Avverge potensielle flaskebomber.

Flasket en batch med Kõlcsh for 1uke siden, ved prøvesmaking i kveld var det fullverdig med kullsyre. veldig mye for bare 1 uke med karbonering synes jeg.
Sukkerlake ble benyttet, med rett mengde sukker ihht volum og gjæringstemp. FG ved flasking var noe høyt, 1020, men hadde ligget urørlig i 1 uke så jeg
tok det for gitt at det var ferdiggjæret.

Anyway, nå er jeg litt redd for potensielle flaskebomber mtp det høye co2 innholdet, vil det hjelpe og "re-korke" de?

Smaken var forøvrig upåklagelig denne Lørdagskvelden.

Skål da forumet!

Det varierer en del hvor fort det går før øl er ferdig karbonert, og en uke holder gjerne. Om du har mye mer CO2 enn du hadde forventet, bør du sjekke SG, og om den er godt under de 1020 du målte sist, er det nok en idé å korke på nytt. Hvis ikke, kan du satse på at ølet er ferdig.

Husk at etter karboneringen synker fg litt.... Grunnet høyere alkoholinnehold.
De fleste brygg er ferdig karbonert etter en uke. Gjæringen av den sukkermengden går normalt på 4-5 dager.
Vi lar de stå 2 uker for at gjæren skal gjøre andre oppgaver som ikke øker co2 nivået, og for å være sikker på god utgjæring.
Jeg ville tatt det med knusende ro, og vært tilfreds med godt brygg :)
Flaskebomber skjer veldig sjelden etter første uka.....

Evt flaskebomber er nok ikke tema før om flere uker nei. Min erfaring er at flaskene trenger 2 uker for og få tilstrekkelig med CO2.
Jeg har ikke hatt så mye trykk så tillig før, så jeg tror jeg skal måle og så vurdere om jeg skal korke på ny.
Som skrevet så hadde jeg SG på 1020, hvor mye lavere skal jeg kunne forvente måling nå, og hvor lavt kan være med på og indikere
flaskebomber?

Synes 1020 hørtes mye ut til flasking.. , brukte du mye sukker? , anyway.. korking på nytt vil redusere bombetrusselen  :ilike:

Jon S skrev:
Synes 1020 hørtes mye ut til flasking.. , brukte du mye sukker? , anyway.. korking på nytt vil redusere bombetrusselen  :ilike:

Jeg målte 1020 over 1 uke, ingen bevegelse. Brukte rett under 6g/l sukker mener jeg og huske.
1020 er normalt sett for høyt for flasking, men når det ikke hadde vært noen bevegelse på over 1 uke fant jeg ut at gjæren var ferdig..

Tror jeg gjør følgede, måle ny SG nå etter flasking, og holde oppsikt med utviklingen av co2.

PS, når SG nå teoretisk skal være lavere, har alkoholinnholdet da økt? Er nok marginalt, men øker det?

Tilbake
Topp