1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

7 fjell gateway addictive IPA

En tråd i 'Brygging' startet av VidarT, 5 Mai 2018.

1. VidarT

VidarT
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hei!

Tenkte jeg skulle prøve meg på denne oppskriften i morgen. Hentet fra nettsidene til 7-fjell:

7 FJELL GATEWAY
    OG: 15 °P
    IBU: 32
    ALC: 6 %

Malts:
    100 % Fuglsang pilsner malt

Hops:
    0.59 g/l Amarillo, pellets, @ 5 min
    0.59 g/l Mosaic, pellets, @ 5 min.
    0.91 g/l Amarillo, pellets, dryhop, day 7
    0.91 g/l Cascade, pellets, dryhop, day 7
    0.91 g/l Citra, pellets, dryhop, day 7
    0.91 g/l Mosaic, pellets, dryhop, day 7

Når jeg legger inn denne i Brewsmith får jeg kun 5 IBU. Er det Brewsmith som beregner bitterheten feil, eller burde jeg øke humlemengden på 5 min ift det som står i oppskriften?

2. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

De bruker varm whirlpool, så humlen gir mer bitterhet enn de 5 minuttene skulle tilsi. Du kan justere tidene i beersmith til du finner rett IBU, og bruke det som ekstratid etter at du slår av kok og før du begynner å kjøle.

VidarT liker dette.
  3. VidarT

VidarT
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tusen takk for svar, da prøver jeg det!

Så det trekkes ut ca like mye bitterhet av humla under whirlpool som under kok?

4. Miguel

Miguel
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nei. Du trekker ut mindre bitterhet jo lavere temperaturen er. Det letteste vil være å legge inn en 60 minutter bitterhumle til ønsket IBU, og justere neste gang.

Ole Mørkved liker dette.
  5. bjartenataas

bjartenataas
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Enklere, men annerledes hvis man skal klone, og siden det sannsynligvis er et poeng å unngå bitterhumle her blir det riktigere å gjøre det, vente en halvtime før kjøling.

Men når det er sagt, spørs om jeg hadde giddet, kommersielle bryggerier har det varme whirlpool-steget uansett. Så bra resultat blir det nok med bitterhumle i tillegg, som Miguel sier.

Haugesund liker dette.
  6. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg satt tilfeldigvis og hørte på beersmith-podcast med Randy Mosher om NEIPA og biotransformasjon. Han sier at de bruker noe bitterhumle i hans bryggeri fordi det er nødvendig av hensyn til å få felt ut proteiner som ellers ville virke negativt. Det er vel hot-break-proteinene han snakker om, går jeg ut fra.

7. YngveKL

YngveKL
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Leste et sted at det å ha litt humle i mesken var gunstig ved neipa. Var noe med jern i malt og at dette ble bundet eller noe...

Finn Berger liker dette.

Del denne siden