Bare C IPA - Ønsker tips og råd

AudunWS

Dommer
Sitter og planlegger neste brygg, en IPA Humlebombe. Mitt første brygg var en IPA på ekstrakt, nå ønsker jeg å teste med den nye kjøleboksen jeg fikk i bursdagsgave :) Det skal være en IPA med masse humle, ser da på oppskriftene at bitterheten blir skyhøy. Men skal man ta mest høyde for å treffe på humla som er med i 60 min?

Foreløpig ser det slik ut: (Kun humle på "C", derav navnet...)
Føler jeg legger meg klar til hugg, min første oppskrift

Bare C IPA
Volume: 23 liters
OG: 1075
FG:
Alcohol: 7.5 % by vol.
Colour: 16 EBC (Amber)
Bitterness: 115 IBU
BU/GU: 1.53
Fermentables
Maris Otter Pale Malt 6300 grammes
Munich Malt 20 EBC 500 grammes
Wheat Malt 200 grammes
Cara Crystal 120 EBC 200 grammes
Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.
Hops
Columbus 16% alpha 70 grammes 60 minutes
Citra 11% alpha 50 grammes 15 minutes
Cascade 6.5% alpha 50 grammes 15 minutes
Cascade 6.5% alpha 100 grammes 1 minutes
Cascade 6.5% alpha 100 grammes dry hopped
Fermentation
Yeast: WLP001 California Ale

Dette blir ihvertfall ei humlebombe. Jeg synes kanskje det ser ut som du ender opp med noe som blir ubalansert, med for lite fylde til å bære såpass enorme mengder humle.

Var jeg deg ville jeg kun kjørt et brygg på cascade nå i starten.
Både som bitter, aroma og smak.... MEN
Er man humlehode så er man humlehode...  ;D

Hold oss oppdatert

En ide om man skal tørrhumle en så liten batch med 100 gram kan være å ta dette i en to gang med noen dager i mellom.

Hvis du skal bruke så mye Colombus (som har temmelig høy alfasyre), ville jeg ihvertfall lagt det til senere i kokingen (f.eks siste 15, 20 eller 30 min), da det bidrar med mindre (men fremdeles rimelig mye) bitterhet. Det er nok også denne tilsettingen jeg eventuelt ville vurdert å justere litt ned for balansen (overdreven bitterhet) sin del, men litt vanskelig å si uten å ha prøvd det. Lagde en Imperial/Double IPA i vår med kun pale malt og enda mer humle (men ikke så høy alfasyre som Colombus), kun tilsatt siste 30min. Den var fantastisk de første 1-2 månedene, men etterhvert som aromaen avtar, ble bitterheten stående litt mer ensom.

Takk for bra innspill! Det var slike råd jeg trengte siden jeg er rimelig fersk og prøver meg ut på en humlebombe. Når det nevnes mer fylde, er det da malt som skal til? Når jeg staret på oppskriften så hadde jeg dette skjema;
72% pale malt
19% Munic
6,3%Wheat
2,5% Crystal

Vil det gi et fyldigere og mer balansert maltpreg?

Vistad; Har tidligere laget en APA med bare Cascade med stort hell! Selv de som ikke liker "sånt" øl synes den er veldig god! Så tipset er godt, men kunne tenkt meg å teste flere typer humle denne gangen.

Mulig jeg bør forkaste Columbus som bitterhumle, eller i allefall gå ned på mengde?

Columbus er en god bitterhumle for IPA (også til smak/aroma), så den vil fungere greit om du begrenser deg til 40 -- 50 gram.

Da har jeg endret oppskriften litt etter tips. Mulig å bruke litt Citra som tørrhumle også? Tenkte å ha det i humleposer både under kok og gjæring.

6,20 kg Pale Malt (2 Row) US (3,9 EBC) Grain 1 81,6 %
0,70 kg Munich Malt (17,7 EBC) Grain 2 9,2 %
0,50 kg Wheat Malt, Bel (3,9 EBC) Grain 3 6,6 %
0,20 kg Caramel/Crystal Malt - 20L (39,4 EBC) Grain 4 2,6 %
50 g Columbus (Tomahawk) [14,00 %] - Boil 60,0 min Hop 5 60,5 IBUs
50 g Cascade [5,50 %] - Boil 20,0 min Hop 6 14,4 IBUs
50 g Citra [12,00 %] - Boil 20,0 min Hop 7 31,4 IBUs
100 g Cascade [5,50 %] - Boil 2,0 min Hop 8 4,0 IBUs
1,0 pkg American Ale Yeast Blend (White Labs #WLP060) [50,28 ml] Yeast 9 -
50 g Cascade [5,50 %] - Dry Hop 10,0 Days Hop 10 0,0 IBUs

Tilbake
Topp