Tips og innspill til en "milkshake IPA"

Hei,

Skal brygge en IPA senere i dag og jeg lurer på om noen har innspill til oppskriften. Hovedsakelig er mulighetene for korreksjon på humleprofil, da jeg har bestilt kvernet malt. Øvrig maltprofil blir som det blir! :)

Batch volume: 22l
Øltype: Hazy IPA
Bryggemetode: GF
ABV: 6%, OG: 1.061, FG: 1.015
IBU: 61

Malt
2 kg pale ale-malt
2 kg pilsnermalt
500 g hvetemalt
300 g carapils
200 g hvete, flaket
100 g carahell
200 g havre, llaket (denne kan justeres, bruker vanlig "grøthavregryn")
500 g laktose (jeg har lagt opp til 500g, men kan justere nedover)

Humle (foreløpig)
10 g Galaxy - 30 min
20 g - El Dorado, 10 g Azacca, 10 g Azzaca - 5 min
60 g - "" - 30 g "" - 30 g "" - 20 min hopstand
100 g - "" - 50 g - "" - 50 g - "" - 3 dager tørrhumle

Gjær
Imperial Yeast A43 Loki

Deles i to 9 ls fat med mangoekstrakt i det ene fatet (jf David Heath).

Som dere ser har jeg lagt opp til en 2-1-1 fordeling av El Dorado, Galaxy og Azacca. IBU menes å ligge på 61, men jeg er ganske sikker på at opplevd IBU er en god del svakere enn dette. Tanker?

Har noen innspill til hvordan oppskriften er lagt opp? Får ikke gjort mye med maltprofil med unntak av laktose og havretilsetning, men tar gjerne også innspill på selve oppskriften. Med FG og laktose vil man forvente ganske mye sødme; kan det være en idè å jazze opp bitterhumle noe for å balansere dette? Egentlig har jeg lagt opp til 30 minutter kok, men kan selvsagt øke til 60 min. Har noen erfaring med Loki-gjær?

Ellers er målet en saftig, humlete øl, som samtidig har noe bitterhet uten å virkelig "bite".

Alle innspill mottas som vanlig med takk!
 
Umiddelbart ville jeg vært skeptisk til "lettkokte havregryn". Gryn som blir grøt tror jeg kan tette både masken og pumper. Kjøp havregryn som må kokes en time eller mer for å bli grøt.

For meg ville dette være alt for mye smaks og aromahumler. Jeg har dog til gode å smake en god fruktøl også, men lurer litt på om du ikke liker øl siden du vil ha så mye annen smak?

Men det finnes egentlig bare to typer øl:
øl du liker og øl du ikke liker..

Det betyr null og niks hva verdens mest anerkjente øldommer mener dersom DU liker eller ikke liker det. Det er ditt øl og du skal drikke det. Brygg det og se om du synes det er godt
 
Umiddelbart ville jeg vært skeptisk til "lettkokte havregryn". Gryn som blir grøt tror jeg kan tette både masken og pumper. Kjøp havregryn som må kokes en time eller mer for å bli grøt.

For meg ville dette være alt for mye smaks og aromahumler. Jeg har dog til gode å smake en god fruktøl også, men lurer litt på om du ikke liker øl siden du vil ha så mye annen smak?

Men det finnes egentlig bare to typer øl:
øl du liker og øl du ikke liker..

Det betyr null og niks hva verdens mest anerkjente øldommer mener dersom DU liker eller ikke liker det. Det er ditt øl og du skal drikke det. Brygg det og se om du synes det er godt
Vanlig lettkokt havregryn er ideell. Det er vel stort sett hva alle bruker; og jeg har i alle fall brukt mye av det. Siden den er varmebehandla, er stivelsen pre-gelatinisert, og du kan bare helle den rett i mesken.
Hei,

Skal brygge en IPA senere i dag og jeg lurer på om noen har innspill til oppskriften. Hovedsakelig er mulighetene for korreksjon på humleprofil, da jeg har bestilt kvernet malt. Øvrig maltprofil blir som det blir! :)

Batch volume: 22l
Øltype: Hazy IPA
Bryggemetode: GF
ABV: 6%, OG: 1.061, FG: 1.015
IBU: 61

Malt
2 kg pale ale-malt
2 kg pilsnermalt
500 g hvetemalt
300 g carapils
200 g hvete, flaket
100 g carahell
200 g havre, llaket (denne kan justeres, bruker vanlig "grøthavregryn")
500 g laktose (jeg har lagt opp til 500g, men kan justere nedover)

Humle (foreløpig)
10 g Galaxy - 30 min
20 g - El Dorado, 10 g Azacca, 10 g Azzaca - 5 min
60 g - "" - 30 g "" - 30 g "" - 20 min hopstand
100 g - "" - 50 g - "" - 50 g - "" - 3 dager tørrhumle

Gjær
Imperial Yeast A43 Loki

Deles i to 9 ls fat med mangoekstrakt i det ene fatet (jf David Heath).

Som dere ser har jeg lagt opp til en 2-1-1 fordeling av El Dorado, Galaxy og Azacca. IBU menes å ligge på 61, men jeg er ganske sikker på at opplevd IBU er en god del svakere enn dette. Tanker?

Har noen innspill til hvordan oppskriften er lagt opp? Får ikke gjort mye med maltprofil med unntak av laktose og havretilsetning, men tar gjerne også innspill på selve oppskriften. Med FG og laktose vil man forvente ganske mye sødme; kan det være en idè å jazze opp bitterhumle noe for å balansere dette? Egentlig har jeg lagt opp til 30 minutter kok, men kan selvsagt øke til 60 min. Har noen erfaring med Loki-gjær?

Ellers er målet en saftig, humlete øl, som samtidig har noe bitterhet uten å virkelig "bite".

Alle innspill mottas som vanlig med takk!
Kjør på. Du kunne antakelig spart noen kroner i humle, men det blir sikkert godt:). Hold laktosemengden på 500 gr, jeg trur det må såpass til.
 
Heisann,

Takk for svar, begge to!

Vanlig lettkokt havregryn er ideell. Det er vel stort sett hva alle bruker; og jeg har i alle fall brukt mye av det. Siden den er varmebehandla, er stivelsen pre-gelatinisert, og du kan bare helle den rett i mesken.

Kjør på. Du kunne antakelig spart noen kroner i humle, men det blir sikkert godt:). Hold laktosemengden på 500 gr, jeg trur det må såpass til.

Angående havregryn, så har jeg brukt "butikktypen" flere ganger før uten problemer. Denne gangen endte det derimot at jeg glemte hele greia. Det gjør derimot ingenting, det er en god del kilder til protein og haziness i hveten og det er jo et hjemmebrygg. Øl pleier det å bli og blir det sikkert denne gangen også. Jeg tror for øvrig at jeg nedskalerer mengden tørrhumle noe.

For meg ville dette være alt for mye smaks og aromahumler. Jeg har dog til gode å smake en god fruktøl også, men lurer litt på om du ikke liker øl siden du vil ha så mye annen smak?

Men det finnes egentlig bare to typer øl:
øl du liker og øl du ikke liker..

Det betyr null og niks hva verdens mest anerkjente øldommer mener dersom DU liker eller ikke liker det. Det er ditt øl og du skal drikke det. Brygg det og se om du synes det er godt
Ikke liker øl? Grunnen til at jeg spør er jo nettopp fordi jeg verken har smakt mange fruktøl og ikke brygget det selv før. Har smakt noen horrible tidligere og dermed ikke plukket med meg en sånn på en stund. Har derimot etter tips fått sansen nå nylig for et par IPAer med mango og ville prøve å lage det selv i sommervarmen. I tillegg vil jeg også dele batchen i tilfelle jeg synes smakstilsetningen David Heath brukte ikke blir god. Da vet jeg at jeg sitter igjen med en god IPA som ikke er helt ulik andre jeg har brygget. Så skjønner jeg at ikke alle syns tilsetninger er innafor, men renhetslover og jåleri er ikke noe jeg gidder å bry meg med på mitt eget øl. :)

Ellers er jeg helt enig i at "verdens beste øl" er akkurat hva du selv liker og dagsformen. Nei, jeg trenger ikke øldommere for å nyte en øl, om det så er en pale ale, bitter, stout eller "plain" pils. Det ville vært rart, syns jeg. Etter en del år som hjemmebrygger, er vel mitt inntrykk at det er ganske få øldrikkere som ikke kan ha egen mening.;)

Forøvrig er det meget god fart i Loki-gjæret. Godt i gang en times tid etter pitching og nå er jeg sikker på karet flytter på seg, som det velter rundt.
 
Synes i bunn og grunn oppskriften var digg.
Personlig ville jeg ikke kastet bort Galaxy på 30 min, men heller brukt en billigere humle på 30 og puttet galaxyen i tørrhumlingen.
Vi kommer med en 7% mango milkshake ipa i slutten av måneden så da har du gjerne et artig sammenligningsgrunnlag.
 
Som @Finn Berger sier er det null stress med lettkokte havregryn. Er man bekymret for sirkulasjonen kommer man langt med litt risskall.
Hei, ja risskall har jeg som regel brukt i de siste åtte-ti bryggene. Syns det har vært fin effekt på det. Kunne gjerne også tenkt meg en mod av pumpefilteret på GFen. Den går veldig raskt tett. Det pleier å gå ok å bruke spaden til å gni av, men ideelt er det ikke.

Synes i bunn og grunn oppskriften var digg.
Personlig ville jeg ikke kastet bort Galaxy på 30 min, men heller brukt en billigere humle på 30 og puttet galaxyen i tørrhumlingen.
Vi kommer med en 7% mango milkshake ipa i slutten av måneden så da har du gjerne et artig sammenligningsgrunnlag.
Takk, det skal i alle fall bli artig å se hvordan det ender! Har laget en milkshake/laktose IPA tidligere, men da uten mango. Enig for øvrig vedrørende bruk av Galaxy som bitterhumle. Tok det som var for hånden.
Spennende, den skal prøves!
 
Sist redigert:
Derfor ville jeg vært skeptisk til lettkokte havregryn. Jeg har også brukt de med hell. Noen ganger. Men jeg har også fått havregrøt som her. Mangler bare kanel og sukker. Heldigvis hadde jeg risskall med i mesken, ellers ville den nok vært helt stuck. Det ble uansett dårlig gjennomrenning. Vanlige ikke-lettkokte ville nok holdt ut lenger og ikke blitt til grøt.
 

Vedlegg

  • 20210703_205512.jpg
    20210703_205512.jpg
    824,3 KB · Sett: 12
Derfor ville jeg vært skeptisk til lettkokte havregryn. Jeg har også brukt de med hell. Noen ganger. Men jeg har også fått havregrøt som her. Mangler bare kanel og sukker. Heldigvis hadde jeg risskall med i mesken, ellers ville den nok vært helt stuck. Det ble uansett dårlig gjennomrenning. Vanlige ikke-lettkokte ville nok holdt ut lenger og ikke blitt til grøt.

Hvor mye risskall brukte du? Jeg brygget nettopp en wit med 10 prosent Bjørns lettkokte og 40 prosent flalet havre. Slang oppi 230 gram risskall. Sirkulasjonen gikk som en drøm. Dette var en typisk 25 liters batch.

Når jeg brygger NEIPA har jeg som regel en 10-12 prosent lettkokte havregryn i gristen. Hiver oppi noen never risskall. Aldri hatt problemer med sirkulasjon eller skylling.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp