Alternativer til molasses?

God aften!

I morgen kveld skal det brygges en barleywine/old ale sak, hvor jeg hadde tenkt å bruke 300g molasses til 21 liter vørter med OG på 1.100. Dette for å få et hint av den beryktet rom-smaken som molasses tilfører.

Problemet er at jeg selvfølgelig ikke finner molasses i noen av butikkene jeg har besøkt.
Jeg kom uansett hjem med henholdsvis brun farin, og demerara rørsukker. Kan noen av disse fungere som en halvgod erstatning, eller bør jeg skulke jobb i morra for å leite videre?

Georg
 
Muscovado skal jo også gi et rompreg, så hvis du finner det, er nok mye gjort. Store butikker som Supra, Ultra, Meny, Ica osv burde ha en av delene (synes jeg...:))
 
Jeg har aldri sjekka, men det kan være at  felleskjøpet kan ha. Vet at melasse er vanlig å tilsette i dyrefôr for gi bedre smak. Hvis du blir desperat kan det jo være et alternativ å sjekke ut.
 
Georg J. skrev:
God aften!

I morgen kveld skal det brygges en barleywine/old ale sak, hvor jeg hadde tenkt å bruke 300g molasses til 21 liter vørter med OG på 1.100. Dette for å få et hint av den beryktet rom-smaken som molasses tilfører.

Problemet er at jeg selvfølgelig ikke finner molasses i noen av butikkene jeg har besøkt.
Jeg kom uansett hjem med henholdsvis brun farin, og demerara rørsukker. Kan noen av disse fungere som en halvgod erstatning, eller bør jeg skulke jobb i morra for å leite videre?

Georg

Jeg har et glass molasses stående, men har ikke våget å bruke molasses i min old ale da jeg har hørt dette er ganske potent... Fikk et ganske passelig rompreg av noe som het "Soft Muscovado sukker". Hvis ikke kan du kanskje bruke vanlig mørk sirup som i praksis er sukker med større eller mindre mengder melasse. 
 
Ok, takker for innspill!
Da blir det skulking av jobb, samt saumfaring av felleskjøpets lokaliteter samt pølsekost-forretninger.

:)
 
Tilbake
Topp