7 fjell gateway addictive IPA

VidarT

Norbrygg-medlem
Hei!

Tenkte jeg skulle prøve meg på denne oppskriften i morgen. Hentet fra nettsidene til 7-fjell:

7 FJELL GATEWAY
OG: 15 °P
IBU: 32
ALC: 6 %

Malts:
100 % Fuglsang pilsner malt

Hops:
0.59 g/l Amarillo, pellets, @ 5 min
0.59 g/l Mosaic, pellets, @ 5 min.
0.91 g/l Amarillo, pellets, dryhop, day 7
0.91 g/l Cascade, pellets, dryhop, day 7
0.91 g/l Citra, pellets, dryhop, day 7
0.91 g/l Mosaic, pellets, dryhop, day 7


Når jeg legger inn denne i Brewsmith får jeg kun 5 IBU. Er det Brewsmith som beregner bitterheten feil, eller burde jeg øke humlemengden på 5 min ift det som står i oppskriften?
 
De bruker varm whirlpool, så humlen gir mer bitterhet enn de 5 minuttene skulle tilsi. Du kan justere tidene i beersmith til du finner rett IBU, og bruke det som ekstratid etter at du slår av kok og før du begynner å kjøle.
 
Tusen takk for svar, da prøver jeg det!

Så det trekkes ut ca like mye bitterhet av humla under whirlpool som under kok?
 
Nei. Du trekker ut mindre bitterhet jo lavere temperaturen er. Det letteste vil være å legge inn en 60 minutter bitterhumle til ønsket IBU, og justere neste gang.
 
Enklere, men annerledes hvis man skal klone, og siden det sannsynligvis er et poeng å unngå bitterhumle her blir det riktigere å gjøre det, vente en halvtime før kjøling.

Men når det er sagt, spørs om jeg hadde giddet, kommersielle bryggerier har det varme whirlpool-steget uansett. Så bra resultat blir det nok med bitterhumle i tillegg, som Miguel sier.
 
Leste et sted at det å ha litt humle i mesken var gunstig ved neipa. Var noe med jern i malt og at dette ble bundet eller noe...
 
Tilbake
Topp