Gjærnæring

139 kr. for 28 gram er i overkant synes jeg.
Dataarket sier opp mot 50 gram pr.159 liter . Det blir fort 7 gram pr. 23 liters batch og da 33.5 kr. pr. batch.
50 gram er i øvre anbefalt dose, men det er lett at en legger seg der for å være sikker.
Servomyces gir en kostnad på ca 2 kr. pr. batch.
Mulig jeg har regnet feil selvfølgelig. Da er det bare å korrigere meg.

139 kr. for 28 gram er i overkant synes jeg.
Dataarket sier opp mot 50 gram pr.159 liter . Det blir fort 7 gram pr. 23 liters batch og da 33.5 kr. pr. batch.
50 gram er i øvre anbefalt dose, men det er lett at en legger seg der for å være sikker.
Servomyces gir en kostnad på ca 2 kr. pr. batch.
Mulig jeg har regnet feil selvfølgelig. Da er det bare å korrigere meg.
Akkurat, ja. Jeg så ikke på prisen. Whitelabs overrasker vel ikke akkurat der.

Du kan ikke se på Servomyces som et alternativ. Det er kun et sinktilskudd, noe som ikke alltid sies så klart.

Fermaid O i stor pakning kommer på 50 øre grammet, og det blir 3-4 kroner per brygg (25 liter). Da trenger du eventuelt sink i tillegg. Jeg bruker en sinksulfatoppløsning jeg blander i hop sjøl, og den er omtrent gratis. (Problemet er å få tak i sinksulfatet.) Så utgiftene mine til gjærnæring er ganske små, sjøl om jeg faktisk bruker en god del. Skulle jeg brukt Fanmax, hadde det blitt ille!

• Like
Reaksjoner: Mc.
Kommer stadig nye produkter, kan denne ha noe for seg? Ikke så dyr i bruk.

Jeg ser i beskrivelsen av Fanmax at det "øker konsentrasjonen av sink og kalsium".

Jeg synes det er grunn til å være litt skeptisk til å bruke ei gjærnæring som øker konsentrasjonen av kalsium dersom man justerer vannet med kalsiumholdige salter. Grunnen er at du fort får feil balanse mellom magnesium og kalsium.

Men dersom man har vanlig mer eller mindre mineralfritt norsk vann, og ikke tilfører salter, kan det vel være greit med en liten dose ekstra kalsium.

Ser ut som et greit alternativ til vanlige gjærnæringer, som f.eks. den vanlige fra Wyeast.

Den inneholder diammoniumfosfat, som jeg er skeptisk til å bruke - men det gjør den jo ikke dårligere enn andre som også inneholder stoffet.

For meg er den ikke aktuell. Jeg vil ikke ha ei gjærnæring med sink, fordi jeg vil ha separat kontroll på hva jeg tilfører av nitrogen og sink.

Til bruk i et par liter mjød eller starter blir det sikkert ikke feil, hverken prismessig eller mtp. kalsium ;-)

0,5 g trenger jeg per liter starter

Vedlegg

• Screenshot 2025-01-06 at 11.53.35.png
    Screenshot 2025-01-06 at 11.53.35.png
    668,3 KB · Sett: 9
Jeg kontaktet AEB for å se om det var mulig å få en norsk leverandør av dette produktet. Per i dag har de ingen, men de bruker Amundsen Hopstore for andre produkter. Dersom det er stor nok interesse blant norske hjemmebryggere kan de sjekke med Hopstore om en mulig distributøravtale.

Jeg kontaktet AEB for å se om det var mulig å få en norsk leverandør av dette produktet. Per i dag har de ingen, men de bruker Amundsen Hopstore for andre produkter. Dersom det er stor nok interesse blant norske hjemmebryggere kan de sjekke med Hopstore om en mulig distributøravtale.
Et veldig godt alternativ prismessig til vanlig gjærnæring, særlig til Wyeasts, som vel er den de fleste bruker (?). Jeg synes gjærnæring i mindre kvanta er uforskammet dyrt nå. Og folk som er smarte nok til å ferdes på dette forumet :))), kan jo gå sammen om å bestille et større kvantum.

Samtidig vil jeg påstå at dette ikke er den beste formen for gjærnæring, dels fordi den inneholder diammoniumfosfat, og dels fordi det ofte (oftest?) er behov for å tilsette enten bare nitrogen eller bare sink.

Jeg har brukt Fermaid-K i mange år og mener det gir meg et bedre resultat. Den inneholder ikke sink som var grunnen til at jeg er interessert i Fermoplus. Fermaid-K er forløperen til Fermaid-O. Både Fermaid-K og Fermaid-O inneholder nitrogen. Fermaid-K får sin nitrogen fra DAP mens Fermaid-O, som det er skrevet endel om her på forumet, inneholder en organisk form for nitrogen som ifølge beskrivelsen skal være lettere for vingjær å bruke.
Grunnen til at jeg begynte å bruke Fermaid-K var en artikkel her på forumet for mange år siden "Den optimale gjærstarter". Muligens den fremdeles finnes på forumet "det lille ekstra (for medlemmer av Nordbrygg)"

Jeg har brukt Fermaid-K i mange år og mener det gir meg et bedre resultat. Den inneholder ikke sink som var grunnen til at jeg er interessert i Fermoplus. Fermaid-K er forløperen til Fermaid-O. Både Fermaid-K og Fermaid-O inneholder nitrogen. Fermaid-K får sin nitrogen fra DAP mens Fermaid-O, som det er skrevet endel om her på forumet, inneholder en organisk form for nitrogen som ifølge beskrivelsen skal være lettere for vingjær å bruke.
Grunnen til at jeg begynte å bruke Fermaid-K var en artikkel her på forumet for mange år siden "Den optimale gjærstarter". Muligens den fremdeles finnes på forumet "det lille ekstra (for medlemmer av Nordbrygg)"
Det er nok ikke noen forskjell på vingjær og ølgjær når det gjelder fordelene med organisk nitrogen. Ulempen med DAP er at det tas opp veldig fort, og vil bidra til en heftigere stormgjæring enn organisk nitrogen.

Og som sagt; jeg ser det som en klar fordel å kunne tilsette sink separat fra det andre. Servomyces er jo et greit sinkpreparat, men ellers er det veldig enkelt - og billig - å bruke en sinksulfatoppløsning.

Så om du har gode resultater med Fermaid K er det jo ikke noen grunn til ikke å fortsette med den:).

Sist redigert:
Jeg blei nysgjerrig, og fant artikkelen: https://forum.norbrygg.no/threads/artikkel-den-optimale-gjaerstarter.542/

Den hører vel hjemme i en svunnen tid. Jeg skal ikke ta stilling til alt som står der, men jeg trur verden blei en annen på dette området etter at Yeast kom ut, og etter at Kai Troester gjorde sine forsøk med startere på magnetrører. Og ellers er det jo siden den gangen kommet mye ny viten.

Men Fermaid K fantes altså den gangen, også.

Tilbake
Topp