Beer brew 60

Har nettopp gått til innkjøp av ett beer brew 60. Noe jeg bør være obs på passe på før jeg starter? eller undervegs med dette utstyret ? :)
 
Monter overganger til gardena på kjøler.
Beveg kjøler eller rør i kjelen under nedkjøling.
Vær nøye med å vaske bunnen.
Sørg for at BB'en er helt tørr innvendig når du setter den bort etter du er ferdig.
 
-Nok varmt(70+ grader) skyllevann tilgjengelig. Litt avhengig av maltmengde trenger du gode 30 liter med skyllevann for en 50 liters batch, malten tar opp ca 1 liter pr kg, mesker med 1,5-2 liter pr kg mat.
-Jeg sirkulerer(lauter) rundt 10 liter før tapping av mesk og føler ølet blr noe klarere av det.
-Ved oppkok må du ha godt over maksmerket(ca 55 liter?) for å treffe rundt 50 liter nedkjølt vørter i gjæringskar.
-Jeg pleier å spare gode 5 liter med vørter til det koker godt som jeg etterfyller med. Da slår jeg av det ene varmeelementet og holder en grei rullende kok og unngår at det koker over.
-overganger på kjøleren er gull, Biltema har mye fint! Evt handleliste finner du i en eller annen tråd her på forumet...

RDWHAHB! ...eller ei nøgne ø eller noe. ;)

EDIT: beregn en god arbeidsdag bryggedag. 7 timer går fort!
EDIT2: Fant tråden om gardena koblinger - http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,11186.0.html
 
Okey. kjøpte BB60 Pakketilbud, og har ikke brygget øl på denne måten før, så blir spennende og finne ut av det.  :) Men er det nødvendig og bytte kjøler på et produkt som ikke er tatt i bruk før ? fungerer ikke den slik den skal den som er der?
 
Brygg øl !  Tenåringene får bekymre seg over slike tulleting som om nesa er for stor eller liten. Kjølern din gjør det den skal. Nemlig å kjøle vørter. Lykke til
 
Vi har satt 5 brygg på vår BB60. Vi bruker den medfølgende kjøleren, men har erfart at man bør sørge for bevegelse i kjelen under nedkjøling. Om du kjenner på returvannet fra kjøleren merker du fort forskjell på om det er bevegelse eller ikke.
 
Veldig fort gjort å gjøre brygging til en nerdeting, med en kjøpe og utstyrsmani av uante dimensjoner. Har brygget 20+ pluss brygg på min bb30 med en ny krane og et liggeunderlag som isolasjon som eneste modifikasjoner. Øllet mitt får jubel og applaus av alle som for smake likevell :) Sier ikke at man ikke skal modifisere, men jeg klarer iallefall å få godt øl på en standard bb30 v2.
 
rhildre skrev:
Okey. kjøpte BB60 Pakketilbud, og har ikke brygget øl på denne måten før, så blir spennende og finne ut av det.  :) Men er det nødvendig og bytte kjøler på et produkt som ikke er tatt i bruk før ? fungerer ikke den slik den skal den som er der?

Bruker forlang tid til å kjøle 50+
 
Rutof skrev:
rhildre skrev:
Okey. kjøpte BB60 Pakketilbud, og har ikke brygget øl på denne måten før, så blir spennende og finne ut av det.  :) Men er det nødvendig og bytte kjøler på et produkt som ikke er tatt i bruk før ? fungerer ikke den slik den skal den som er der?

Bruker forlang tid til å kjøle 50+

Første gang vi brygget brukte vi 60 minutter på 100 -> 25C, med lett og javn røring har vi vært nede i 15 - 20 minutter.
 
Tilbake
Topp