Gjærnæring

Mulig at nerd var et negativt ladet ord en gang, men jeg oppfatter det ikke sånn i dag. Jeg tolker det nøytralt eller positivt, en humoristisk betegnelse på en person som har mer enn normal kunnskap om et tema.

Brukes det negativt er det lett å skjønne ut fra kontekst at det er ment negativt.
 
Det blir antakelig ofte oppfatta sånn, i alle fall hvis du tenker på hva en som driver med nerding, kalles. En nerd, altså. Hva ser du for deg da?

Kunnskap:): https://no.wikipedia.org/wiki/Nerd
Tja, det er vel når man graver seg ned i nitti gritti detaljer på et eller annet kunnskapsområde som hvermansen ikke bryr seg noe som helst om, iaffal ikke på det detaljnivået. Og hvor man driter fullstendig i at det ikke er interessant for hvermannsen. Kjempegøy! Gjør livet verdt å leve!
 
Vi må se på bruk av gjærnæring i sammenheng med alt annet vi gjør for å sikre best mulig øl.

Generelt er det vel alltid en dårlig strategi å stelle seg sånn at man må kompensere for en mangel man hadde kunnet sørge for ikke oppsto. Men gjærnæring kompenserer for mangler vi ikke kan forebygge; det er poenget med å bruke det. Noen ganger er det bare små mangler, og da kan vi kanskje snakke om tiendels prosenter, men andre ganger kan det være mer alvorlig. Da kan gjærnæringa utgjøre forskjellen på et godt øl og dodraugmat.
Har faktisk litt vanskelig for å tenke meg at det kan være så sort/hvitt i ytterste konsekvens. Jeg har både drauflasset og kveikbrølt med drøye underpitcher uten at jeg kan skylde på gjæra for at det blei dårligere øl enn forventet.

Oksidering ved tapping til fat har vært min fiende over en periode før jeg fant ut at det har vært luftboble i butterfly ventilen og falskluft i sprukken ballock og litt sånn stæsj.

Men, jeg gjenbruker gjær sjeldent mer enn en gang og kveiken er supergjær så den fikser nærmest uansett god utgjæring uten utilsiktede usmaker. Får vel skrive det sånn siden ikke alle liker kveik. :p
 
Har faktisk litt vanskelig for å tenke meg at det kan være så sort/hvitt i ytterste konsekvens. Jeg har både drauflasset og kveikbrølt med drøye underpitcher uten at jeg kan skylde på gjæra for at det blei dårligere øl enn forventet.

Oksidering ved tapping til fat har vært min fiende over en periode før jeg fant ut at det har vært luftboble i butterfly ventilen og falskluft i sprukken ballock og litt sånn stæsj.

Men, jeg gjenbruker gjær sjeldent mer enn en gang og kveiken er supergjær så den fikser nærmest uansett god utgjæring uten utilsiktede usmaker. Får vel skrive det sånn siden ikke alle liker kveik. :p
Sånn jeg trur du brygger, vil du neppe få problemer pga. mangler som kunne avhjelpes med gjærnæring. Det måtte være om du brygga med mye sukker/umalta kornprodukter, og kanskje i sterke øl.

Kveik er forresten blant de gjærtypene som har størst behov for nitrogen. Du kunne jo teste å hive oppi litt gjærnæring;). (Sjekk diagrammene her: https://escarpmentlabs.com/blogs/resources/fan-its-what-beer-yeast-craves)
 
Kveik er forresten blant de gjærtypene som har størst behov for nitrogen. Du kunne jo teste å hive oppi litt gjærnæring;). (Sjekk diagrammene her: https://escarpmentlabs.com/blogs/resources/fan-its-what-beer-yeast-craves)
Tja, forrige med Skare fikk ti gram frossen gjær. Fikk en halvfull liters ziplock pose med tørket topphøstet gjær. Cirka hundre gram. Reproduserte seg godt den. ;)

Samme med Raftevold Gård bare at den bunnhøstes. Lot vørteren bunnfelle i kjelen før tapping så hva den fikk spise seg feit på var ganske klar vørter og jeg er da trygg på at det er bare gjær jeg har tørka og ikke cold break.
 
Tja, forrige med Skare fikk ti gram frossen gjær. Fikk en halvfull liters ziplock pose med tørket topphøstet gjær. Cirka hundre gram. Reproduserte seg godt den. ;)

Samme med Raftevold Gård bare at den bunnhøstes. Lot vørteren bunnfelle i kjelen før tapping så hva den fikk spise seg feit på var ganske klar vørter og jeg er da trygg på at det er bare gjær jeg har tørka og ikke cold break.
FAN bunnfelles vel ikke, så det er vrient å si noe om den erfaringa. Sier du det blei godt øl, så blei det jo godt øl:).

Jeg har ingen ambisjoner om å krangle med folks erfaringer. Jeg er i denne sammenhengen opptatt av hva forskning/teori sier, og så har jeg en ganske klar egen erfaring av at ølet mitt har blitt vesentlig bedre etter hvert som jeg har lært meg mer, og har prøvd å omsette det i praksis:).
 
Tilbake
Topp