Lervig Lucky Jack oppskrift

OrjanP skrev:
Tenkte å prøve en klone (eller noe i nærheten) av denne, har forsøkt etter beste evne å skalere den i Beersmith. Noen som har betraktninger?

Batch size 51 liter
9,58 kg  Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)  Grain  86,00 %
1,04 kg  Caramel/Crystal Malt -10L (19,7 EBC)  Grain  9,30 %
0,52 kg  Caramel/Crystal Malt -120L (236,4 EBC)Grain  4,70 %
3,94 g  Simcoe [13,00 %] -First Wort 90,0 min  Hop  3,0 IBUs 
69,01 g  Perle [8,00 %] -Boil 60,0 min  Hop  27,1 IBUs 
70,00 g  Amarillo Gold [8,50 %] -Aroma Steep 15,0 min  Hop  0,0 IBUs 
70,00 g  Chinook [13,00 %] -Aroma Steep 5,0 min  Hop  0,0 IBUs 
42,00 g  Citra [12,00 %] -Aroma Steep 5,0 min  Hop  0,0 IBUs 
1,0 pkg  California Ale (White Labs #WLP001) [35,49 ml]  Yeast  -
42,00 g  Citra [12,00 %] -Dry Hop 7,0 Days  Hop  0,0 IBUs 

Est OG 1050, FG 1010
IBU 30
EBC 17,9

Har dog litt usikkerhet med tanke på det Gahr skriver øverst om gjæring, noe spesielt å tenke på her eller gjære som normalt for en Ale?

Samtidig er jeg usikker på meskesteg, følge orginaloppskriften eller kjøre andre steg? Noen som har innspill?

Når jeg legger denne inn i BeerSmith så får jeg en IBU på 57,3. Har dobbelt og trippeltsjekket alle humlestegene.. Det er jo det dobbelte av hva dine notater sier...

Noen som kan forklare hvorfor? Er det forskjellige beregningsmetoder? Jeg er ganske så fersk i BeerSmith, så kan jo være innstillinger jeg ikke kjenner til...
 
Joda her ligger det an til at vi får en bitter ale..

Etter du skrev innlegget måtte jeg dobbelsjekke oppskrifta og jeg har nok klusset med innleggelsen av humle i programmet. De er lagt inn som aroma etter kok og det ble jo helt feil. Reagerte litt på at vørteren var bitter men tenkte ikke mer over hvorfor. Når jeg legger inn på nytt får jeg IBU på 63...
Derfor stemte ikke timeren med  oppskrifta heller.
Har nettopp hevet oppi Citra til tørrhumling, skal flaskes neste helg, blir spennende å smake etterhvert..
 
Brygget denne igår, men da med 25L AG-ølsettet fra bryggselv.no.
La merke til at det ikke var noen humle på 90min. Kun 60,15 og 5min.
Noen som vet hva som er forskjellen, evt pros/cons?
 
Lurer på det samme. Stod heller ingenting om når det skulle tørrhumles i beskrivelsen, men har fått med meg at dette hovedsaklig skjer etter primærgjæringa. Så i dag, etter fem dager med gjæring, så skal det tørrhumles :)
 
anrande skrev:
Brygget denne igår, men da med 25L AG-ølsettet fra bryggselv.no.
La merke til at det ikke var noen humle på 90min. Kun 60,15 og 5min.
Noen som vet hva som er forskjellen, evt pros/cons?

500 g på 18000 liter tilsvarer 0,7 g på 25 liter.
Neppe de som ødelegger likheten.

Selv brukte jeg 1 gr her.
 
Har nå batch 2 og 3 av denne til gjæring. Som nevnt lenger oppe i tråden ble første mer bitter enn planlagt men meget god allikevel. Til og med folk som kun drakk pils synes denne var meget bra.

Nr 2 blir en litt lettere versjon med halv humlemengde og styrke rundt 4,5%.
Nr 3 er et sett fra Bryggselv.no som skal være til en kollegas bryllup. Blir spennende å sammenligne disse tre variantene når de er ferdig om noen uker.
 
OrjanP skrev:
Har nå batch 2 og 3 av denne til gjæring. Som nevnt lenger oppe i tråden ble første mer bitter enn planlagt men meget god allikevel. Til og med folk som kun drakk pils synes denne var meget bra.

Nr 2 blir en litt lettere versjon med halv humlemengde og styrke rundt 4,5%.
Nr 3 er et sett fra Bryggselv.no som skal være til en kollegas bryllup. Blir spennende å sammenligne disse tre variantene når de er ferdig om noen uker.

Har testet settet fra Bryggselv.no og er strålende fornøyd med resultatet. Den minner veldig om originalen, men er fyldigere og rikere på smak ;D
 
Fikk lyst til å prøve å brygge LJ.  I oppskriften står det angitt en veldig liten mengde FWH.  Andre kilder på nettet mener at FWH tilsatsen bør generelt utgjøre ca 30% av total finishing hops.  Er mengden i oppdkriften riktig, og hvilken effekt kan det tenkes at den isåfall utgjør?  Skulle tro at en så liten FWH mengde ikke betydde noe?

E.
 
Eerik skrev:
Fikk lyst til å prøve å brygge LJ.  I oppskriften står det angitt en veldig liten mengde FWH.  Andre kilder på nettet mener at FWH tilsatsen bør generelt utgjøre ca 30% av total finishing hops.  Er mengden i oppdkriften riktig, og hvilken effekt kan det tenkes at den isåfall utgjør?  Skulle tro at en så liten FWH mengde ikke betydde noe?

E.

Kan ikke se noen logikk i det (minst 30%) når alternativet er å ikke tilsette på dette tidspunktet.
Har vært fornøyd med flere øl jeg har laget etter tilsvarende humlemodell som her. Større og større andel mot slutten av kokingen.
 
Eerik skrev:
..hvilken effekt kan det tenkes at den isåfall utgjør?

Om ikke annet hjelper det mot overkoking, gjør det alltid selv. Litt humle i vørteren gir rikelig med nukleeringspunkter, koker ikke over like lett. Og så gir det kanskje litt smak?

Sent from my C6603 using Tapatalk 2
 
Eerik skrev:
Fikk lyst til å prøve å brygge LJ.  I oppskriften står det angitt en veldig liten mengde FWH.  Andre kilder på nettet mener at FWH tilsatsen bør generelt utgjøre ca 30% av total finishing hops.  Er mengden i oppdkriften riktig, og hvilken effekt kan det tenkes at den isåfall utgjør?  Skulle tro at en så liten FWH mengde ikke betydde noe?

E.

Denne ideen om 30 % av humlen som FWH kommer av (den etter min menig feilaktige) antakelsen om at FWH-humlen tilfører en spesiell aroma til ølet. Den tilfører egentlig mindre aroma enn humletilsetninger på 90 min. Slik sett er FWH godt egnet hvis man er ute etter er renere bitterhet (noe som kan gi en lavere opplevd bitterhet, selv om IBU-utbyttet egentlig er høyere), og små mengder FWH-humle kan derfor brukes som en justering av IBU.
 
larsovef skrev:
Nokon som har brygga denne med kjøleboks-oppsett? Kva har dykk gjort med tanke på meskestega då?

Ga beng, mesket inn til 67 degC i 60-90 min.

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
 
Noen som kan hjelpe meg med oppskrift på 25L batch av denne?

Ser i speidel versonen at det står 3,5 gram(perle) 60 min, kan dette stemme?
Og ønsker ikke å bruke Dry Malt Extract.
 
Brygget denne for ikke så lenge siden, og den ble ganske god, i følge meg selv og en kompis. Oppskalert til 25 liter.

Boil Size: 35,00 l
Post Boil Volume: 26,00 l
Batch Size (fermenter): 25,00 l 
Bottling Volume: 24,00 l
Estimated OG: 1,052 SG
Estimated Color: 19,6 EBC
Estimated IBU: 36,8 IBUs
Brewhouse Efficiency: 73,00 %
Est Mash Efficiency: 73,0 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
13,21 g              Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 mins Water Agent  1        -           
1,32 tbsp            PH 5.2 Stabilizer (Mash 60,0 mins)      Water Agent  2        -           
5,00 kg              Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)            Grain        3        86,2 %       
0,53 kg              Caramel/Crystal Malt - 10L (19,7 EBC)    Grain        4        9,2 %       
0,27 kg              Caramel/Crystal Malt -120L (236,4 EBC)  Grain        5        4,6 %       
2,42 g                Simcoe [13,00 %] - First Wort 60,0 min  Hop          6        3,9 IBUs     
3,63 g                Perle [8,00 %] - Boil 60,0 min          Hop          7        3,3 IBUs     
31,44 g              Amarillo Gold [8,50 %] - Boil 15,0 min  Hop          8        15,0 IBUs   
1,32 tsp              Yeast Nutrient (Boil 15,0 mins)          Other        9        -           
31,44 g              Chinook [13,00 %] - Boil 5,0 min        Hop          10      9,2 IBUs     
19,35 g              Citra [12,00 %] - Boil 5,0 min          Hop          11      5,3 IBUs     
1,2 pkg              California Ale (White Labs #WLP001) [35, Yeast        12      -           
23,81 g              Citra [12,00 %] - Dry Hop 7,0 Days      Hop          13      0,0 IBUs     


Mash In          Add 15,13 l of water at 72,7 C          65,0 C        90 min       

Sparge: Fly sparge with 25,68 l water at 75,6 C
 
DanielB skrev:
Da prøver jeg meg på denne oppskriften.
Hvor lik orginalen ble denne?

Det smaker absolutt godt. Om det er like godt som orginalen, vet jeg ikke. Jeg har ikke noe å sammenilgne med. Men anbefales å brygge.
 
Tilbake
Topp