loebrygg
Norbrygg-medlem
Ser ut som de har skifta beskrivelse også uten at jeg huske alt for godt hva som sto der
Hvit IPA er en stil som har gått nokså grundig av moten - i motsetning til NEIPA. Og samtidig var jo Skoddehav et innarbeida navn. Det kan vel ha vært noe sånt?Ble ulikt det som var tidligere ja. Lurer på hvorfor de skiftet gjær ?
Enig - kjenner meg nesten litt lurtSå døvt opplegg! Burde ha fått nytt navn.
Jeg har kost meg med den i hvert fall. Har en kompis som var/er veldig glad i den. Hvorfor var det ikke en ekte hvit IPA - for lite bitter?Enig - kjenner meg nesten litt lurt.
Skoddehav var et øl med litt personlighet. Stadig verdt å brygge originaloppskrifta, spør du meg. (Det var sant å si ikke en ekte hvit IPA, heller - men den var god. Ekte hvit IPA var ikke veldig godt.)
Ekte hvit IPA var vel rett og slett en belgisk wit med amerikansk IPA-humling. Skoddehav blei brygga med Westmallegjæren, som alt annet belgisk hos Kinn, og det blei ikke brukt noe krydder. Det blei heller ikke brukt umalta hvete, men hvetemalt. Det er vel vanskelig å kalle det der en wit. Men en slags næt slektning til hvit IPA kunne en kanskje kalle den originale Skoddehav'en?Jeg har kost meg med den i hvert fall. Har en kompis som var/er veldig glad i den. Hvorfor var det ikke en ekte hvit IPA - for lite bitter?
Det er ingen tvil om at en hvit IPA var en wit med amerikansk humling. Så kunne du variere innafor det konseptet, men de to elementene måtte være der. Men ja; det var en stil som var rimelig kortliva.Litt tvilende til begrepet ‘ekte hvit IPA’. Den forsvant før stilen fant sin endelige form.
Jeg har alltid tenkt på den som en hybrid øl mellom maltdrevet, humledrevet og gjærdrevet øl. Ikke fokus på én, men fokus på alle…
Blir ofte rotete.
Ekte hvit IPA var vel rett og slett en belgisk wit med amerikansk IPA-humling. Skoddehav blei brygga med Westmallegjæren, som alt annet belgisk hos Kinn, og det blei ikke brukt noe krydder. Det blei heller ikke brukt umalta hvete, men hvetemalt. Det er vel vanskelig å kalle det der en wit. Men en slags næt slektning til hvit IPA kunne en kanskje kalle den originale Skoddehav'en?
Oppsktifta finnes bl.a. her.
Det var den helt åpenbare tanken bak den stilenMen det viktigste spørsmålet må vel være om det er lov å drikke hvit IPA i hvit januar? Det er jo på tide å planlegge for det.
Den finnesBelgisk IPA da? Jeg husker jeg likte det, men var vanskelig å treffe på noe som funka
Jeg liker jo fotsatt Tank 7 og Chouffe Houblon ..tror jeg..
Men ja; det var en stil som var rimelig kortliva.
hehe - men jeg vil ikke tolke det som et tegn på at stilen stadig er levende i den forstand at det er noe mer enn en kuriositet når det dukker opp et eksemplar.