Admiral som singlehop

Hei.
Jeg har brygget en iPA som står og koser seg og gjærer nå. Jeg har kun brukt Admiral humle, blomst med alfasyre 10,5%, under kokingen. Jeg har lyst til å holde meg til kun en humle. Og lurer derfor på hvordan jeg skal gå frem ved tørrhumling, med en humle som ikke har så bra aroma-potensiale. Humlen jeg skal, hvis ingen slår hardt ned på ideen, tørrhumle med er Admiral pellets på ca 14% alfasyre. Så jeg tenker om vanlig å tørrhumle i 7 dager, men hva burde jeg tenke på i og med denne humlens egenskaper ift. mengde o.l.? Dette er en engelsk IPA, OG 1.058, 16liter.
 
Mange høyalfavarianter er utmerket til tørrhumling, og det er ikke egentlig noe spesielt å tenke på med dem. Alfasyren spiller bare inn når du koker humlen.
 
Kanskje unødvendig av meg å opplyse om alphasyreinnholdet. Har skjønt det at det handler om essensielle oljer og ikke alphasyre. Men Admiral har vel veldig lite essensielle oljer, så hvordan skal jeg beregne tørrhumling? Har ikke funnet noe info overhode, om å bruke Admiral til aroma. Vil det ha negative konsekvenser å tørrhumle med f.eks. 50g Admiral i 7 dager i 16L?
 
Om humlen lukter godt er det bare å bruke den. Jeg tviler på at ølet vil bli ødelagt, og uansett bør alle være villige til å ofre litt øl for vitenskapen. Det er utrolig lite god informasjon å finne om Admiral som aromahumle (det går ubekreftede rykter om sitrus). Som bitterhumle sies den å være mild, noe som er litt uvanlig for så høy cohumulone. Etter det jeg kan se, har Admiral nokså varierende innhold av essensielle oljer, men det er ikke direkte lavt.

Rapporter tilbake når ølet er ferdig.
 
Er spent på hvordan den blir. Får en kraftig tørket aprikoslukt etter kokingen, men forrige gang jeg brukte den var det som smaks og bitterhumle, da brukte jeg  ikke så mye som denne gangen, aprikosaromaen forsvant gradvis under modning. Det rapporteres mye om apelsin ift. Admiral uten at jeg husker om det dukket opp forrige gang. Sleit med en såpete smak sist, men var neppe pga. Admiralen.

Takk for input'en, Kjetil. Skal melde fra om noen uker igjen.

Hvis noen andre har innspill, så kom gjerne med de.
 
Vel... Jeg har tørrhumlet IPA'en med 55gram(ca 3g/L), den har stått ca en uke. Jeg smakte og luktet på den idag, og jeg har aldri smakt bitrere øl. Jeg er vant til at bitterheten er ganske høy, ift. sluttresultatet, etter 2uker i gjæringskaret, men dette smakte forferdelig(bittert), i motsetning til forrige smaksprøve. Aromaen er ikke veldig til stede heller. Dette virker som ikke bli et drikkbart øl, hvis da ikke bitterheten dabber av noe veldig.
Jeg leser stadig vekk at tørrhumling ikke gir bitterhet, men det er tydelig at en 13-16%AA humle legger igjen mer en bare aroma. Jeg håper :) at det handler om alfasyre, harpiks, el. som feller ut i løpet av modning, i motsetning til hva som skjer med mesteparten av bitterstoffene ved koking av humlen, men har ikke funnet noe info om dette. Noen som kan opplyse meg på området? Det må vel være en grunn til at konsensus er at tørrhumling ikke gir bitterhet, når det 100% sikkert påvirket bitterheten under gjæring i dette tilfellet..?

Jeg skal selvfølgelig fortsette å rapportere om utviklingen.

espen
 
Er det noen som har testet denne som singlehop. Har en ide om å benytte den som bitterhumle i en engelsk brown og i en mer humlete amerikansk brown. Jeg vet at dette er en engelsk humle men tenker at den kan passe i en amerikansk brown ale på grunn av sitrustonene som omtales slik av bryggselv:

"Bruksområde: Bitterhet - Aroma
Aroma/Smak: Tydelige karakterer av appelsin, sitrus og urter med hint av treverk uten å bli for overbærende; gjør seg også fint sent i koketiden"

Ideen er å koke en stor vørter i 60 min med Admiral bitterhumle. Kjøle halvparten i motstrømskjøler rett til gjæring med engelsk gjær. Siste halvpart kokes med 15, 5 og 0 min Admiral og littegrann DME før den gjæres med 001. Total tid blir omlag 90 min og IBU skulle bli høyere i siste koken både fordi det tilsettes mer humle og fordi "60"min humla koker litt lengre og siste koketiden i halve volumet.
 
Jeg har forsøkt den single hop, og fant ærlig talt ikke noe særlig aroma i det hele tatt. Challenger er ganske fin for appelsin-aroma.
 
Jeg vil også si Admiral smaker omtrent ingenting.. Er vel en grunn til at denne alltid er billigste humle i sortimentet.. Den sies dog å ha sine kvaliteter: Admiral ble utviklet som et alternativ til Target for å gi en mindre aggressiv/ gressaktig bitterhet.
Denne ville jeg kun benyttet som bitterhumle, og den er sikkert fin til det.

Finn deg noe Amarillo, Citra, Cascade, Chinook, Centennial, eller Galaxy hvis det er citrus du er ute etter.
 
Har søkt litt rundt etter oppskrifter med Admiral humle, men blir vel litt skeptisk av omtalene av denne.
Naboen som er med å brygger sammen med meg har gått bananas på Bayen. Fan humle som var sååå billig at han bare måtte kjøpe. Så nå sitter vi her med 1 kg Admiral humleblomst.:confused:
Har kun brygget all grain settene fra Bryggselv og føler meg ikke kompetent til å utvikle oppskrifter selv enda, så hvis en vennlig sjel har en oppskrift med denne humla ville jeg / vi blitt veldig glad.
Åsså 1kg da... Er ikke det mye:oops:

Mvh
TSH
 
Noen som har laget en IPA med kun admiral? Har aldri prøvd denne humlen, men ble med isteden for min kjære venn Amarillo. Så da må jeg bruke den :)
 
Fant denne oppskriften men blir det drikkenede ? seff dumt spørsmål men tenkte og bruke opp humlen og ikke kjøpe noe mer. Drikker mest APA og am. IPA.

Eller bedre forslag med Magnum og Styrian Goldings :)
 
Denne oppskriften må vel være av det slaget som er påbegynt og lagret, men aldri fullført? Virker rart å kun å bitterhumle og ikke noe annet..
 
Ingenting rart med bare bitterhumle … bortsett fra i en APA. Min erfaring med Admiral er at den ikke gir noen effekt som smaks/aromahumle, så det er sikkert ikke dumt å spare på den der.
 
Hvis du drikker for det meste apa/am IPA så ville jeg personlig ikke brygget den der. Det der ser jo ikke ut til å være noen av delene. Ville heller kjøpt humle som passer til formålet, og evt brukt opp Admiral litt over tid som evt bitterhumle, noen utpreget aromahumle kan man vel ikke kalle den hvis man sammenligner med andre humler som er typiske for amerikanske APA'er / IPA'er.
 
Admiral har åpenbart et begrenset potensial som smakshumle, utfra erfaringer i denne tråden.

Denne humla er jo veldig lagringsdyktig. Spesielt sammenlignet med Target som er lite lagringsdyktig. Nå har Target tilsynelatende bedre egenskaper ved senere bruk, slik at sammenligningen kanskje ikke er helt relevant. Men dersom man kun bruker Target som bitterhumle kan det være greit å se etter alternativer.

Dersom vi bruker Target fra 2020, har den mistet 24% ved lagring vakuumert i fryser. En like gammel Admiral har mistet 6%.

Tall hentet herfra.

Jeg har ikke prøvd noen av disse. Er det noen som har prøvd begge og sammenlignet direkte?
 
Tilbake
Topp