Appelsin pilsner trøbbel

Er ikke så mye trøbbel som det var manglende smaksellement egentlig :)

Brygget 84 liter pilsner og tilsatte 250g høvlet appelsin zest og 250g revet appelsin zest tilsatt i løpet av siste 5 min av kok.

Gjæret på ett 60liters kar og ett 30 liters kar. Det luktet vakkert under gjæring og etter, smakte litt og underveis. Det ble tilsatt brewers clarex på gjærkar og isinglas i fat.

Nå er appelsinsmaken dønn vekke, noen som har erfaring med at klarning som brewers clarex eller isinglass gjør dette? Eventuelt, noen som har lagd lignende med appelsin zest og brukt klarning som ikke fjernet smak / aroma av appelsin? :)

Pilsen er vel rundt en måned om ikke eldre i dag. :) fersk, men helt uten appelsin smaken som var ønsket.

Hjelp!

Nei, eg brukar ikkje kunststoff. Hellar imidlertid til at det er gjæringsprosessen som har gjort at appelsinsmaken har forsvunne. Med mindre du alt har flaska, kan du jo tilsette noko no på tampen.

Nei, eg brukar ikkje kunststoff. Hellar imidlertid til at det er gjæringsprosessen som har gjort at appelsinsmaken har forsvunne. Med mindre du alt har flaska, kan du jo tilsette noko no på tampen.

i fatene mener du? litt skeptisk til om det kan medføre bakterier som kan ødelegge øllet? tips til fremgangsmåte da? Kunne jo godt "te" på
litt zest og satt til, det er jo ingen fare :)

Og hva mener du med at du ikke bruker kunststoff? det er jo veldig lite hjelpende uten å referere til hva du mener er det?
Gelatin er animalsk, ikke kunst stoff, Brewers clarex aner jeg ikke hva er, men koagulerer gluten protein og feller ut gjær,
isinglass aner jeg ikke hvordan virker, men lignende måte som brewers clarex men senere i prossesen, og tar ikke ut gluten
-proteinene såvidt jeg vet det. Veldig lite info på isinglass generelt sett egentlig.

Det eg primært tenkte på var om ølet framleis stod på gjæringskaret, men så klart kan ein også gjera det same om du har ølet på fat. Eg forstår målet med ølet var hint av appelsin, og då bør du forsøke og reparere ølet litt når smaken manglar. Å koke ein te vil vera det beste.

Erfarte noe lignende med en Wit, appelsinaromaen/duften forsvant etterhvert (flaskekarbonert)

Er ikke så mye trøbbel som det var manglende smaksellement egentlig :)

Brygget 84 liter pilsner og tilsatte 250g høvlet appelsin zest og 250g revet appelsin zest tilsatt i løpet av siste 5 min av kok.

Gjæret på ett 60liters kar og ett 30 liters kar. Det luktet vakkert under gjæring og etter, smakte litt og underveis. Det ble tilsatt brewers clarex på gjærkar og isinglas i fat.

Nå er appelsinsmaken dønn vekke, noen som har erfaring med at klarning som brewers clarex eller isinglass gjør dette? Eventuelt, noen som har lagd lignende med appelsin zest og brukt klarning som ikke fjernet smak / aroma av appelsin? :)

Pilsen er vel rundt en måned om ikke eldre i dag. :) fersk, men helt uten appelsin smaken som var ønsket.

Hjelp!

Jeg tror ikke Brewers Clarex er synderen, for da ville IPA bryggere også hatt et problem. Tipper det er mengden det er snakk om. Det at det luktet godt under gjæring er både et godt og dårlig tegn, på en måte. Det lukter jo godt, men det betyr også at aromaen blir drevet ut av ølen. Jeg vil tippe at du må kompensere ved å ha oppi mer slik at mer er igjen etter at co2'en har blåst fra seg ut av gjærlåsen.

Jeg tror ikke Brewers Clarex er synderen, for da ville IPA bryggere også hatt et problem. Tipper det er mengden det er snakk om. Det at det luktet godt under gjæring er både et godt og dårlig tegn, på en måte. Det lukter jo godt, men det betyr også at aromaen blir drevet ut av ølen. Jeg vil tippe at du må kompensere ved å ha oppi mer slik at mer er igjen etter at co2'en har blåst fra seg ut av gjærlåsen.

Ja, kan være lurt. Er det nødvendig i slike øl å ha med zesten fra koken i gjærkar og for å beholde og få mer utvikling av smak / aroma eller kan zesten bli dårlig på noe vis eller måte slik at det heller blir ille smak?

Dette betyr jo kort og greit at for å få noe benevnelsesverdig appelsin smak på 84 liter blir det kanskje noe utav 60 appelsiner istedet for 20 :)

Appelsinskall i Wit tilfører hovedsakelig bitterhet gjør det ikke? Er ikke et ukjent problem å få citrus i øl. Det mest effektive er vel å tilsette en appelsinskive i glasset. Om det blir for harry så kan man vel tilsette appelsinsaft ved flasking ala Hitachino Nest White Ale.

Tilbake
Topp