Basis oppskrift for testing av smaker.

Har prøvd å finne litt informasjon på dette, fant ut at det ikke var så lett.

Fant "Single malt and single hop" oppskrifter på beersmith. Dreier seg om APA.
Vil dette gi nok smak/aroma så jeg får "testet"?

Har justert oppskriften med ca 20g humle for å komme på 100g av "logiske" grunner.
23l batch.

6kg pale malt.
16g Citra 12% 60m
22g Citra 15m
22G Citra 0m
40g Citra tørrhumling

2 pakker safale us-05, holder kanskje med 1?

Hvordan andre humler burde jeg teste til dette eventuelt?

Forslag,råd eller tips hadde vært flott! :)

Jeg ville brukt mindre malt, for at humlen skal komme bedre til sin rett. Med den maltmengden ville jeg i mitt oppsett være godt over i IPA-land, mens humlemengden passer bedre til en lett APA, så ølet vil bli balansert mot det søte. Sikt mot en OG rett under 1050 (4,5 kg?) og IBU rundt 40. Det betyr gjerne litt mindre tørrhumle, om du skal holde deg innenfor 100 gram, men du skal likevel kunne få et godt inntrykk av humlen.

Da vil det iallfall holde med en pose US-05.

Takker for svar!

Sliter med effektiviteten på oppsettet mitt,  så disse bryggene blir også brukt til  finne ut akkurat hvor dårlig det er, og om jeg kan få den opp. Har lagt inn eff på 65% i beersmith, men sist var den rundt 60.

5,5kg gir meg 1.050, og den lander nok lavere (selv om jeg håper den lander over :p)

18g 60
25g 15
22g 0
35g 5 dager

Gir en IBU på 38,7 :)

Ser egentlig helt greit ut. Jeg ville siktet et sted rumdt 5,0% alkohol i slike testbrygg.

For å kjenne igjen humlene, ville jeg justert oppskriftene slik at IBU bestandig blir lik. Eventuelt lage samme oppskrift med ulik mengde humle på 60 minutter, for å kjenne forskjell på ulik bitterhet.

Tenkte å handle inn til ca 10 brygg med dette som utgangspunt. Noen gode forslag til hvilke humler jeg burde starte med? Og om det er noen jeg eventuelt burde styre helt unna? :)

Takker!

Tror jeg ville tatt litt fra alle verdensdeler, feks:

East Kent Goldings
Cascade
Nelson Sauvin
Saaz?
Sorachi Ace kanskje?

Takker for svar :)

Endte opp med 1,8kg humle i dag så har en del å teste :)

Cascade
Centennial
Chinook
Citra
Columbus
Ekg
Galena
Fuggles
Hallertau hersbrucker
Hallertau mittelfruh
Hallertau Tettnang
Mt hood
Nelson sauvin
Northern brewer
Pacific gem
Saaz
Simcoe
Crystal

Er vel en del av disse som er veldig like, men nå er de i fryseren. Brukt opp blir det før eller siden uansett :D

Tilbake
Topp