Tåkete/uklar Starsan er ikke desinfiserende.

Vet ikke om noen av dere faktisk er kirurger, men prosedyrene er håndvask etterfulgt av desinfeksjon med klorheksidinsprit. For de som reagerer på klorheksidin, så brukes det sprit. Total virketid både for klorheksidinsprit og sprit, skal være minimum 2 minutter. Sprit holder ikke like lenge, og bør gjentas under operasjoner som varer over 3 timer. Etter desinfeksjon med sprit/klorheksidinsprit, tar man turen inn på operasjonsstuen og kler på hansker, etter at hendene har lufttørket. Sånn bare for å få det riktig, ettersom det kastes ut noen påstander her:)
hehe - greit å vite.

Sånne krav er jo meningsløse i vår sammenheng. Bakteriefloraen i omgivelsene i heimen her er i alle fall langt frodigere enn på ei operasjonsstue - får vi håpe, både for tilstanden i heimen og på operasjonsstua sin skyld. Så om jeg er steril på henda fyker det masse mikroorganismer rundt meg i lufta og på klær og hår og skjegg og ler godt av anstrengelsene mine:).

Ikke dermed sagt at det ikke er viktig å prøve å begrense mengden av bakterier som havner i vørter og øl, altså. Men ingen av oss er i nærheta av å produsere bakteriefri vørter; det skal vi ikke ha illusjoner om. Likevel: Etter at jeg har overført klar vørter til gjæringskaret, tapper jeg bunnfallet fra kokinga over på flasker for kunne dekantere klar vørter til starterbruk. Og disse flaskene kan stå i uker og måneder i kjøleskap uten at det skjer noe i dem. Ikke noe som produserer usmak eller gass, i alle fall.
 
Sist redigert:
hehe - greit å vite.

Sånne krav er jo meningsløse i vår sammenheng. Bakteriefloraen i omgivelsene i heimen her er i alle fall langt frodigere enn på ei operasjonsstue - får vi håpe, både for tilstanden i heimen og på operasjonsstua sin skyld. Så om jeg er steril på henda fyker det masse mikroorganismer rundt meg i lufta og på klær og hår og skjegg og ler godt av anstrengelsene mine:).
Og akkurat det er det vel ingen som helst tvil om:)
 
Biltema selger avionisert vann for en femtilapp for 4 liter. Kan kanskje være verdt det når man vet utblandet Star-san blir stående en stund.

Jeg bruker RO-vann og blandingen holder seg krystallklar i månedsvis.
RO, altså omvendt osmose, avioneserer vannet og blir helt topp til å blande ut StarSan med. - Også kan du jo kalibrere refraktometeret med det.
 
Sist redigert:
Med en sånn lampe i bryggeriet kan vel bryggeren slutte med å vaske klær og dusje også vil jeg tro? :D
UV-stråling forårsaker at molekylene rives i stykker, og resultatet er en skunky drikke med pappsmak. Akkurat som sollys på vørteren.
LED- og fluorescerende lys er mer tilbøyelige til å få øl til å bli skunky enn gløde- og halogenlys, sies det.
 
hehe - greit å vite.

Sånne krav er jo meningsløse i vår sammenheng. Bakteriefloraen i omgivelsene i heimen her er i alle fall langt frodigere enn på ei operasjonsstue - får vi håpe, både for tilstanden i heimen og på operasjonsstua sin skyld. Så om jeg er steril på henda fyker det masse mikroorganismer rundt meg i lufta og på klær og hår og skjegg og ler godt av anstrengelsene mine:).

Ikke dermed sagt at det ikke er viktig å prøve å begrense mengden av bakterier som havner i vørter og øl, altså. Men ingen av oss er i nærheta av å produsere bakteriefri vørter; det skal vi ikke ha illusjoner om. Likevel: Etter at jeg har overført klar vørter til gjæringskaret, tapper jeg bunnfallet fra kokinga over på flasker for kunne dekantere klar vørter til starterbruk. Og disse flaskene kan stå i uker og måneder i kjøleskap uten at det skjer noe i dem. Ikke noe som produserer usmak eller gass, i alle fall.
Regner med du fyller flaskene helt fulle da...
 
Tilbake
Topp