Lervig/Voss Bryggeri Fandens IPA

Stikkaren

Norbrygg-medlem
Kjenner på gikta at det kunne vært gøy med en skikkelig vestkyst IPA igjen om noen husker hvordan de smakte. Bitterhet i rikelig monn og skikkelig trøkk på furu/citrus fra humlen.
En av mine favoritter fra hine hårde dager var collaben Fandens IPA som mitt lokale bryggeri Lervig brygga sammen med Ian Greene som på det tidspunktet brygga for Voss Bryggeri.
Sendte en forespørsel til Mike hos Lervig og spurte om oppskriften på denne fantes.

Han svarte følgende:
"Hey
I can see it was brewed in nov. 2013 and was 15,5P og

We made 6200L of wort from 1500kg pale malt, 100 kg of caraaroma & 50 kg of Crystal from Castle malts

We hopped the wort with

21 kg of Warrior (75min)

10kg Anthanum 5 min

20kg Centennial 0 min

10kg each of anthanum/ centennial/ summit in the WP

We dry hopped with 10 each anthanum/ centennial/ summit

Fermented with Cali ale. Down to 3,6P"

Ut i fra det jeg kan tolke her så blir gristen til ølet 91% pale malt, 6% caraaroma og 3% crystal.

Mesketemp:66,6 grader (fikk bilde av bryggelogg-skjemaet fra 2013 vedlagt)

Det er humletilsetningene i kok jeg stusser på, spesielt tilsetningen av Warrior på 75 min, dette blir vel noe sånt som 3,38 g/l og gir en skikkelig heftig IBU.

Deretter 1,6g/l Athanum på 5 min og 3,2g/l Centennial på 0 min.

1,6g/l av henholdsvis Athanum, Centennial og Summit i WP.

Tørrhumling med samme regime som i WP.

Tolker jeg noe helt feil her eller gir denne oppskriften mening for andre som kan ha smakt det ølet?
 
dette blir vel noe sånt som 3,38 g/l og gir en skikkelig heftig IBU.
Heftig *utregnet* IBU. Der er noen kjemiske lover som hindrer øl i å bli særlig over 100 IBU. Grensa for hvor bittert et menneske klarer å smake ligger også der omkring. Gir kanskje mening å redusere bitterhumla til rundt 60-70 utregnede IBU. Men at dette er et øl som gir smaksløkene juling er uten tvil.. Prøv deg fram og se hva det blir ;)
 
Jeg gir den et forsøk :)

Legger meg på 70 IBU fra bitterhumlen i første omgang.

Såvidt jeg husker så hadde ølet en ganske så kontant bitterhet som tørket opp munnen etter hver slurk. Så selv om IBU ikke er oppgitt i oppskriften så må den ha vært ganske voksen.
 
God plan. Ølet ser ut til å kunne bli rundt 7% og med imperial stout nivå på bitterhumla i oppskrifta så vil det helt klart bite fra seg.
 
Som Steinar var inne på ser jeg ikke helt poenget med det, men kanskje 120 ;-)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp