Tåkete/uklar Starsan er ikke desinfiserende.

Sprit, eller "antibac" brukes nok ikke som overflatedesinfeksjon på operasjonsrom. Der brukes sikkert oksygenbaserte desinfeksjonsmidler eller kvartære ammoniumsforbindelser
Det brukes for spesielle formål også på utstyr på op.sal, feks utsyr (som ikke kan tørr/dampsteriliseres), og som lett korroderer, eller som er utformwt på en måte som gjør det vanskelig å lufttørke.
 
Det brukes for spesielle formål også på utstyr på op.sal, feks utsyr (som ikke kan tørr/dampsteriliseres), og som lett korroderer, eller som er utformwt på en måte som gjør det vanskelig å lufttørke.
Okey, det var overraskende. Må være et spesielt sprit produkt til formålet i tilfelle. Håndsprit/antibac er ca.73% sprit, og ikke foodgrade.(pga oljer b.l.a som blir igjen på overflaten) Det finnes spritbaserte produkter til kjøkken som er foodgrade, men også de vil legge igjen noe, selv om de restene ikke vil kunne gi smak eller andre kontamineringer. Jeg har ingen kjennskap til op.saler eller tilsvarende, men har alltid tenkt at de brukte produkter basert på hydrogenperoxid siden det er mer effektivt og vil fordampe bedre, og også har rengjøringseffekt
 
Litt usikker på budsjett og tilgjengelighet på UV, men hvor kult hadde det ikke vært og skru på black lighten på bryggerommet så er alt desinfisert
 
Litt usikker på budsjett og tilgjengelighet på UV, men hvor kult hadde det ikke vært og skru på black lighten på bryggerommet så er alt desinfisert
Alt som blir truffet av lyset, vel og merke. Og det er uansett de enkleste stedene å vaske.
 
Hmm, kan hardhet variere? Synes det varierer veldig hvor fort tåken kommer
Hardheten varierer med årstidene her. Den er høyere om vinteren. Jeg er ikke sikker på forklaringa, men det har sjølsagt å gjøre med i hvilken grad kalkkonsentrasjonen i vannet øker/minsker, siden det er kalsium fra kalken som gir denne egenskapen til vannet. Er det lite kalk i berggrunnen, vil variasjonene antakelig være mindre. Men jeg får vann fra et kalkrikt område.

Er det brå endringer, er det vanskelig å se årsaken. Kanskje veksler vannverket ditt mellom flere kilder?
 
Okey, det var overraskende. Må være et spesielt sprit produkt til formålet i tilfelle.
Antibac overflatedesinfeksjon er 75% sprit og brukes mye i helsevesenet for å desinfisere flater som tåler alkohol.
Vi bruker den til å desinfisere bord og overflater som pasienten har hatt kontakt med, så jeg vil tro den har god effekt mot det meste av bakterier, sopp og virus.

348389196_275898838263038_4984720078920082980_n.jpg
 
Nå er det sånn at den sterilisatoren har gjennomgodt en real mengde tester, og den dreper 99,9% av levende organismer og holder den prosenten i 24 timer. Det er godt nok for meg.

Kirurger bruker kanskje ikke antibac på seg selv, men det brukes på rommet operasjonen skal foregå, derav, overflatedesinfeksjon.

Nå har jeg ikke hatt så mange hobbyer i livet mitt men en av de er å dyrke sopp, det er uten tvil en av de vanskeligste hobbyen jeg har hatt, og der var det ofte snakket om trykkokere for å være på den sikre siden, men jeg har altså klart å dyrke sopp med stor suksess. Det er som med øl, det er den kalde siden som er kritisk.

Å sterilisere i ovnen fungerer helt utmerket, problemet er hvordan man behandler ting etter nedkjøling, når man inokulerer et substrat med soppsporer er det hundrevis av ting som kan gå galt. Antibac er helt kritisk for et vellykket resultat :)

Flisespikkeri er sunt for diskusjoner og ikke minst for forumet, og jeg setter pris på det, men vil presisere at å legge slangene i en sterilisator, og å bruke antibac på saks og gjærposer er mye mer effektivt enn å spraye de med starsan, tåkete eller klar :)
99,9 er ikke sterilisering, det er ikke engang nok til å tilfredsstille kravet til desinfeksjon, er jeg redd: "EPA standards require that a disinfectant kills 99.999% of germs. This is in contrast to 99.9% for sanitizers. Although this may seem like a small difference, it can make all the difference in reducing the spread and severity of infection." (https://www.medtecs.com/meaning-of-disinfecting-sterilizing-sanitizing/)

Sterilisering er å ta livet av absolutt alt liv - og virus. Det er nokså meningsløst for oss å gå for et sånt nivå. Vi brygger ikke på en operasjonssal:). I løpet av bryggeprosessen havner det masse mikroorganismer i vørteren, og det kan vi ikke unngå. Men så lenge nivået ikke er for høyt, går det fint. Så målet er bare å redusere påvirkningen mest mulig.

Når det gjelder behandlinga av utstyret, er skikkelig vasking egentlig nok. Problemet er vel som regel de stedene der vi ikke så lett kommer til - og det inkluderer nedi riper i plast. Men der kommer jo ikke Starsan/klor etc til, heller.

Tid er også en faktor. Vi bør vaske utstyret så snart som mulig etter bruk. Mikroorganismer har ofte evnen til å danne biofilm, som gjør det mye vanskeligere å få fjernet dem.
 
Sist redigert:
Beklager å flisespikke, men for å sterilisere må man nok dra på med autoklave, (trykkoker feks) el. likn.
Men; kokende vann/damp er veldig effektiv. Har samme babyflaske-damper som deg, bruker også mye oftere kokende vann/damp enn tidligere, (da jeg stolte mer på starsan).
kok/damp «bryr seg» mindre om biofilm o.l., så det er en god metode.
Btw: alkohol (antibac) er mindre effektivt enn klorprodukter, men brukes (på hender mm) fordi det fordamper, og man blir tørr, og dermed oraktisk. Kirurger vasker hender, og bruker ikke sprit, før inngrep. Og bruker jodprodukter på inngrepsområdet.
men; jeg bruker også mye antibac i bryggeriet (på hendene)… fordi det er så praktisk :)
Jeg gjør som kirurgene, vasker hendene og bruker hansker. Tynne gummihansker såkalte engangshansker er et must for meg i bryggesammenheng, liker ikke Starsan på huden. Sprayer de også med desinf. Fåes i 100pak. på Biltema.
 
Hardheten varierer med årstidene her. Den er høyere om vinteren. Jeg er ikke sikker på forklaringa, men det har sjølsagt å gjøre med i hvilken grad kalkkonsentrasjonen i vannet øker/minsker, siden det er kalsium fra kalken som gir denne egenskapen til vannet. Er det lite kalk i berggrunnen, vil variasjonene antakelig være mindre. Men jeg får vann fra et kalkrikt område.

Er det brå endringer, er det vanskelig å se årsaken. Kanskje veksler vannverket ditt mellom flere kilder?
Har en hardhet på 3.1 i følge vannverket og kilden er den samme, så jeg skjønner ikke dette helt
 
Antibac overflatedesinfeksjon er 75% sprit og brukes mye i helsevesenet for å desinfisere flater som tåler alkohol.
Vi bruker den til å desinfisere bord og overflater som pasienten har hatt kontakt med, så jeg vil tro den har god effekt mot det meste av bakterier, sopp og virus.

Vis vedlegget 62622
Det har den absolutt, men det er overflatesprit, ikke håndsprit. Det er forskjell.
 
Ser batterivannet fra Biltema ikke bør fortæres, hva er grunnen til det, er det ikke rent?
 
Ser batterivannet fra Biltema ikke bør fortæres, hva er grunnen til det, er det ikke rent?
Jeg tror det har noe med at vi får en del mineraler fra vann fra springen, mens i batterivannet er mineralene fjernet.

Det er nok ikke farlig å drikke det, men man bør ikke drikke bare avionisert vann og tro det er bra for helsen, bare fordi det er rent.
 
Såvidt jeg vet.. Så skjer skikkelig UV-sterilisering ved bruk av UV-C. "UV" er delt inn i tre. UV-A, UV-B og UV-C. UV-C er den mest skadelige, og da mest effektive for å knerte celler.. det ødelegger DNA-et i cellen. Heldigvis blir denne strålingen fliltrert bort i atmosfæren våres.

Nanometermessig så har UV-C de korteste bølgelengdene, og UV-A de lengste.

Siden jeg har byttet hobby til dyrking, og lys er en greie i dyrking så har jeg fått litt nuss i dette. UV-C kan svi av ei plante i løpet av sekunder.

Men, det finnes UV-dingser som tar knekken på en del, i alle fall, som man kan bruke hjemme. Ofte da så brukes det til å gjennomlyse en slange hvor det flyter ting gjennom.
 
Jeg gjør som kirurgene, vasker hendene og bruker hansker. Tynne gummihansker såkalte engangshansker er et must for meg i bryggesammenheng, liker ikke Starsan på huden. Sprayer de også med desinf. Fåes i 100pak. på Biltema.
Vet ikke om noen av dere faktisk er kirurger, men prosedyrene er håndvask etterfulgt av desinfeksjon med klorheksidinsprit. For de som reagerer på klorheksidin, så brukes det sprit. Total virketid både for klorheksidinsprit og sprit, skal være minimum 2 minutter. Sprit holder ikke like lenge, og bør gjentas under operasjoner som varer over 3 timer. Etter desinfeksjon med sprit/klorheksidinsprit, tar man turen inn på operasjonsstuen og kler på hansker, etter at hendene har lufttørket. Sånn bare for å få det riktig, ettersom det kastes ut noen påstander her:)
 
Tilbake
Topp