Arghhh, for høy temperatur

Jeg holder på med en havrestout, med meske-program 10 min 55 C, 45 min 67 C og 15 min 77 C. Jeg bruker speidel, og i farten programmerte jeg den til 77 C i stedet for 67 på andre meskesteg.  :bank2: Den gikk i 15 minutter på denne temperaturen, + den tiden det tog å varme den opp fra 67 til 77 grader, og den tiden det tar å kjøle den ned til 67 grader igjen. Jeg mesker nå videre i 40 minutt på 67 grader.

Jeg vet teorien bak om mye ugjørbart sukker osv. Det jeg imidlertid lurer på er: Hvor ødelagt er dette ølet? Er det bare å kaste det, eller? Noen andre med erfaring? :)
 
Tror jeg ville ha merket på 68 C i en time som "normalt". Ved 77 C blir enzymene som omdanner stivelse til gjærbart sukker denaturert. Denne prosessen tar noe tid så det er kanskje nok enzymer igjen til en mesk men tror jeg ville ha mesket i en time.
 
Blir nok en sweet stout dette. Godt det også, dog kanskje ikke den ideelle frokostdrikk.
  :biersmile:
 
Sies det ikke at størsteparten av forsukringsprosessen skjer i de første 15 minuttene da?

Du har hatt 10 minutter på 55 grader i tillegg den tiden du har varmet opp til neste steg. Jeg vil tro at størsteparten av forsukringsprossessen allerede har hendt da?

Bør vel bli bra dette  ;) Kanskje noe søtere enn den normalt ville ha blitt, men jeg tror ikke det er krise.
 
Da har det gått en uke, og det ser ut til at FG havner på 1,020. Etter omstendighetene så greit nok :)
 
Langelo skrev:
Da har det gått en uke, og det ser ut til at FG havner på 1,020. Etter omstendighetene så greit nok :)

Det blir jo perfekt det  ;) Blir nok ikke akkurat en dry stout, men jeg synes det er fantastisk med litt restsødme i mørke øl jeg  ;)
 
Brede skrev:
1020 på såpass sterk havrestout bli berre lekkert
kintii skrev:
Langelo skrev:
Da har det gått en uke, og det ser ut til at FG havner på 1,020. Etter omstendighetene så greit nok :)

Det blir jo perfekt det  ;) Blir nok ikke akkurat en dry stout, men jeg synes det er fantastisk med litt restsødme i mørke øl jeg  ;)
Satser på det. Dette er min første stout, så det blir spennende :)
 
Tilbake
Topp