Oppskrifter Kinn Bryggeri

Så døvt opplegg! Burde ha fått nytt navn.
Enig - kjenner meg nesten litt lurt:).

Skoddehav var et øl med litt personlighet. Stadig verdt å brygge originaloppskrifta, spør du meg. (Det var sant å si ikke en ekte hvit IPA, heller - men den var god. Ekte hvit IPA var ikke veldig godt.)

Enig - kjenner meg nesten litt lurt:).

Skoddehav var et øl med litt personlighet. Stadig verdt å brygge originaloppskrifta, spør du meg. (Det var sant å si ikke en ekte hvit IPA, heller - men den var god. Ekte hvit IPA var ikke veldig godt.)
Jeg har kost meg med den i hvert fall. Har en kompis som var/er veldig glad i den. Hvorfor var det ikke en ekte hvit IPA - for lite bitter?

Jeg har kost meg med den i hvert fall. Har en kompis som var/er veldig glad i den. Hvorfor var det ikke en ekte hvit IPA - for lite bitter?
Ekte hvit IPA var vel rett og slett en belgisk wit med amerikansk IPA-humling. Skoddehav blei brygga med Westmallegjæren, som alt annet belgisk hos Kinn, og det blei ikke brukt noe krydder. Det blei heller ikke brukt umalta hvete, men hvetemalt. Det er vel vanskelig å kalle det der en wit. Men en slags næt slektning til hvit IPA kunne en kanskje kalle den originale Skoddehav'en?

Oppsktifta finnes bl.a. her.

Litt tvilende til begrepet ‘ekte hvit IPA’. Den forsvant før stilen fant sin endelige form.
Jeg har alltid tenkt på den som en hybrid øl mellom maltdrevet, humledrevet og gjærdrevet øl. Ikke fokus på én, men fokus på alle…
Blir ofte rotete.

Litt tvilende til begrepet ‘ekte hvit IPA’. Den forsvant før stilen fant sin endelige form.
Jeg har alltid tenkt på den som en hybrid øl mellom maltdrevet, humledrevet og gjærdrevet øl. Ikke fokus på én, men fokus på alle…
Blir ofte rotete.
Det er ingen tvil om at en hvit IPA var en wit med amerikansk humling. Så kunne du variere innafor det konseptet, men de to elementene måtte være der. Men ja; det var en stil som var rimelig kortliva.

Man kunne kanskje begynne å problematisere hva en wit egentlig er, sida det er en re-oppfunnet stil. Griper du tilbake i historia, kan du sikkert finne grunnlag for å brygge mye som ligger utafor den moderne versjonen. Men det ville være ganske søkt å trekke noe sånt inn i en diskusjon om hva en hvit IPA er, synes jeg.

Finner stiler noen gang sin "endelige form"? Jeg er litt tvilende til det begrepet;).

Sist redigert:
Ekte hvit IPA var vel rett og slett en belgisk wit med amerikansk IPA-humling. Skoddehav blei brygga med Westmallegjæren, som alt annet belgisk hos Kinn, og det blei ikke brukt noe krydder. Det blei heller ikke brukt umalta hvete, men hvetemalt. Det er vel vanskelig å kalle det der en wit. Men en slags næt slektning til hvit IPA kunne en kanskje kalle den originale Skoddehav'en?

Oppsktifta finnes bl.a. her.

Belgisk IPA da? Jeg husker jeg likte det, men var vanskelig å treffe på noe som funka
Jeg liker jo fotsatt Tank 7 og Chouffe Houblon ..tror jeg..

Hei,

Gamle oppskriften er/var rett. Det er den gamle Skoddehav
Modern varient er
Skoddehav - 2025
OG 14,9 plato
FG 2,8 plato
7,5 EBC
43 IBU
6,5% ABV

Pils : 70%
Wheat malt Viking: 31%

Start of boil
Magnum bittering. Avhengig av alpha av aroma humler.

Whirlpool
Cascade 1,25g per L
Citra 0,75 g per L

Dry hop
Cascade 2g per L
Citra 1g per L

Mash at 47-63-72,5-78C
London gjær.
Kjøle til 18c gjære 20c Tørrhumle etter primary gjæring i åpen gjæringskar. Tørrhumle for 4 dager før kjøling.

Oppskriften var endret når eg var i Skottland men havre og hvete malt var tok ned pga av problemer med brygghuset. Gamle brygghuset var litt mer robust - men ikkje så effektiv.
Vet ikkje helt korfor gjær var endret men tro det var fordi av og til den Belgisk gjær karakter clashed med Citra.

Tilbake
Topp