Hei, så var dagen endelig her :biersmile: den aller første "homemade" IPA skulle åpnes. Brygget 07.Januar, stått til gjæring 16 dager og idag 7 dager på flaske, en flaske ble flyttet til kjøleskapet i noen timer før og i kveld var spenningen stor :yes:. Anledning krevde at Harp glasset jeg fikk som 17 åring på en pub på Hebridene og som har tjent meg trofast i 25 år! (med magisk evne til å holde på skummet) måtte ut av skapet. Gleden var stor når ølet var kommet i glasset og et tykt skumlag la seg på toppen . Aromaen var god og smaken ... :namnam: blir nok enda mer humle i de neste brygg men dette var en bra start, så veldig klart ble ølet ikke men har ikke lagt så mye i den delen enda men leser på forum her at det er del "tiltak" som kan gjøres.
Så er nok jeg hekta , neste helg er det Whiskey smaking kveld og blir nok med en "surpise" IPA til gutta...
Har en Porter til gjæring nå og litt usikker på om jeg skal tørrhumle denne, står intet i oppskriften men har Fuggles og Northern brewer tilgjengelig, leser at Fuggles kan gi en veldig "grassy" aroma som ikke høres så tiltalende ut, ut ifra det jeg leser virker det ikke som det er så vanlig å tørrhumle en Porter? Er kokt med 30 g. Northern Brewer (60 min) og 30 g (15 min) batch på 23 L. Noen gode tips?
Så er nok jeg hekta , neste helg er det Whiskey smaking kveld og blir nok med en "surpise" IPA til gutta...
Har en Porter til gjæring nå og litt usikker på om jeg skal tørrhumle denne, står intet i oppskriften men har Fuggles og Northern brewer tilgjengelig, leser at Fuggles kan gi en veldig "grassy" aroma som ikke høres så tiltalende ut, ut ifra det jeg leser virker det ikke som det er så vanlig å tørrhumle en Porter? Er kokt med 30 g. Northern Brewer (60 min) og 30 g (15 min) batch på 23 L. Noen gode tips?