Steinar Huneide
Norbrygg-medlem
Men det hadde vært så utrolig mye enklere om de med peiling var enigeEller høre og lese hva folk med erfaring har å si, inkludert @Finn Berger , og @PetterL
Eller høre og lese hva folk med erfaring har å si, inkludert @Finn Berger , og @PetterL
Vel, jeg mener jo egentlig motsatt at KI er hva jeg trenger for å ikke måtte lese 38 sider i en forumtråd, eller høre på en 70 minutters podcast - for så å være like vis hvordan det skulle justeres mot mitt kildevann. Er ingen biolog eller kjemist, og har begrenset med tid for å pløye gjennom bøker og forumer. Da tar jeg den hjelpen jeg kan få. Hvertfall når hjelpen er blitt såpass bra som Grok er blitt, selv om man må jo lese forslaget boten kommer med for å ta det til seg som et potensielt hjelpemiddel. Jeg sitter med en AB i hånda nå og smaker. Ser på mine tidligere vannjusteringer og oppskrift - tenker at dette er ganske sikkert lurt å prøve neste gang.Jeg mener det er sånt man ikke trenger KI til
Men det hadde vært så utrolig mye enklere om de med peiling var enige![]()
Jeg skal jo brygge dette ølet igjen nå i februar, så blir det enten Gemini eller Grok som hjelper meg til å forbedre. Allerede har jeg brukt timesvis på å lese alskens forum for å finne en "beste oppskrift", nå kan det jo hende at nøkkelen for å endre ølet mitt fra greit+ til veldig bra er i vannjusteringene som jeg brukte Brewfather til "auto" på amber balanced sist gang. Nå vil både Gemini og Grok ha en 3:1 sulfat klorid ratio, samt legge til natron for å heve syrebalansen fra Special B. Det gir mening når jeg smaker på mitt øl nå.Det er bare én måte å finne ut om Grok har rett eller ikke![]()
Poenget er jo å gjøre opp sin egen mening ved å få hjelp fra Grok /(Perplexity/Gemini/ChatGPT/Copilot). I bunn og grunn er det jo bare søkeverktøy som henter informasjonen ekstremt mye raskere enn hva man ville ha klart selv.Hehe, joda, men hvordan kan du stole mer på Grok, enn å gjøre opp din egen mening er nå min mening
Poenget er jo å gjøre opp sin egen mening ved å få hjelp fra Grok /(Perplexity/Gemini/ChatGPT/Copilot). I bunn og grunn er det jo bare søkeverktøy som henter informasjonen ekstremt mye raskere enn hva man ville ha klart selv.
Tja, det blir jo opp til personen som gjør google søket (KI queryen). En egen mening kan jo også dannes av å spørre naboen, gjøre ett Bing søk og velge øverste svar, eller å ta en sjanse. Meningen bør uansett utfordres, det har vi således forumet her til.men da får man ikke med nyansene i diskusjonen. Kun en konklusjon, som kan være feilaktig
Ja, feilaktige konklusjoner klarer jeg helt på egen håndmen da får man ikke med nyansene i diskusjonen. Kun en konklusjon, som kan være feilaktig
Det der er en abdikasjonserklæring.Vel, jeg mener jo egentlig motsatt at KI er hva jeg trenger for å ikke måtte lese 38 sider i en forumtråd, eller høre på en 70 minutters podcast - for så å være like vis hvordan det skulle justeres mot mitt kildevann. ...
Nå kjørte jeg samme løpet mot Perplexity. Den vil igjen redusere Special B / Caraaroma og gi en liten dose Crystal. Redusere IBU ned mot 70. Redusere sulfat/klorid ned mot 2:1 for å runde av.Jeg gjør ikke opp min mening ved et enkelt google søk eller spørre naboen nei
Har jeg noen gang krevd en trone? Har ikke stilt i en konkurranse for ølbrygging en eneste gang hittil på 10 år.Det der er en abdikasjonserklæring.
Ja, jeg har jo et titalls timer bak meg på både lesing her og på forumer. Nå bruker jeg den oppskrifta jeg hadde laget på tvers av andre verktøy for å verifisere. Den siste jeg ikke hadde brukt i kveld på denne PCen (cookies) er Copilot. Jeg åpnet en inkognito fane der, og la inn spørsmålet;Virker egentlig ikke som du trenger Grok, men egentlig vet nok om AB