Blei frista til å snekre i hop et forsøk på oppskrift på Flensburger. Trur den skal være veldig enkel. Antakelig er det viktig med overvekt av sulfat, og med et visst volum på salttilsetninga. Jeg trur bryggevannet kanskje er ganske mineralrikt, dvs. at det har høy TDS (total dissolved solids) Vannet i Flensburg har en hardhet på 8,5, og er henta fra berggrunnen. Bryggeriet har en egen kilde på 240 meter, og vannet fra den er neppe mindre hardt. De produserer eget mineralvann av det. (Dette blir jo litt gjetning, men det stemmer med smaksinntrykket mitt.)
OG 1.045 (90% effektivitet), FG 1.008 (82% utgjæring), 4,9% ABV, 40 IBU. 1 ts kalsiumklorid, 1,5 ts kalsiumsulfat, 1 ts magnesiumsulfat. Dette gir 220 ppm TDS (i 40 liter bryggevann). Bidrag fra eget vann kommer i tillegg. Jeg kommer da opp i nærmere 300 ppm, som er en del, men ikke ekstremt - München, f.eks. har 419 ppm TDS, så kanskje skulle jeg bruke mer? Meske på 63 + 72.
Malt til 30 liter etter nedkjøling
5 kg pilsnermalt (erstatt eventuelt en del av det med passende mengde syremalt)
Humle
35 gr Perle 9% @ 60
35 gr Mittelfrüh 4% @ 20
35 gr Mittelfrüh 4% @ 2 (+ vent 5 min med å starte nedkjølinga)
Gjær
w-34/70
Jeg la inn den siste humletilsetninga som ei tilsetning ved 10 min i kalkulatoren til Brewersfriend. Det ga 4,5 IBU. Blir neppe helt feil. Jeg har gjort dette et par ganger før, og har litt tru på det; det blir ei slags blanding av effekten av sein tilsetning i kok og av hopstand. Jeg trur dette etterligner bedre hva som skjer når et bryggeri tilsetter ved kokeslutt enn å tilsette ved 80 grader og la det stå der ei stund. Men det er nå så langt bare en høyst hjemmesnekra teori
.