Alkoholsmak i hveteøl

Forvirret

Norbrygg-medlem
Sjekker karboneringen i et slikt nå og synes å kjenne alkoholsmak.
Har laget noen slike tidligere men aldri kjennt denne smaken. Denne gang ble den vel 7% og derfor litt sterkere enn før.
Vet jeg burde vannet ut men bøtta ble full så jeg gjorde ikke noe med det. Ikke så enkelt å tømme ut vørter og erstatte den med vann:)
Kan jeg forvente at smaken av alkohol vil forsvinne hvis det lagres noen uker/måneder? Det er greit drikkende men ikke så godt som når denne smaken ikke kjennes.

Det var vel ganske høy % på en hvete, ja. Jeg har laget et par batcher og endt opp med rundt 5%, mener jeg.
Alkoholen blir nok ikke borte, men smaken du kjenner kan være annet enn etanol. Det er forskjellige alkoholer som gir smakene, spesielt i hvete-gjær. Andre kan sikkert mer enn meg om det.
Det er flere ting som avgjør smaken, spesielt på hvete-øl. Hvilken gjær brukte du? Hvilken temperatur gjæret du på? Hvilket forhold på hva slags malt, og hva var OG og FG?

Gjær WB-06, temperatur start 17c, opp til 19 komma ett eller ved annet topp stormgjæring, opp til 21 ved 14 dager.
Malt 57, 39,og 4% pils, hvete og carapils. Humlet med EKG som bitter og Saaz som smak/aroma.
Husket feil når jeg skrev at den ikke ble vannet ut. Gravity etter kok 1.078 utvannet til 1.065 (og da var det 27l i bøtta) stanset på 1.011. Sist jeg laget denne så var OG 1.052 og den var jeg godt fornøyd med. Alkoholsmaken er ikke dominerende men jeg kjenner den.
Blir nok drukket opp denne også. Det meste som lages gis bort og da vil man jo ikke ha feil smaker i det.

Alkoholsmaken vil nok dempes noe, gi det litt tid. Hveteøl bør jo ikke stå for lenge heller, men lagring i f.eks. 2-4 uker er vel ok.

Tilbake
Topp