Hjelp til konvertering av oppskrift (Flensburger Pilsener)

Prøvde å endre nå, de dataene står uforandret selv om jeg skifter til annen utstyrsprofil
Ok, gått inn og sjekket litt nå, det ser ut til at det er fermentor top-up som endrer.

Jeg har lagt inn ca 40 liter top up i min B80-profil, og når det legges inn i en oppskrift med 70 liter blir det jo ikke så mye igjen i maskinen. Hvis jeg tar ut top-up, og legger inn Steinars mengder, får jeg:

1716839015996.png

Det er jo ca samme verdier som i Steinars oppsett


Så om jeg skjønner det rett, mener Brewfather at jeg må legge inn mer humle når jeg bruker fermentor top-up? Jeg skjønner ikke helt mekanikken bak det? Dvs, jeg skjønner at jeg må bruke mer humle på 70 + 40 liter enn på bare 70, men hvorfor trenger jeg mer humle på 30 + 40 enn på 70 liter?
 
Så om jeg skjønner det rett, mener Brewfather at jeg må legge inn mer humle når jeg bruker fermentor top-up? Jeg skjønner ikke helt mekanikken bak det? Dvs, jeg skjønner at jeg må bruke mer humle på 70 + 40 liter enn på bare 70, men hvorfor trenger jeg mer humle på 30 + 40 enn på 70 liter?
Når du vanner ut ølet i gjæringstanken så vanner du også ut humlesmak og bitterheten. Da må man ha mer i kokinga for å få et lignende resultat som om man ikke skulle ha vanna ut. High gravity brewing.
 
Når du vanner ut ølet i gjæringstanken så vanner du også ut humlesmak og bitterheten. Da må man ha mer i kokinga for å få et lignende resultat som om man ikke skulle ha vanna ut. High gravity brewing.
Ja, det skjønner jeg, men det er jo tydeligvis en effekt ut over bare selve utvanningen?

Om jeg brygger 70 liter øl og så heller i 40 liter vann i gjæringstanken, så skjønner jeg at jeg ikke kan basere meg på humlemengder tilpasset en 70 liters-oppskrift.

Men det er ikke det jeg har basert meg på. Jeg har basert meg på humlemengder for en 110-liters oppskrift. Jeg lager først 70 liter vørter som da får tilsatt humlemengder som om det er 110 liter, og så tilsetter jeg 40 liter vann for å få de 110 literne. Hvorfor må jeg da ha i MER humle enn om jeg bare hadde brygget 110 liter vørter?

For eksempel, her er humlemengden i oppskriften med 70 liter, ingen top-up:
1716843715007.png

Nå har jeg lagt inn 40 liter top-up, altså en vørter på ca 30 liter:

1716843743361.png

Det er fortsatt 70 liter totalt, jeg bare venter med de siste 40 til gjæringskaret. Men bitterhumlen øker med ca 40 gram for å få samme IBU. I stedet for 0,71 g/l skal jeg ha 1,28 g/l. Altså ikke en lineær skalering, det er dette jeg ikke skjønner
 
Sist redigert:
Det er vel først og fremst min egen manglende evne til å komponere oppskrifter ut fra egne smaksopplevelser



Hva er grunnen til at du ikke ville brukt dette? Jeg har brukt det på Preussen-pilsen til Holmen, den ble veldig god...
Dårlig erfaring med det til pils - og faktisk generelt. Og 30 min er i alle fall nokså meningsløst lenge. Skulle jeg gjort noe sånt, ville jeg kasta oppi den siste tilsetninga ved kokeslutt, og så venta 10 min med å starte nedkjølinga.

Jeg har aldri prøvd diphopping til pils. Det må nok testes.
 
Ja, det skjønner jeg, men det er jo tydeligvis en effekt ut over bare selve utvanningen?

Om jeg brygger 70 liter øl og så heller i 40 liter vann i gjæringstanken, så skjønner jeg at jeg ikke kan basere meg på humlemengder tilpasset en 70 liters-oppskrift.

Men det er ikke det jeg har basert meg på. Jeg har basert meg på humlemengder for en 110-liters oppskrift. Jeg lager først 70 liter vørter som da får tilsatt humlemengder som om det er 110 liter, og så tilsetter jeg 40 liter vann for å få de 110 literne. Hvorfor må jeg da ha i MER humle enn om jeg bare hadde brygget 110 liter vørter?

For eksempel, her er humlemengden i oppskriften med 70 liter, ingen top-up:
Vis vedlegget 67916

Nå har jeg lagt inn 40 liter top-up, altså en vørter på ca 30 liter:

Vis vedlegget 67917

Det er fortsatt 70 liter totalt, jeg bare venter med de siste 40 til gjæringskaret. Men bitterhumlen øker med ca 40 gram for å få samme IBU. I stedet for 0,71 g/l skal jeg ha 1,28 g/l. Altså ikke en lineær skalering, det er dette jeg ikke skjønner

IBU utbytte fra humla blir lavere ved høyere SG i vørteren så derfor må du bruke mer når du koker «sirup» i stedenfor «vann». Sjekk med en enkel IBU kalkulator online om det stemmer med SG før kok planlagt for 70L og 40+30L versjonene.
 
Ja, det skjønner jeg, men det er jo tydeligvis en effekt ut over bare selve utvanningen?

Om jeg brygger 70 liter øl og så heller i 40 liter vann i gjæringstanken, så skjønner jeg at jeg ikke kan basere meg på humlemengder tilpasset en 70 liters-oppskrift.

Men det er ikke det jeg har basert meg på. Jeg har basert meg på humlemengder for en 110-liters oppskrift. Jeg lager først 70 liter vørter som da får tilsatt humlemengder som om det er 110 liter, og så tilsetter jeg 40 liter vann for å få de 110 literne. Hvorfor må jeg da ha i MER humle enn om jeg bare hadde brygget 110 liter vørter?

For eksempel, her er humlemengden i oppskriften med 70 liter, ingen top-up:
Vis vedlegget 67916

Nå har jeg lagt inn 40 liter top-up, altså en vørter på ca 30 liter:

Vis vedlegget 67917

Det er fortsatt 70 liter totalt, jeg bare venter med de siste 40 til gjæringskaret. Men bitterhumlen øker med ca 40 gram for å få samme IBU. I stedet for 0,71 g/l skal jeg ha 1,28 g/l. Altså ikke en lineær skalering, det er dette jeg ikke skjønner
Du kan brygge 2 ganger 55 liter? Første på dag 1, og set den til gjæring. Andre batch på dag 2 - da for du dine 110 liter uten noe å lure på.
 
Den har i alle fall for lav bitterhet. Du skal nok opp på 40; Flensburger er bitter.
Uten at dette har noen spesiell relevans for tråden gjorde dette meg lykkelig. Jeg var litt usikker på humlinga av min siste pils, siden den var gjort på slump og utdatert rutine, men når jeg satte meg i går kveld og regna over, litt nervøs, det må innrømmes, så jeg at den landa på 39,8. Det kaller jeg godkjent. :)
 
Blei frista til å snekre i hop et forsøk på oppskrift på Flensburger. Trur den skal være veldig enkel. Antakelig er det viktig med overvekt av sulfat, og med et visst volum på salttilsetninga. Jeg trur bryggevannet kanskje er ganske mineralrikt, dvs. at det har høy TDS (total dissolved solids) Vannet i Flensburg har en hardhet på 8,5, og er henta fra berggrunnen. Bryggeriet har en egen kilde på 240 meter, og vannet fra den er neppe mindre hardt. De produserer eget mineralvann av det. (Dette blir jo litt gjetning, men det stemmer med smaksinntrykket mitt.)

OG 1.045 (90% effektivitet), FG 1.008 (82% utgjæring), 4,9% ABV, 40 IBU. 1 ts kalsiumklorid, 1,5 ts kalsiumsulfat, 1 ts magnesiumsulfat. Dette gir 220 ppm TDS (i 40 liter bryggevann). Bidrag fra eget vann kommer i tillegg. Jeg kommer da opp i nærmere 300 ppm, som er en del, men ikke ekstremt - München, f.eks. har 419 ppm TDS, så kanskje skulle jeg bruke mer? Meske på 63 + 72.

Malt til 30 liter etter nedkjøling
5 kg pilsnermalt (erstatt eventuelt en del av det med passende mengde syremalt)
Humle
35 gr Perle 9% @ 60
35 gr Mittelfrüh 4% @ 20
35 gr Mittelfrüh 4% @ 2 (+ vent 5 min med å starte nedkjølinga)
Gjær
w-34/70

Jeg la inn den siste humletilsetninga som ei tilsetning ved 10 min i kalkulatoren til Brewersfriend. Det ga 4,5 IBU. Blir neppe helt feil. Jeg har gjort dette et par ganger før, og har litt tru på det; det blir ei slags blanding av effekten av sein tilsetning i kok og av hopstand. Jeg trur dette etterligner bedre hva som skjer når et bryggeri tilsetter ved kokeslutt enn å tilsette ved 80 grader og la det stå der ei stund. Men det er nå så langt bare en høyst hjemmesnekra teori:).
 
Sist redigert:
Blei frista til å snekre i hop et forsøk på oppskrift på Flensburger. Trur den skal være veldig enkel. Antakelig er det viktig med overvekt av sulfat, og med et visst volum på salttilsetninga. Jeg trur bryggevannet kanskje er ganske mineralrikt, dvs. at det har høy TDS (total dissolved solids) Vannet i Flensburg har en hardhet på 8,5, og er henta fra berggrunnen. Bryggeriet har en egen kilde på 240 meter, og vannet fra den er neppe mindre hardt. De produserer eget mineralvann av det. (Dette blir jo litt gjetning, men det stemmer med smaksinntrykket mitt.)

OG 1.045 (90% effektivitet), FG 1.008 (82% utgjæring), 4,9% ABV, 40 IBU. 1 ts kalsiumklorid, 1,5 ts kalsiumsulfat, 1 ts magnesiumsulfat. Dette gir 220 ppm TDS (i 40 liter bryggevann). Bidrag fra eget vann kommer i tillegg. Jeg kommer da opp i nærmere 300 ppm, som er en del, men ikke ekstremt - München, f.eks. har 419 ppm TDS, så kanskje skulle jeg bruke mer? Meske på 63 + 72.

Malt til 30 liter etter nedkjøling
5 kg pilsnermalt (erstatt eventuelt en del av det med passende mengde syremalt)
Humle
35 gr Perle 9% @ 60
35 gr Mittelfrüh 4% @ 20
35 gr Mittelfrüh 4% @ 2 (+ vent 5 min med å starte nedkjølinga)
Gjær
w-34/70

Jeg la inn den siste humletilsetninga som ei tilsetning ved 10 min i kalkulatoren til Brewersfriend. Det ga 4,5 IBU. Blir neppe helt feil. Jeg har gjort dette et par ganger før, og har litt tru på det; det blir ei slags blanding av effekten av sein tilsetning i kok og av hopstand. Jeg trur dette etterligner bedre hva som skjer når et bryggeri tilsetter ved kokeslutt enn å tilsette ved 80 grader og la det stå der ei stund. Men det er nå så langt bare en høyst hjemmesnekra teori:).
Kan du si litt generelt om alternative humler og gjær til denne typen? Gjerne også noe om humlekombinasjoner.
 
Kan du si litt generelt om alternative humler og gjær til denne typen? Gjerne også noe om humlekombinasjoner.
Jeg er ikke god på det der. Riktignok har jeg danna meg ei oppfatning om et par humler jeg liker, men jeg veit ikke om det bare er innbilning at det er noe litt sånn ekstra godt med dem.

Jeg veit jo ikke, men jeg trur det er Mittelfrüh i Flensburger. Tradisjonalister sier det er et poeng å bruke edelhumler med lite alfasyre som bitterhumle, fordi du da får oksidert mye caryofyllene og humulene, som skal gi kryddertonene. Jeg brukte Perle som et kompromiss i forslaget mitt over, for å få ned mengden grønske noe. Og Perle gir fine kryddertoner.

Jeg mener Tradition er ei fin erstatning for Mittelfrüh, men ellers har jeg sans for Perle og Opal brukt som enehumler. Skal du kombinere humler, finner du råd fra Narziss referert i denne tråden: http://forum.germanbrewing.net/viewtopic.php?f=13&t=84

Ellers har jeg brukt det meste av de nye edelhumlevariantene - og så klart de gamle - og synes alle funker fint. Det blir ikke dårlig med noen av dem.
 
Perla export som jeg la ut i tråden "hvilket øl har du i hånden nå " er humler med Perle. Ikke overraskende med tanke på navnet.
Det ølet hadde en tydelig aroma og smak av krydderurter.
Perle blir nok brukt i pils framover. Har brukt den tidligere med godt resultat.
 
Perla export som jeg la ut i tråden "hvilket øl har du i hånden nå " er humler med Perle. Ikke overraskende med tanke på navnet.
Det ølet hadde en tydelig aroma og smak av krydderurter.
Perle blir nok brukt i pils framover. Har brukt den tidligere med godt resultat.
En annen som har brukt den med godt resultat er @Jørgen O. Det var en SMaSH med Barke pilsnermalt fra Weyermann og Perle humle han blei Årets Hjemmebrygger med :p .

Den oppskrifta jeg foreslo er rimelig lik hans - uten at jeg tenkte på det. Men sida store sannheter ikke kan gjentas for ofte: Pils dreier seg i liten grad om oppskrift. Pils dreier seg om prosess. Sjølsagt kan du skape forskjeller med oppskrifta, men så lenge oppskrifter ikke er veldig forskjellige, spiller de en underordna rolle.
 
En annen som har brukt den med godt resultat er @Jørgen O. Det var en SMaSH med Barke pilsnermalt fra Weyermann og Perle humle han blei Årets Hjemmebrygger med :p .

Den oppskrifta jeg foreslo er rimelig lik hans - uten at jeg tenkte på det. Men sida store sannheter ikke kan gjentas for ofte: Pils dreier seg i liten grad om oppskrift. Pils dreier seg om prosess. Sjølsagt kan du skape forskjeller med oppskrifta, men så lenge oppskrifter ikke er veldig forskjellige, spiller de en underordna rolle.
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere på det, men når du er inne på det kan jeg stemme i - og litt satt på spisen: Du kunne like gjerne byttet ut "Flensburger" i emnefeltet for denne tråden med nesten hvilken som helst annen (tysk) pils. Sjansen er stor for at resultatet vil ligne like mye/lite.

Pilsen jeg ble norgesmester med i 2020 var for øvrig ingen SMaSH, og hadde Perle som bitterhumle og Mittelfrüh ved 15, 5 og 0 minutter. (Det var under påfølgende bryggedag hos Haandbryggeriet beslutningen om å lage en SMaSH ble tatt da de ikke hadde fått inn Mittelfrüh i tide.)
 
Jeg hadde egentlig ikke tenkt å kommentere på det, men når du er inne på det kan jeg stemme i - og litt satt på spisen: Du kunne like gjerne byttet ut "Flensburger" i emnefeltet for denne tråden med nesten hvilken som helst annen (tysk) pils. Sjansen er stor for at resultatet vil ligne like mye/lite.

Pilsen jeg ble norgesmester med i 2020 var for øvrig ingen SMaSH, og hadde Perle som bitterhumle og Mittelfrüh ved 15, 5 og 0 minutter. (Det var under påfølgende bryggedag hos Haandbryggeriet beslutningen om å lage en SMaSH ble tatt da de ikke hadde fått inn Mittelfrüh i tide.)
Sjansen - eller rettere sagt risikoen - er stor for at resultatet vil ligne lite :D .

Nå sitter jeg her og ønsker veldig at jeg hadde en Flensburger i hånda. Den jeg har i hodet er lysere, bitrere og "hardere" enn de fleste - og definitivt ganske ulik en del sørtyske. Jeg mener den faktisk skiller seg litt ut - og jeg trur vannet kan være i alle fall en del av forklaringa. Akkurat nå er jeg litt tent på å prøve den oppskrifta jeg mekka i hop, med noen endringer. (Litt mer sein humle, litt mer salter.) Og så trur jeg at jeg skal gjøre alvor av å skaffe kjøling for pilsbrygging om sommeren:).
 
Fortsetter litt på dette. Plukka fram et par pils som har ca. 40 IBU, og 1 ts hver av de tre saltene. P27 har 100% Weyermanns Extra Pale pilsnermalt, P10 har en halvkilo wienermalt og 200 gr Bisquit i tillegg til pilsnermaltet. Ganske forskjellig grist, altså. Humleskjemaet er ganske likt, men med ulike humler. Og ølet? ... ikke særlig stor forskjell:). @Jørgen O : Mye taler for at det du sier stemmer veldig godt, ja.

P10: 25 gr Opal @ 60, 25 gr Opal @ 30, 40 gr Opal @ 5
P27: 15 gr Herkules 17% @ 60, 50 gr Mittelfrüh 4,6% @ 30, 50 gr Mittelfrüh 4,6% @ 5

(P27 fikk forøvrig en delt 8.plass i finalen i lys lager. Jeg synes den er i anstendig nærhet av en Flensburger, hvilket er det som er relevant her:). "Anstendig nærhet" er stadig en anselig avstand!)
 
Sist redigert:
Perla export som jeg la ut i tråden "hvilket øl har du i hånden nå " er humler med Perle. Ikke overraskende med tanke på navnet.
Det ølet hadde en tydelig aroma og smak av krydderurter.
Perle blir nok brukt i pils framover. Har brukt den tidligere med godt resultat.
Drakk nettopp en Perla. Var litt for søt for meg, men ellers hadde den antakelig vært god. Kan si meg enig i din karakteristikk.
 
Tilbake
Topp