Amerikansk IPA?

Inge

 
Noen kommentarer på denne? Det blir nok kanskje en god IPA av dette  :biersmile:

Hvor mye har det eventuelt for seg å styre med fersk gjær og gjærstarter etc. Jeg hadde tenkt å gjære på relativt lav temperatur for å ikke få et altfor stort gjærpræg. Meninger og råd mottas med takk!
 
Statistics
Volume: 20 liters
OG: 1060
FG:  
Alcohol: 5.9 % by vol.
Colour: 23 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 53 IBU
BU/GU: 0.88


Fermentables
Liquid Extract (Weyermann) 4000 grammes  89 % (Bavarian Pilsner)
Dry Wheat Extract 500 grammes 11% (50% eller deromkring hvete)

Mash schedule: Extract



Hops
Cascade 6.5% alpha 50 grammes 60 minutes
Cascade 6.5% alpha 50 grammes 15 minutes
Cascade 6.5% alpha 50 grammes 1 minutes
Cascade 6.5% alpha 50 grammes dry hopped

Fermentation
Yeast: Safale US-05


Comments:

Edit: Trykkleif
 
Hei.

Når det gjelder starter så er ikke det vanlig på tørrgjær. Vi har gjort det en gang, men ellers er det vanlig at man tilsetter flere pakker for å få nok gjær.

For 20 liter ale OG 1060 oppgir http://www.mrmalty.com/calc/calc.html at du trenger 220 miliarder celler (ideelt sett). Fermentis sin tørrgjær inneholder når den pakkes 6 miliarder celler/gram. Du trenger da 37 gram av denne gjæra hvis den er forholdsvis fersk  :eek: .

Det virker som Mrmalty sine beregninger av celler/gram ikke stemmer i det hele tatt med hva fermentis (og andre) leverandører av tørrgjær oppgir. Dette var grunnen til at vi valgte å sette starter på tørrgjæra. http://www.fermentis.com/FO/pdf/HB/EN/Safale_US-05_HB.pdf
MVH
Børge
 
Beant, kalkulatoren oppgir 12 gram tørrgjær som optimal gjærmengde. En pakke er altså nok.

Og all erfaring tyder også på at en pakke tørrgjær på 11 eller 12 gram holder fint til et brygg på 20 liter eller så.
 
Kjetil S skrev:
Beant, kalkulatoren oppgir 12 gram tørrgjær som optimal gjærmengde. En pakke er altså nok.

Og all erfaring tyder også på at en pakke tørrgjær på 11 eller 12 gram holder fint til et brygg på 20 liter eller så.

Er klar over det. Det er derfor jeg stiller spørsmålstegn ved de dataene Jamil bruker ved tørrgjær. Dersom du ser på den PDF-en jeg linket til så ser du at Fermentis oppgir helt andre tall for celler/gram enn det Jamil legger til grunn. Det samme var tilfellet for den gjæra vi brukte (mener det var danstar nottingham). Kraftig underpitching gir jo ofte greit øl, uavhengig om det er tørr eller flytende gjær.
 
Det jeg egentlig lurte på var om det vil være merkbar forskjell på tørrgjær (Safale US-05) mot f.eks Wyeast American Ale.

Og om det da er verd bryet med å styre med gjærstarter og hele den pakka kontra en rehydrert tørrgjær. På mitt nivå med ekstraktbrygging, og uten spesielt god temperaturkontroll under gjæring, er det kanskje ikke så å mye å hente her? eller? :help:
 
Nei, det skal godt gjøres å kjenne forskjellen mellom US-05 og Wyeast 1056 i en IPA. Oppskriften din ser forresten helt OK ut.
 
Kjempegreier!

Da blir det bestilling av råvarer og brygging når jeg kommer hjem fra nordsjøen om 1,5 uke. Takk for input :ilike:
 
Hei!
Me er på segltur til og i Orknøy!
I går kåra me vår IPA Simcoe Single Hop til best øl så langt inn i turen.
1 kg humle til 50 liter brygg.
Trur du kan gi gass på humlebruk.
Me brukte 50 gram frå 60 min og gjekk "all in" frå 20 min og utover til og med etterhumling.
Simcoe vert neppe mi favoritthumle (veldig tropisk som fersk), men mengd humle var spennande.
Neste 200 liter brygg bør ha 4-8 kg humle, om me ska verta ordentleg "lukkelege".
Lukke til!
 
Dette brygget begynner å nærme seg flasking, men det er forferdelig grumsete. Har latt en prøvekolbe stå i kjøleskapet i 4 dager nå, men er fortsatt langt fra klar selv om det er mye bunnfall i kolben. Er det en idé å koke opp Irish Moss i vann og tilsette dunken? Eller skal man bare være tolmodig, og kanskje til og med akseptere en god del bunnfall i flaskene :idea:

SG ble forøvrig målt til 1012 (OG 1064) for endel dager siden (samme sample som står i kjøleskapet) så regner med at gjæringen er mål.
 
Irish moss har ingen effekt nå. Det brukes bare under kokingen av vørteren. Du kan prøve et klarningsmiddel som f.eks. isinglass. Men du skal vite at gjæren du har brukt flokkulerer relativt dårlig, så det er nesten uunngåelig å få med seg en del gjær i flaskene. Men med litt tid vil den likevel bunnfelle, bare sett flaskene kjølig etter de er ferdig karbonerte.
 
Tilbake
Topp