Avtrekk - kjøkken-eller baderomsvifte?

Hva om man bygger et lite skrått tak med ventilasjonsvifte og ventilasjonsslange ut vinduet. Kanskje ha rør nederst på taket for å ta opp fukt som blir igjen?
Brygget min første batch i dag (jippi) og ble ganske mye fukt på kjøkkenet så må finne på en løsning. Blir enten det alternativet over eller terrassen som kan funke.
Noen som har prøvd det?
 
Jeg bruker to Biltemavifter for å dra ut dampen ved koking. De har fungert prikkfritt så langt. Jeg bruker imidlertid en hette (plastkasse) plassert et stykke over kjelen. Dermed trekker også viftene en del luft og blir ikke særlig varme
Hei, kunne du postet et bilde av den hetten?
 
Bruker ordinær kjøkkenvifte fra IKEA i vaskerommet i kjelleren(ca 10 kvm). Holder rommet tørt og fint. Koker i kjele og 20 - 25 liters batcher. Eneste problem er drypp fra vifta.
Kunne gjerne tenkt meg å sett bilde av dette (bryggebod under planlegging). Har ingen andre muligheter enn å legge ventilasjonsslange fra ventilator ut luftehull oppunder taket. Er det dette du har gjort?
 
Kan lage spesialløsning for avtrekk hvor vifte plasseres i et rør. Forran viften plasseres et T-stykke med den rette delen i luftstrømmens retning og siderøret ned (med hette på?). Brukes innen kjemi, tror jeg. Kalles vannstrålepumpe. Da slipper man problemer med varme i vifte og jeg vil tro st drypp kan reduseres.
 
Den vifte fra Biltema har jeg prøvd og kastet. Brygger på en speidel50 med hatt. Brukte vifta sammen med et 2m rør og vifta sto omtrent på midten. Resultatet var at omtrent halvveis i 90 min kok sa vifta takk for seg. Plasten den var lagd av tålte rett og slett ikke varmen fra dampen og ble myk og deformert.
Også her har biltemavifta (25W) fungert helt fint som avtrekk fra mesking/koking. Det et da laget en avtrekkshette med omvendt lokk fra kakeboks innvendig for oppsamling av kondensdrypp. Isolert 10cm spirorør ut i\gjennom vegg, fleksibelkanal fra hette til vifte.
Jeg prøvde så den større versjonen (38W) til avtrekk i smia, håpende at varmen fra essa skulle blandes med nok kald luft til at det skulle ende bra. Det gjorde ikke det, da all plasten i vifta ble deformert. MEN: motoren var OK. Den ble, befridd for plast, montert i 16cm spirorør, og en blikk"propell" ble laget til erstatning for den originale av plast. Plastisolasjonen på ledninger til motoren var OK. Det gjenstår nå å prøve dette ut i praksis.
 
Jeg løste drypp fra kjøkkenvifta med å feste en diger rustfri trakt (den største jeg fant på Ikea) under kjøkkenvifta, så hadde jeg en tråd med gjennom trakten som hadde en magnet i enden, da var det bare å klikke på en hermetikkboks på magneten så alt som rant ned gjennom trakten ble samlet opp i den.
 
Tilbake
Topp