Appelsinskall i påskeblonde

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Hei
Har akkurat startet å varme vannet til en blonde. Tenkte jeg skulle døpe den om til en påskeblonde.
Jeg har både søtt og bittert tørket appelsinskall. Noen som har tips til mengder av disse?
På forhånd takk :)

Altfor sent ute – men jeg bruker 50 g revet skall fra økologiske appelsiner pr 25 liter i Wit. Det er ikke for mye.

alt for seint, men bruker 70 g på 25 liter og 30 g korriander! DEt er passe!

Men ikke brukt bittert skall

30 gram koriander? Under flame-out da? Tilsetter selv 12-15 gram på 5 minutter. Tilsatte på 15 gram på 15 minutters-merket en gang, og da ble ølet udrikkelig. Skikkelig beskt.

Er det noen tommelfingerregel for bruk av appelsinskall?
Har noen kammerater som satte Ølbrygging sitt Påskeøl og tilsatte tørkede, søte appelsinskall. De fikk beskjed om (husker ikke om det var 2 gram eller 0,5 gram pr. liter) de 5 siste minuttene.
Jeg satte samme påskeølet, men brukte tørket pommerandskall. Fikk ikke noen beskjed om hvor mye jeg skulle bruke (glemte å spørre), så tilsatt alle 100 gram de 10 siste minuttene på 25 liter :cool:
Har ikke fått smakt skikkelig på det, står til karbonering. Men tok en smaksprøve når jeg målte FG, og det smakte igrunn bare friskt.
Så får bare krysse fingrene.

Pleier å bruke frisk appelsin og litt sitron skall ca 50g på 25l batch når jeg lager Wit. Det som er viktig om du bruker ferske er å vaske skallet sabla godt. Det er masse voks på det som DREPER skummet ekstremt godt i det ferdige ølet. Jeg pleier og gi dem en omgang med børste og oppvasksåpe. Skyller godt etterpå :).

30 gram koriander? Under flame-out da? Tilsetter selv 12-15 gram på 5 minutter. Tilsatte på 15 gram på 15 minutters-merket en gang, og da ble ølet udrikkelig. Skikkelig beskt.
12-15 g koriander (lett knust) blir bra, synes jeg. Tilsatt 5 minutter før kokeslutt. Men det er vel smak og behag. Tømte ut den gangen det forvillet seg 24 g oppi. Meget sterk koriandersmak.

Pleier å bruke frisk appelsin og litt sitron skall ca 50g på 25l batch når jeg lager Wit. Det som er viktig om du bruker ferske er å vaske skallet sabla godt. Det er masse voks på det som DREPER skummet ekstremt godt i det ferdige ølet. Jeg pleier og gi dem en omgang med børste og oppvasksåpe. Skyller godt etterpå :).
Økologiske appelsiner fungerer veldig bra. Lette å rive og uten voks. Fabelaktig hveteskum på den siste batchen Orange Mohawk.

• Like
Reaksjoner: jab
Tilbake
Topp