Beer monitor - raspberry pi - kegtron, plaato

Hei,

Som overskriften viser er det flere muligheter for å monitorere mengde øl som tappes/er gjenværende i fat. Noen som sitter på erfaringer av ovennevnte som vil dele?

Har selv keezer med 6 fat hvor jeg nå ser på en løsning for å holde kontroll på galskapen :)

Har lite eller ingen peiling på raspberry pi oppsett og vil ikke si at jeg er veldig teknisk anlagt men har likevel (selvfølgelig) sett for meg et oppsett med raspberry / flow meter og en Ipad (ish) med Raspberry Pints på som det optimale. Er det vanskelig å bygge/sette opp? Noen som har deleliste, evt kunne tatt på seg en slik jobb?
 
Bare for å drodle høyt, hvis du har tilgang til 230v (eller 5v dc for den saks skyld) inne i keezeren, så er det teknisk mulig å lage til noe som kan veie hvert enkelt fat. Tipper delekostnaden blir ~150-200 per fat. Men den virkelige kostnaden er tid i et slikt prosjekt.

Du trenger:
6 stk esp32: ESP-WROOM-32 ESP32 ESP32S 2.4GHz WiFi Bluetooth Development Board for Arduino | eBay
6 stk load cells: HX711 AD Module Load Cell Amplifier 50kg Weight Sensor Body Scale for Arduino | eBay (med pcb)

Litt kabler, kanskje en 5v strømadapter, noen plankebiter og en GOD del tid på å teste, prototype, lære, feile, lære litt mer og så kan du sikkert kalkulere med å miste 2 år av livet pga tidvis høyt blodtrykk ;D Hvis du har null erfaring med svaktstrøm, lodding, koding osv og starter i dag så tipper jeg du kan ha noe klart om 6-9mnd (mye av tiden er frakt fra kina og venting dog).

PS: Ebay-linkene er bare klasket sammen i et raskt søk, har ikke sjekket hvorvidt selger er til å stole på eller finlest beskrivelsen. Det er bare for å vise hva du trenger av deler.
 
Jojo, absolutt! :) Men den som inte våger intet vinner.
Man må nesten bare vurdere hva man har lyst til å begi seg ut på, men å kjøpe 1 x av de to tingene jeg postet og se et par timer på youtube er ikke en økonomisk dyr investering. Det må nesten Mr.Falcon vurdere selv.

Tips til en grei kar som forklarer prinsippene:
 
Det trengs forresten bare 2 gpio pr hx711, og ESP32 har vel fler enn 12 gpio, så da kan alt kjøres på samme ESP.
 
Hvor vanskelig er det å få vektene opp på en skjerm da? Gjerne med en ok utseende interface som kan inneholde info om hva som er på kranene i tillegg til restmengde.
 
Det trengs forresten bare 2 gpio pr hx711, og ESP32 har vel fler enn 12 gpio, så da kan alt kjøres på samme ESP.
Ja du har rett, men esp32 koster så lite og hvis tanken er å lage en rund/firkantet base så hadde jeg foretrukket å gjemme all elektronikk under der og bare koble til strøm. Skal man ha signalkabler flytende rundt i keezeren så tror jeg oddsen er større for at noe går i stykker.

Lagde faktisk en helt lik løsning for et par år siden, bare at mitt mål var å ha en vekt i bunn av postkassa for å oppdage når man fikk post (og at den var batteridrevet, mye enklere hvis man har strøm tilgjengelig):
YG7lx8-Nx5tiPUbMAfnjiMv1fmeGtcdENfsdasgiorBhDSBDHdsFah0-hKizrCHvNSyG0oZlqgAtCnCucs7C4vtJbXSVUqmZ9ZiWZenPR6YCCJqKHjUpUd1pF_U5T-TKRrhcjl6v64ukl6o5oBD2SYzAiiZBoN-tMfFFFwggAG0ZcMaA7EMU0E02hhuILJdRZFaC7sq8d_tOcZsWrXuI-psxax9dL8bJFinQ6Q6waKGGYXuwmZd14xhwS0ueYaXMhRuABBFpQdb97_KddeeFZrWDMBmi0yEHnuMT4skRp0JI8In2nm4yCYzU1EB4DSt5-8reegVrPzQJ0kernjPEhfmtZ56iYVRKhzsw_Djkt4A6eONRuWcHX5uGxzhWCAOuXaI-IntBZC37zSf4UA4vv7gzsL86A7NRc4sdyLzNqFJXPTNCBBJirh0xnXjhwTYb6bKNGpYxyjANl6Vlvz1sIIeXoKVtuQF_em45mBlMDpLSTgXWy-4GlvLVnFreAIxZHjyizbqc6D8hyP_MRi6gTnXFlDhx7OmLJD-TL752lY22zSyGRjcs9okqwNfydMHA9fvqo47f8Je0fFIuVTyu6iX5NWwA6OCYD2Pn-k7o0q7kBgjMefvFnqNpA6SkHNyYuQtey52K0tLKRcWe2-l9yftVk7XTd7Quw3QtgJ9R7jA6n2-PhuGw3rvf0NKueQ=w929-h1967-no
 
Tilbake
Topp