Amarillo til apa

Willy S

Norbrygg-medlem
Hei, skal brygge en Apa. Tenkte å bruke bare amarillo som humle. Er det noen som kan hjelpe meg med ett humleskjema. Brygger på en BB30.

Har selv laget en slik apa. Amarilloen hadde alfasyre på 8.9 og jeg kokte 27 liter:
60 min: 30 gr
15 min: 15 gr
5 min: 15 gr
0 min: 47 gr
Tørrhumling: 25 gr.

Den ble superfrisk og god.

Jeg gikk akkurat over ymse rester, og satt opp en oppskrift for en Amarillo SMASH jeg skal brygge i morgen. Det blir 10l, kun Amarillo, etter dette skjemaet:

First wort hop: 10g
30 min: 10g
5 min: 10g
0 min: 10g
Tørrhumle, 5 dager: 30g

Dette gir ~44 IBU. Går for maks aroma. Aner ikke om det blir bra, men ser frem til å bli bedre kjent med humlen ihvertfall :)

Hvis du har mulighet for en hop-stand vil jeg kjølt ned til 75 grader, hatt oppi tre ganger så mye humle ved 0min og latt det surre i en halvtime før jeg kjølte helt ned. Hvis du liker nesa da.

Hvis du har mulighet for en hop-stand vil jeg kjølt ned til 75 grader, hatt oppi tre ganger så mye humle ved 0min og latt det surre i en halvtime før jeg kjølte helt ned. Hvis du liker nesa da.

Anbefales!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Hei. Hva menes med en hop-stand? Kjøler man ned til 75 grader etter kok, har i humle og holder temp 75 grader i en halv time? Er det flere øltyper man gjøre dette med, eventuelt hvilke? Dette var interresant? Liker nesa, ja.

Takk for tips! Leste meg litt opp på dette, og endret 10g på flameout og 30g tørrhumling til 20g hop stand og 20g tørrhumling (10l batch). Blir spennende og se på resultatet.

Har igjen brygget en single hop apa, amarillo. Fikk litt høy OG, 1060. Bør jeg justere med litt vann før fating eller la den være. Har brukt safale 05 . Brukte den på forrige brygg og, med utgjæring på 1008. Hadde da OG på 1052. Forøvrig ble forrige brygg vidunderlig.

Oppfattet bitterhet i brygget endrer seg, så om du ønsker noen samme øl bør du prøve å treffe din OG. Det gjør forsåvidt 1008 i utgjæring og. Regne med du mesket rimelig lavt for å få den utgjæringen?

Ser litt på humleskjemaene her. Har dere lite humle? Jeg bruker 2.5 g humle pr liter ved 0 grader og 4 gram pr liter tørrhumle. Det gir meg 50-60 gram ved 0 grader og 100-120 gram tørrhumle på 27 liter.

mvh
bårdd

Mesket 52 grader 15 min. 60 grader, 30 min. 66 grader, 30 min. 78 grader, 15 min. Bruker 100 gr humle fordelt kok og kokestopp. 40 gr tørrhumle. Ca. 20-21 liter til gjæring. Æ lar den suse avgåre som den er, ikke noe vann. Blir nok bra.

Blir nok det Willy :) På tørrhumling kan du jo prøve deg litt fram fra brygg til brygg. 40g på 21L blir omtrent 0.5g 2g pr. Liter. Mange oppskrifte ligg nokk litt høyere, 1-1.5g/L er ikke uvanlig.

Sist redigert:
Stein Magne, hyggelig. Prøv deinna apa'en. God etter 2 uke, fantastisk etter 8 uke. Tomt etter 10.

Skal gjøre det Willy. Blir å brygge en del i jula men første APA ut blir er Origonian klone :)

Tilbake
Topp