Partial mash IPA

Jeg har nå brygget 12 AG, og skal prøve å brygge en partial mash IPA i dag.

Oppskriften som jeg har kommet frem til er:

Volume:         27 liters
Boil Volume: 11 liters
OG: 1058
BG: 1143
FG: prøver på 1010-1013
Colour: 19 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 61 IBU
BU/GU: 1.08

Fermentables:

Liquid Light Extract 8 EBC 2500 g
Liquid Medium Extract 20 EBC 1500 g

Wheat Malt         3 EBC 200 g
Maris Otter Pale Malt 5 EBC 1500 g
Cara Crystal 120 EBC 120 EBC 300 g

Mash schedule: 66 grader for 30 min, 75 grader for 10 min

Hops
Chinook 12.6% alpha 100 g 60 minutes
Chinook 12.6% alpha 50 g 10 minutes
Cascade 6.5% alpha 50 g 10 minutes
Chinook 12.6% alpha 50 g 1 minutes
Cascade 6.5% alpha 50 g 1 minutes

Tørrhumler med 50 gr Chinook og 100 gr Cascade

Gjær: US-05, på 18-19 grader.

0,5 gr/ liter PH 5,2 stabilizer i alt vann

Jeg har gått for chinook for å få en krydret humleprofil og cascade, fordi det er cascade.


Det jeg lurer på er humleskjemaet mitt, iom jeg skal koke i en 14 l kjele (11 liter vørter) blir BG veldig høy, og effektiviteten på humletilsetningene mindre.
Med BG på 1143 (!): ser da humleskjemaet greit ut?

Tips mottas gjerne  :jaha:
 
bryggebjønn skrev:
Du kan evt. vente med å ha i ekstrakt til de siste 10-15 min av koketiden, så får du mer ut av bitterhumlen.
Betyr det at hvis du bruker kun maltekstrakt i et brygg (som jeg har gjort i en Pale Ale oppskrift), så er det bare bitterhumla som kokes i vann, mens den oppløste ekstrakten (40 grader vann) kokes bare 15 min?
 
nonshaugen skrev:
bryggebjønn skrev:
Du kan evt. vente med å ha i ekstrakt til de siste 10-15 min av koketiden, så får du mer ut av bitterhumlen.
Betyr det at hvis du bruker kun maltekstrakt i et brygg (som jeg har gjort i en Pale Ale oppskrift), så er det bare bitterhumla som kokes i vann, mens den oppløste ekstrakten (40 grader vann) kokes bare 15 min?

Nja, njo, nei, kanskje? Jeg mener jeg hadde samme tanken da jeg brygde ekstrakt, men leste et eller annet sted at alfasyrene måtte ha noe sukkearter i løsningen for å isomeriseres ( usikker på dette, noen andre får kommentere).

Uansett så kunne en av oppskriftene mine se noe slikt ut...

Pale Ale:

- 3 kg lys LME, has i fra start
- 1 kg medium DME, siste 15 min av koketiden.
 
Jeg vil vell tro om du tilsetter all elstrakt de siste 15 min, vil det ta tid før du får den til kok igjen iom at vørter er mer energiholdig enn rent vann. For å oppnå større utbytte av humlen så er det kanskje best å tilsette litt og litt gjennom hele kokingen? Men da må man nok beregne humletilsetningene annerledes.
 
Tilbake
Topp