«Automatisk» gjæring + cold crash

Swashbuckler

Norbrygg-medlem
Hei!

Hadde akkurat et lyst øyeblikk, og fikk en idé jeg ikke har sett noe sted før. Det er kanskje en grunn til at jeg ikke har sett det før, men here goes…

Jeg er mye borte ifm jobb, og jo mer jeg kan automatisere gjæringsprosessen, jo mer effektiv kan jeg være når jeg er hjemme.

Jeg har et par Fermzilla AR jeg gjærer på med en programmerbar temp controller. Planen min var da å koble på et slikt Kegland T-stykke med to ballocker ut på gassiden. På den ene kobler jeg på en spunding valve stilt inn på hva jeg trenger, (må jo minst være et par tre psi til dette formålet, men det gjør jeg alltid uansett siden jeg ikke gidder rote med gjærlås. Dette fungerer utmerket) og på den andre kobler jeg på en CO2-flaske med en del lavere trykk enn det spundingventilen slipper på.

Planen er da at under gjæringen vil trykket slippe ut som normalt, men idet controlleren starter CC vil CO2-tanken stare å mate inn CO2 idet trykket faller under det som er stilt inn på regulatoren.

Det jeg egentlig lurer på er om dette vil fungere, eller om det er noe fluiddynamikk i sving her som vil gjøre at CO2-tanken vil tømme seg under gjæringen.
 
På den ene kobler jeg på en spunding valve stilt inn på hva jeg trenger, (må jo minst være et par tre psi til dette formålet, men det gjør jeg alltid uansett siden jeg ikke gidder rote med gjærlås. Dette fungerer utmerket) og på den andre kobler jeg på en CO2-flaske med en del lavere trykk enn det spundingventilen slipper på.
Normal fremgangsmetode ved cold crash her dette. Men du må nok opp litt i gjæringstrykk for å kunne stille lavere ut fra gassflaska. 0.4 bar på spunding ventil og 0.1 bar fra gassflaska med ballock som har tilbakeslagsventil.
 
Så greit å høre at dette funker. Kjedelig at jeg ikke er unik…

Med tanke på hvor mange artikler, youtubevideoer og annet stæsj jeg har lest på nett er det et under at jeg aldri har sett denne metoden noe sted.
 
Så greit å høre at dette funker. Kjedelig at jeg ikke er unik…

Med tanke på hvor mange artikler, youtubevideoer og annet stæsj jeg har lest på nett er det et under at jeg aldri har sett denne metoden noe sted.
Med fare for å virke som en elitist eller høy på meg sjøl, det er fanken ikke mange ølfluencere som er verdt vekta si som har ei stemme innen øverste klasse av ølbrygging. Mye rart.
 
Med fare for å virke som en elitist eller høy på meg sjøl, det er fanken ikke mange ølfluencere som er verdt vekta si som har ei stemme innen øverste klasse av ølbrygging. Mye rart.
Nå samler vel Norbrygg-forumet en gjeng som er over gjennomsnittet interessert i å nerde på bryggeteknikk, men brewtubere og beercastere liker å lage media. Samme hobby, forskjellig fokus.
 
Tilbake
Topp