Ale ala pilsner

Potensielt dumt spørsmål: finnes det ale som smaker tilnærmet som en pils/lagerøl? Grunnen til spørsmålet er at jeg tror det er litt lettere og raskere med tanke på gjæring og lage ale/overgjæring i forhold til pils/lagerøl for en nybegynner.

Eller kan man feks  kjøpe et lagerølsett og bytte gjæren med et som er beregnet for overgjæring og få et ok resultat?

Enkelte ale-gjærtyper på kjøligere temperatur gir ren smak som kan minne om en lager, men dette kan aldri erstatte en lager-gjær.
Jeg kunne anbefalt å gjære med Safale US05 på 12-15 grader eller Kølsch-gjær på 15-16 grader, men det er muligens like vanskelig å holde 15 grader som å holde 8-10 grader. Lang lagring etter du har tappet og karbonert ølet, gjerne på 1-2 grader er også å anbefale.

Mitt forslag er å lage en cream ale, og gjære med Safale US05 så langt ned mot 12 grader som du kan.

EDIT: Gjæren som følger med ølsett er stort sett kun overgjær. Det kan stå lager, bitter, Pale ale, osv. men innholdet er stort sett det samme: Maltekstrakt med humleekstrakt og av og til noen tilsetnings-stoffer som fks mais-sirup for å redusere kostnadene. Aldri stol på instruksene i et ølsett. Hvis du følger instruksene smaker og lukter ølet som regel som et åpent gravkammer.

California Common (Anchor Steam) er ein slik øltype. Både Wyeast og WhiteLabs har gjær til denne.
Du vil oppnå nøytrale resultat ved å bruke alegjær (særleg typer som Safale US-05) på låge temperaturer. Tenker då på rundt 15°C.
Om du bruker 50/50 pale og pils og så litt lys karamellmalt på toppen, er du i nabolaget.

Kölsh er sjølvsagt og ein ide...

Glemte California-common ja; Her er det vel motsatt: Lagergjær på høyere temperaturer.
Wyeast sin California Common-gjær prøvde jeg sist gang jeg lagde Steambeer i sommer, og denne synes jeg ble veldig fruktig. Smaken minnet mer om ale enn lager. Hadde da 16-18 grader som gjæringstemp. Hadde selv trodd og ønsket at california-common gjær var en "snarvei" til en god lageraktig øl på kort tid (slik de sier på Wyeast sine sider) men den gang ei..

Mitt generelle inntrykk er at hybrid-øl gjerne er avhengige av strikt temperaturkontroll for å bli noenlunde bra og typeriktig. Og da er det kanskje like lett å brygge en autentisk lagerøl?

Tilbake
Topp