Arbeidshøyde for 50-liters Speidel

Esp1

Norbrygg-medlem
Hei!

Jeg trenger å øke kapasiteten i bryggeriet mitt, og funderer på en 50-liters Speidel. Mange rare tanker dukker opp når man går med sånne vurderinger, og en av dem er denne - som jeg håper noen med erfaring kan svare meg på:

Hvor står Speidelen deres når dere brygger? Jeg tenker at man må finne den ideelle plasseringen slik at man har en komfortabel arbeidshøyde med tanke på skylling og løfting av maltrør, samtidig som Speidelen må komme høyt nok til at man kan flytte vørteren over til gjæringskaret kun ved hjelp av tyngdekraften.

Er dette i det hele tatt noe problem i praksis, eller er det bare jeg som overkompliserer ting? Eller bør jeg begynne å se etter pumpe også?
 
Du behøver ikke pumpe, ikke hvis du bruker gjæringskar på 25 liter ihvertfall. Min står på et hjemmesnekret lite bord som løfter den nok til å få et gjæringskar under. Da har du mer enn nok plass over til å få løftet ut maltrøret. Jeg har skrudd fast en krok i taket der jeg henger røret når jeg skyller.
 
Jeg fant et gammelt tv-bord på finn.no, som jeg skrudde fast ei plate på toppen. Der står min speidel, og da går en 60-liters dunk akkurat under kranen. Har hatt alvorlige planer om å ta bort hjulene, og skru fast noe plank under, men det er fortsatt på tegnebrettet....
 
Bruker selv 2 lack ord fra ikea til 99,- pr stk, her på forumet ble jeg omtrent mobbet når jeg skrev at jeg kjøpte disse pappbordene. Har nå mange mange batcher på bordet og har nå begynt å utnytte 50l til å få ut 60l på samme bordet uten problemer :)

Får lett 60 literen fjæringsbøtta under kranen. Anbefaler å bytte kranen først som sist. Har nå en en rustfri kran fra katla og det tar utrolig kort tid å tømme speidelen i gjæringsbøtta i motsetning til orginal kranen.

Easybrew
 
Tusen takk for gode tips, folkens! Begge de nevnte ikea-møblene finnes her i huset, så da er det vel bare å bestille speidelen :)
 
Har kjøpt meg en slik som jeg skal skru fast en plate på 50x50 cm på toppen.
http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30178879/

Da har jeg også et trappetrinn når jeg skal løfte opp maltrøret.

God ide med trapp men eg trur kanskje eg ville ha hatt trappa utanom.

Ellers er talje i taket suverent når den står høgt nok til å fylla gjæringskar - men då er det vel greiast at det er på ein plass som det ikkje skapar visuelle utfordringar for nokon eventuelt nærståande.
 
Tusen takk for gode tips, folkens! Begge de nevnte ikea-møblene finnes her i huset, så da er det vel bare å bestille speidelen :)

Jeg bruker to bord sammens og stiller speidelen med belastning på begge borda, da den står i midten. Satser ikke på at kun et bord holder ...

Easybrew
 
Tilbake
Topp