Lervig Lucky Jack oppskrift

Close but no Cigar;)
Ut av konteksten leser jeg at det var 3g mineraler svaret gjaldt,kalsiumklorid. Jeg har brukt mineraltilsetningene anbefalt i bryggekalkulator.no , da er det kalsimsulfat i litt større mengder som anbefales for å framheve humlen.
Det er vel uansett finjusteringer dette, de første gangene brygget jeg LJ uten mineraltilsetningene, kjempegodt øl ble det allikevel. Siste gang skalerte jeg opp maltbasen til 6% ABV , byttet ut Citra med Centennial og tørrhumlet med 2x20g Centennial og Cascade, nydelig det også. Men ikke LJ lenger da...

Edit: angrer på å ikke ha fulgt original oppskriften angående mineraltilsetningene, neste gang brygger jeg iht. bryggeriets oppskrift

Vær forsiktig med kalsiumsulfat anbefalingene fra bryggekalkulator.no når det gjelder pale ale, spesielt siden den er generalisert og ikke tar hensyn til oppskrift. Jeg følgte den på sist brygg og endte opp med i overkant salt bitterhet.
 
Jeg ville glatt byttet ut kalsiumsulfat med kalsiumklorid. Mye mer behagelig øl. Bryggekalkulator.no har sine tall fra Gahrs artikkel om vannjusteringer som begynner å dra litt på årene.
 
Man får kjøp Lucky Jack som ferdig pakninger på bryggselv.no, og oppskriften står også i Fra hånd til munn. Jeg har laget denne oppskriften to ganger nå og den har blitt veldig bra.
Men begge disse oppskriftene, samt den som er i første post, er ganske forskjellige...
 
Noen tanker om betydningen av å erstatte Perle som bitterhumle med Chinook? Følte ikke for å åpne en Perle pakke for 6 gram, hvis det ikke er merkbart.
 
Bitterhumle bidrar vel nesten ingenting med aroma og smak. Så det har ikke noe å si.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Det var min tanke også.
Har nå uansett bestemt meg å gå for "originalen" med Amarillo. Har justert oppskriften for å få litt mer kropp og ABV og som resultat av det vil jeg øke humlemengdene med ca 20 %. Da "slipper" jeg bitterhimle, dersom jeg vil ha samme IBU. Kan jo være spennende prøve.
 
Jeg brukte ihvertfall Chinook som bitterhumle da jeg bryggan
Og det ble ikke et dårlig øl


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Ok, her er oppskriften jeg fikk av Mike. Det er den originale oppskriften fra bryggeriet, jeg har bare redigert litt for ryddighetens skyld. Eventuelle omregninger til hjemmebrygg-størrelse på batchen får man gjøre selv. ;)

Hvis målet er å klone ølet, ville jeg tenkt nøye gjennom hvordan man gjennomfører gjæringen. Husk at det store trykket i ølet (som en følge av det store volumet, 18000 liter) vil gjøre at gjæren produserer mindre estere enn i en batch på 20 liter på samme temperatur.

Men, altså:

Lervig Lucky Jack

Batch size: 18.000 net
Total grain: 3.500 kg

Anticipated OG 11.5 % Plato
Anticipated EBC 14.0
Anticipated IBU 29,0
Anticipated RDF 66,5
Anticipated Alc. Vol. 4,70 %

Brewhouse Eff. Calcutated at 90%

Grain
3000 kg Pilsner malt
200 kg Carapale 10
200 kg Caracrystal 150

Mash
Mashing-in liquor 11.500l at 52C (3,2 L : kg malt)

Protien rest: 50°C – rest 15 mins
Step up 1C : minute
Saccharification rest 1: 67°C- rest for 20 mins
Saccharification rest 2: 72°C- rest for 20 mins
Mash off: 78°C- rest for 5 mins

Hops
0,5 kg Simcoe first wort hop, 90 mins
2,5 kg Perle T45, 10% AA, 60 mins
lower the pH to under 5,1 before finish hops are added, ( 3 L lactic acid, 1,5kg CaCl)
25 kg Amarillo, pellets T90 15 mins
25 kg Chinook, Pellets T90 5 mins
15 kg Citra, pellets T90 5 mins
15 kg Citra, dry hop after primary fermentation – at fermentation temp

Evaporation rate: 10%/hour
Pre-boil wort size: ?
Boil time: 60 min
Pre-boil gravity: 10.4 % plato

Minerals
6600 g Calcium chloride added to mash water
3 l Lactic acid added to mash water
9 g Zink sulfate (antar dette tilsettes under koking)
2 ml/ 1000L Anti foam add at 95C prior to boil
4 g per HL Protafloc Granules - in last 15 mins of the boil

Fermentation
WhiteLabs Californa Ale – 21C final gravity around 2.6Plato / 1 L / HL
(Pitch wort at 25C to allow the lag time to not go to cold in room) Ferment at ambient pressure close tank at 4P left in green beer.


Filtration/Carbonation
Brite filteration/>4.0 haze


Packaging
CO₂ 4.80g/l in tank for cans/flasker, 5,1 for tank truck or fat
Lervig Lucky Jack. Alltid bra. Hipp hurra for Mike Murphy, @Gahr og @Odland
Evig takknemlig for denne
 
Sist redigert:
Lagde mitt første øl idag, ble lucky jack all grain sett. Står nå på gjæringsfat. I oppskriften står det 14 dager for gjæring, og så to uker på flaske i romtemperatur. Deretter kaldt i to til tre uker. Betyr dette at denne bare holder seg i to til tre uker når den har stått 14 dager på flaske - eller at etter 14 dager i rom temp så må den stå 2-3 uker kaldt før man kan drikke den?
 
Lagde mitt første øl idag, ble lucky jack all grain sett. Står nå på gjæringsfat. I oppskriften står det 14 dager for gjæring, og så to uker på flaske i romtemperatur. Deretter kaldt i to til tre uker. Betyr dette at denne bare holder seg i to til tre uker når den har stått 14 dager på flaske - eller at etter 14 dager i rom temp så må den stå 2-3 uker kaldt før man kan drikke den?
At den bør stå kaldt og modnes litt før den er klar. Men det er ikke noe du nødvendigvis trenger ta så alvorlig.
 
Jeg ville glatt byttet ut kalsiumsulfat med kalsiumklorid. Mye mer behagelig øl. Bryggekalkulator.no har sine tall fra Gahrs artikkel om vannjusteringer som begynner å dra litt på årene.

Ville du ha gjort det samme med for eksempel en amerikansk IPA?
 
Lagde mitt første øl idag, ble lucky jack all grain sett. Står nå på gjæringsfat. I oppskriften står det 14 dager for gjæring, og så to uker på flaske i romtemperatur. Deretter kaldt i to til tre uker. Betyr dette at denne bare holder seg i to til tre uker når den har stått 14 dager på flaske - eller at etter 14 dager i rom temp så må den stå 2-3 uker kaldt før man kan drikke den?

Jeg skriver under på kommentarene til @erikraude . Forøvrig skal du ikke ta disse tidsangivelsene bokstavelig; de er anslag som forteller hva du sånn ca. må regne med. Høyst sannsynlig er det greit å flaske etter 14 dager, men det beste er å følge med på utviklinga mot slutten gjennom å ta prøver og måle egenvekta på ølet med hydrometer. (Hvis du ikke har kran, blir det vrient. Men med kran er det enkelt å tappe ut det du trenger, og så desinfisere krana etterpå med Starsan fra spruteflaske.) Når egenvekta har ligget stabilt over to-tre dager, og er omtrent der du forventer at den skal være, kan du flaske, sjøl om det eventuelt bare har gått 9-10 dager. Og ligger den ikke stabilt etter 14 dager, skal du vente. Ølet har ikke vondt av det.

Har du ikke kran, får du bare følge med på aktiviteten i gjærlåsen. Når det så å si ikke plopper lenger, er ølet ferdig. Dette forutsetter riktignok at karet ditt er tett, men hvis det har vært kraftig plopping som så etter hvert har avtatt jevnt, kan du regne med det. Men det er greit å klemme lokket godt nedpå langs kanten for sikkerhets skyld.

Karboneringa kan godt være unnagjort på ei uke, og for holdbarhetens skyld er det ikke så dumt å få satt ølet kjølig med en gang ølet er karbonert. Så følg gjerne med på dette. Du vil sikkert være utålmodig etter å få smakt på ølet uansett;).
 
Tilbake
Topp