Amerikanske gjenger

Jeg bestilte varmelement og gjennomføring på ebay. varmeelementet er på 1-1/4" og gjennomføringa er merket med 1-1/4", men denne måler jeg til ca 1-1/2". er denne feilmerket eller har amerikanerne en annen måte å måle gjenger på?

Vedlegg

• IMAG0362.jpg
    641,6 KB · Sett: 555
og der kom jammen svaret fra over dammen:
1-1/4" Pipe has an OD of 1.660" making the receiving fitting about 1.575" ID give or take. This info can be found online by searching ASA PIPE FITTINGS B16.5 and NPT which is national pipe thread. If the fitting you received measures about 1.5" ID then you have an 1-1/4" NPT Pipe Fitting. The 1-1/4" part is not the OD it is closer to the ID of the pipe as 1-1/4" Pipe has an OD of 1.660 and a wall thickness of 0.140" making the ID of 1-1/4" pipe 1.380"

er glad for at vi har metrisk system :)

Amerikanarene er rare...
Det stemmer at du måler litt meir enn 1 1/4". Vi hsr forsåvidt samme fenomen på våre vanlege røyrgjenger. Gjengedimensjonen er større enn tilhøyrande røyrdimensjon.

Sjekk tabellen:

EDIT: du må kansje laste den ned for å sjå heile tabellen. 1 1/4" NPTF har ein id. på 38,45mm.

Vedlegg

• Fittings-gjenge-tabell.jpg
    Fittings-gjenge-tabell.jpg
    164,4 KB · Sett: 701
Dessverre er den nok merket riktig.
Amerikanske rørgjenger, NPT, er ulike ifra "vanlige" tommegjenger, UNC.

Hvis du ikke klarer å google frem til en standard kan jeg scanne inn og sende deg en standard i morgen.
Jeg selv mottar gjengeutstyr for denne idiotiske standarden i morgen. Både for innvendige og utvendige gjenger.

Freddy skrev:
Dessverre er den nok merket riktig.
Amerikanske rørgjenger, NPT, er ulike ifra "vanlige" tommegjenger, UNC.

Hvis du ikke klarer å google frem til en standard kan jeg scanne inn og sende deg en standard i morgen.
Jeg selv mottar gjengeutstyr for denne idiotiske standarden i morgen. Både for innvendige og utvendige gjenger.

Eigentleg ikkje så idiotisk, ganske missvisande kanskje. Men som sagt, våre eigne røyrgjenger er nesten heilt like og basert på BSP som et påfallande likt NPT.

Et av bidraget til total forvirring er at rør over dammen oppgies ofte i noe dem kaller for "nominell" diameter. Dem er ikke så nøye for dem om dem mener utvendig diameter eller denne "nominelle" diameteren. Som regel er det denne nominelle diameteren på rør som menes.  

Og det er ingen bedring i sikte.

Hehe, for å bidra til kaoset kan det jo nevnast at det er forskjel på "pipe" og "tube". Som eksempel vil 1/2" tube vere 12,7mm utvendig, mens 1/2" pipe er nesten 22mm.
Ein 1/2" male NPT vil tilsvare ein 1/2" pipe som er slått gjenger på enden på.  :)

protto skrev:
Hehe, for å bidra til kaoset kan det jo nevnast at det er forskjel på "pipe" og "tube". Som eksempel vil 1/2" tube vere 12,7mm utvendig, mens 1/2" pipe er nesten 22mm.
Ein 1/2" male NPT vil tilsvare ein 1/2" pipe som er slått gjenger på enden på.   :)

Hehe Flott bidrag!  ;D

Tilbake
Topp