Alkoholstyrke.

Jeg har lært det slik:

1.048 - 1.018 = 0.030 * 131 = 3.93% Alkohol

Det er ihvertfall ikke fare for korte kvelder med dette ølet!  :ilike:
 
I følge Norbryggs bryggeskjema (og et par andre steder jeg har lest ) er faktoren det deles med 7,62, men jeg har ikke noe faglig bakgrunn for å si hverken det eller noe annet. :)
 
Jeg har ikke greie på matte. Men det regnestykket som Erlendso presenterte er jo greit nok. Og ikke minst takk til Oddvar Demmo for den linken.
 
Siden denn vekta er kalibrert for sukker/vann blanding ved 20 deg. viser den feil når blandingen består av alkohol, sukker og vann, jo sterkere øl jo mere feil, dermed finnes det ikke en sikker faktor som kan brukes.

bruker vi denne linken.
http://www.probrewer.com/resources/tools/beerspecs.php
blir resultatene slik

OG 1074 FG 1012    real FG 1023  alc 8,14 % faktor 7,616
OG 1048 FG 1018    real FG 1023  alc 3,87 % faktor 7,519


Håper det ikke er gått i ball med tallene men prinsippett er korekt

Edit: rettet opp linken
 
Jeg må nok bare innrømme at jeg er ikke så god i engelsk at jeg hadde utbytte av den siden du linket til Oddvar. men takk alikevel :)
 
Har du noen formening om hvor korrekt den kalkulatoren er, Oddvar? Jeg har mer eller mindre sluttet å beregne alkoholinnholdet i ølene mine, siden tallene blir så unøyaktige uansett...
 
Gahr skrev:
Har du noen formening om hvor korrekt den kalkulatoren er, Oddvar? Jeg har mer eller mindre sluttet å beregne alkoholinnholdet i ølene mine, siden tallene blir så unøyaktige uansett...

Jeg har nok ikke det, jeg er som deg heller ikke opptatt av %, bare hvordan ting virker.
Vi greier ikke lese av nøyakti OG og FG, da er vi allerede feil ut, så deling på 7.5 eller 7,6 kan tilslutt bli riktig :)
 
Oddvar Demmo skrev:
Jeg har nok ikke det, jeg er som deg heller ikke opptatt av %, bare hvordan ting virker.
Vi greier ikke lese av nøyakti OG og FG, da er vi allerede feil ut, så deling på 7.5 eller 7,6 kan tilslutt bli riktig :)

My thoughts exatly. Jeg pleier å dele på 7,5. Det er relativt enkelt å ta i hodet, og så får man i alle fall en tilnærmet pekepinn. Jeg har gjort noen tester med kommersielle øl hvor jeg har kjent OG og alkoholinnhold. Så har jeg målt FG og regnet ut "konstanten". Den varierer svært mye, så  jeg har sluttet å bry meg!
 
En annen sak:
Gjør vi som de store forskerne, runder en OG på 1051 av til OG 1052 og en FG 1013 til FG 1012
Da blir det ifølge nettkalkulatoren 5,2 % istedenfor egentlig 4,94
Med vanlig kalkulator 1052-1013 = 39/7,7 = 5,06 %
Med vanlig kalkulator 1052-1013 = 39/7,6 = 5,13 %
Med vanlig kalkulator 1052-1013 = 39/7,5 = 5,20 %
Eller i hodet : 1052-1013 = 40/5 = 5 %
:)
 
Den beste testen gjør man alikevel sjøl!  :skaal: :skaal: :skaal: :skaal: :skaal: :police: :cheeky: :zzz:
 
Pleide å praktisere "literprøven" da jeg var student. Den bestod i på tom mage å drikke en liter av ølet, og sjekke om det "virket". Mangt et lesesalsbesøk ble avlyst i vitenskapens navn.
 
Tilbake
Topp