Lagring av øl i romtemperatur. Hvor lenge er greit?

ADale

Norbrygg-medlem
hei, tenkte jeg skulle brygge en dobbel-batch i påsken til fat. Men da må jeg ta ut 2 eksisterende fat med IPA og Blonde. Hvor lenge ca. vil disse tåle å stå i rom temperatur? det kan bli opptil 1 måned jeg må ha de ute av kjøleskapet før jeg får transportert de til en annen kegerator på hytta.
 
  • Like
Reaksjoner: LJS
hei, tenkte jeg skulle brygge en dobbel-batch i påsken til fat. Men da må jeg ta ut 2 eksisterende fat med IPA og Blonde. Hvor lenge ca. vil disse tåle å stå i rom temperatur? det kan bli opptil 1 måned jeg må ha de ute av kjøleskapet før jeg får transportert de til en annen kegerator på hytta.
Hvis de ikke utsettes for (sol)lys, tror jeg det går helt fint en måned. Og hvis de står på fat er vel ikke lys et issue. Generelt et jo IPA lite lagringsdyktig, men dersom den ikke har blitt utsatt for oksygen, bør den vel også tåle en måned i romtemperatur. Det meste av øl i butikker står i romtemperatur og har vært det siden det ble bokset.

Ps. Dette er hva jeg tror ikke noe jeg kan eller vet noe om.
 
Ja, tror jeg tar sjansen. Jeg er av samme oppfatning som deg. Butikk øl står jo varmt. Spørsmålet er jo hvor lenge det kan stå slik. 2 uker eller 4 uker?
 
Tilbake
Topp