8 liter øl på 19 liter fat

Er det noe poeng å tappe 8 liter øl på 19 liters fat med tilsatt CO2, eller må alle fat fylles opp for å få best mulig karbonering og lagring?

Larzan skrev:
Er det noe poeng å tappe 8 liter øl på 19 liters fat med tilsatt CO₂, eller må alle fat fylles opp for å få best mulig karbonering og lagring?

Overhodet ikke, karbonering bestemmes kunn av trykk og temperatur mens tiden det tar er mye avhengig av temperaturen.

Tror jeg misforsto her, what he said!!
Må slutte og skrive på forum mens jeg tuller med Oslo's brannsystemer :)

Fatets volum er uten betydning. Det som vil være viktig med (halv-) fylling av fat er som du skriver at du før tapping fra gjæringskar fyller fatet med CO₂ slik at ølet ikke oksyderer.

Sørg for at hevert/tappeslange når helt til bunnen av fatet som er purget med CO₂. Da er det bare å tømme gjæringskaret i fatet, lukke fatet og kjøre på med CO₂. 4-5 utluftinger via sikkerhetsventil à 5 sek. burde holde.

Da har du et halvfullt fat med øl og resten er CO₂. For kunstig karbonering setter du ønsket trykk med en gang, eller litt over om du ønsker å korte ned karboneringstiden.

Oddvar Demmo skrev:
Larzan skrev:
Er det noe poeng å tappe 8 liter øl på 19 liters fat med tilsatt CO₂, eller må alle fat fylles opp for å få best mulig karbonering og lagring?

Overhodet ikke, karbonering bestemmes kunn av trykk og temperatur mens tiden det tar er mye avhengig av temperaturen.

Tiden det tar å karbonere er mye avhengig av flaten ølet utsettes for av Co2 skal det stå tilslutt her istedet for avhengig av temperaturen.

Samtidlig vil jeg nevne at ved mindre fulle fat har man større volum av gass/luft en væske/øl, og selv om det høres minimalistisk ut, vil det gi mindre karbonering. Og dermed må sukkermengden økes ved naturlig karbonering. Ved kunstig karbonering spiller det derimot ingen trille da det som nevnt er trykket som er avgjørende, og dermed er likt uansett :)

magne1972 skrev:
Samtidlig vil jeg nevne at ved mindre fulle fat har man større volum av gass/luft en væske/øl, og selv om det høres minimalistisk ut, vil det gi mindre karbonering. Og dermed må sukkermengden økes ved naturlig karbonering. Ved kunstig karbonering spiller det derimot ingen trille da det som nevnt er trykket som er avgjørende, og dermed er likt uansett :)

Bør man da beregne sukkermengde som om det var et fullt 19-litersfat, så man karbonerer for hele fatet, selv om halve er tomt, eller tenker jeg helt feil da?

Ja, 10 liter tomrom ved 1 bar blir 20 liter/40 gram Co2, da trenger vi 80 gram sukker i tillegg til det som trenges i de 8 liter øl.
Ble det rett Magne ? i sene kveldstimer.

Oddvar Demmo skrev:
Ja, 10 liter tomrom ved 1 bar blir 20 liter/40 gram CO₂, da trenger vi 80 gram sukker i tillegg til det som trenges i de 8 liter øl.
Ble det rett Magne ? i sene kveldstimer.
Som altid Oddvar :)
Sent men godt. Skål!

Tilbake
Topp