Ale og Lager

Under oppskrifter, Lys Ale, fann jeg en oppskrift under "NM 06 LA2 American Pale Ale". Denne ble tilsatt Danish lager gjær. Hvordan klassifiseres lager og ale? Jeg trodde det var gjærtypen som var avgjørende.

bjorf

Takk for tilbakemeldingen.  :ilike: Jeg har sjekket oppskriften mot det som stod på den gamle nettsiden til Norbrygg, og der stod det noe annet. Tipper at det gikk noe galt med overføringen av oppskriftene og det blir rettet straks.

Og som du sier så er det gjærtypen som er avgjørende, ikke noe galt med det. ;)

Nå ble feilen funnet her, men generelt vil jeg si at til syvende og sist er det smaken som avgjør. Har man brukt en lagergjær og gjæret feks ved romtemperatur slik at ølet har fått et fruktig og aleliknende preg og faktisk smaker som en god ale, så er det ingenting i veien for å levere ølet inn i en ale-kategori; og er ølet veldig bra kan det gå helt til topps. For dommerne er det kun smaken som avgjør, og ølet vil ikke bli diskvalifisert hvis det ikke er brygget med de "riktige" ingrediensene iht øltypen (dommerne har heller ikke tilgang til oppskriftene under dømmigen).  :brygging:

Når man først er inne på ale og lager. Finnes det noen gode oppskrifter, å anbefale, for å lage pils-lignende ales? Har sett såvidt på kölsch, men så at den bør (må?) lagres på lav temperatur, slik som lager. Noe av det jeg er ute etter er nettopp å slippe den lave temperaturen, da jeg ikke har tilgang på hverken kjøleskap eller andre måter å gjære brygget på lav temperatur. En lys og lettdrikkelig ale til sommervarmen  :skaal2:

Enklere oppskrift enn Jamil Zainasheffs blonde ale skal man vel lete en stund etter:

Ca. 22,5 liter
OG: 1050
FG: 1011
IBU: 20

5,21 kg pale malt (han bruker egentlig amerikansk two-row, pilsmalt går også bra, da blir ølet litt letttere i smaken)
227 g crystal 15 L (Du kan bruke f.eks. Cara 20 fra Castle i stedet)
28 g Willamette, pellets, 5 % AA, 60 min.
Wyeast 1056

Meskes på 67 °C

Bruker du ekstrakt, skal 3,76 kg flytende være passende.

Jeg vil si at hvis du tar pilsmalt og tysk/tsjekkisk humle og gjærer det med en helt vanlig ale-gjær, så vil du bli overrasket over hvor pilsaktig smak du får på det.

Skal du har en ale som er minst mulig fruktig, er Wyeast 1007 German Ale, 1056 American Ale, 2565 Kölsch eller 2112 California Lager gode alternativer. Men litt fruktighet er jo ikke å forakte i en lett sommer-ale! Jeg bruker også 1028 til mine ale-typer (- de belgiske), og jeg liker den gjæren godt. God utgjæreing og stabilitet.

Tilbake
Topp