AA Presenterer et effektivt kjøleanlegg for gjæringskar/kon/bøtte !

Hei alle Norbryggere !

Dette er et prosjekt jeg har holdt på med en stund, - over et år faktisk siden jeg begynte å tenke på det. Jeg har skrevet og vedlagt et dokument med bilder og tekst som presenterer forløpet og byggingen av det jeg vil kalle et relativt effektivt kjøleanlegg for kjøling av gjærende vørter/øl. Den kan kreve noen laken, noe håndarbeid, - men tar lite plass og kan brukes til skinnende koniske som til gamle plastgjærebøtter. Dette er ment som et alternativ til store kjøleskap/kjølerom da den tar lite plass og er lett å stue bort når den ikke er i bruk. Dette systemet er godt utprøvd av meg de siste fem månedene og resultatet er upåklagelig (kjøleresultatet altså) (Eks: 60 liter 18.5 grader varmt vann kjøles ned til 8 grader på 4 timer). Smaken på det ferdige ølet kan dere bedømme selv hvis vi evt ses på konk el.  Bildene i dokumentet er tatt fra bryggeriet mitt i kjelleren hjemme i Drøbak.

Håper dere synes det vedlagte pdf-dokumentet om "Alkekjøleren" er verdt litt av tida deres. Mye arbeid/testing gjenstår - men dette virker bra allerede og jeg er lykkelig !

All konstruktiv tilbakemelding angående ideer, forbedringer, endringer osv. mottas med takk.

God lesing !

Mvh Geir Kelly

"Admiral Alke  - det kommanderende brygg"

Vedlegg

• Admiral Alke`s -Alkekjøleren- V01.pdf
    674 KB · Sett: 491
Flotte saker. Akvariekjølar altså, har ikkje tenkt over at det fins eingang. Genialt, dette skal eg vurdere sterkt når eg ein gang skal over på rustfrie gjæringstankar. Takk for at du deler med oss!

Utrolig kult oppsett, det ser ut til å virke meget bra det..Har du målt noen tempratur forskjeller mellom topp og bunn i tanken?

Genialt!  ;D

Jeg har et lite kjølerom som jeg bruker til gjæring, men nå får jeg vurdere om jeg kan ta det i bruk som lagring/modning av øl!

Jeg takker og bukker for nyttig tips!

Takker for fine tilbakemeldinger og hyggelig at dere liker opplegget. Angående målinger av temperaturer så blir det en del av fase 2 på dette prosjektet. Jeg tenkte faktisk på å skaffe noen termobrønner og måle evt bunn senter kon, senter midt og senter topp. Tenkte da å bruke USB-prober og koble til laptop for direkte monitorering/datalagring. Det finnes vel mange grafer og målinger av tilsvarende på nettet men det hadde vært morsomt å ha egne målinger på eget oppsett.

Bare et tips hvis du vil ha innebygget oppvarming i Teco TR-5 kjøleren. På en engelsk forhandler side står det at alle Teco kjølere kan oppgraderes for oppvarming også, oppgraderings settet koster ca 300 kr.

http://www.trademarkaquatics.co.uk/...shop.browse&category_id=6&Treeid=1&Itemid=60
Edit: Ser nå i ettertid at varmekolben du refererte til er denne oppgraderingen. Trodde i utgangangspunktet denne var for å legge ned i akkumulatortanken/kjølebaggen.

Tilbake
Topp