 16ish for diactylrast en ukes tid
3. Overføre til fat for lagring, tette fatet og la co2 bygge seg opp under lagring i minst 4 uker. Montere trykkventil for å sikre at trykket ikke blir for stort.
4. Overføre til nytt fat og karbonere, alternativt flaske og ettergjære på flaske.
All overføring oksygenfritt.

Har jeg tenkt rett?
Jeg tenker at dette er et meget godt forløp, og har gjort noe tilsvarende veldig mange ganger selv. Punkt 3: Tror neppe det vil bygge seg opp noe særlig trykk hvis ølet var utgjæret ved overføring til fat. Og etter en uke på 16 grader er det garantert utgjæret. Så spundingventil er overflødig. Punkt 4: Du kan gjerne overføre til nytt fat. Det vil klarne ølet noe, siden sedimentene blir igjen i det første fatet, men utgjør ikke den helt store forskjellen.
 
Tilbake
Topp