Beergunens beste venn.

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Kegland kom for en stund siden med en ballock flow control – og denne lille dingsen har nok gått under radaren for mange. Den er nok først og fremst tenkt brukt som flow control for picknickkraner/direktetapping fra fat. I dag testet jeg den som tilbehør til beergun – og det fungerte aldeles nydelig. Det er superenkelt å regulere skumnivået til riktig nivå ved f.eks. fylling av bokser. (Man skal legge lokket på skum). En 3/16" OD ølslange gjør selvsagt mye av samme nytten, men dette er en mer fleksibel løsning. Man bare skrur på regulatoren på toppen – og farvel til alle skumproblemer. Fylte med originalslangen til beergunen og 1,3 bar på manometeret. Hittil sett hos Ølbrygging og Brewshop, men det er sikkert andre som har den også.

IMG_0987.jpg IMG_0990.jpg IMG_0994.jpg IMG_0995.jpg
 
400kr + eventuell frakt i Norge er friskt for en ball lock disconnect.
Tja. De som skal selge denne i Norge skal ha betalt for tiden det tar å opprette varen i sitt ERP/CRM system, bestille varen og tolle den inn som bedrift, lagerføre, og markedsføre at "nå har vi dette produktet". Når noen kjøper, så tar det litt tid også å pakke varen, samt emballasje, etikett for adresse og print av denne.. Folk skal ha lønn i Norge. Hvis man blir flinkere å bruke sin lokale forhandler, får de nok mulighet til et bredere utvalg.
 
Tja. De som skal selge denne i Norge skal ha betalt for tiden det tar å opprette varen i sitt ERP/CRM system, bestille varen og tolle den inn som bedrift, lagerføre, og markedsføre at "nå har vi dette produktet". Når noen kjøper, så tar det litt tid også å pakke varen, samt emballasje, etikett for adresse og print av denne.. Folk skal ha lønn i Norge. Hvis man blir flinkere å bruke sin lokale forhandler, får de nok mulighet til et bredere utvalg.
Enig. Og til nyttår så faller vel 350 kroners grensen bort...
 
Etter at en har sett flere lokale bryggesjapper som har gått konkurs siste året, så ser en hvor viktig det er å handle «lokalt» eller i norge. Slik vil det fortsatt være mulig å skaffe det meste i norge og det fører til mer konkuranse på pris i norge.
 
Jeg kjøpte meg en slik, men sliter fortsatt med frustrerende skumproblemer med beergun. @Holmentoppen , hvor lang slange, og hvilken temperatur har du på fatet ved fylling. Ser at det dugger på både bokser og fat. Kjøler du boksene også, eller er det bare kondens fra fylling?
 
Jeg kjøpte meg en slik, men sliter fortsatt med frustrerende skumproblemer med beergun. @Holmentoppen , hvor lang slange, og hvilken temperatur har du på fatet ved fylling. Ser at det dugger på både bokser og fat. Kjøler du boksene også, eller er det bare kondens fra fylling?
Beergun-slangen er 10 feet, mener jeg. Fatet rett fra kjøleskapet holder vel ca 4 grader. Baksene holder kjellertemperatur/vanntemperatur etter en runde i Starsan. Absolutt ingen problemer med øl karbonert til 2,5 vol her. Skal teste med 2.8 vol senere i uken eller til helgen.
 
Jeg kjøpte meg en slik, men sliter fortsatt med frustrerende skumproblemer med beergun. @Holmentoppen , hvor lang slange, og hvilken temperatur har du på fatet ved fylling. Ser at det dugger på både bokser og fat. Kjøler du boksene også, eller er det bare kondens fra fylling?
Tenkte jeg skulle teste denne flow controlleren for å få bedre kontroll på skum. Har slitt med at det danner seg skum i selve slangen mellom tappingene, kan det være dette du får og at controlleren ikke hjelper mot dette?
 
Tenkte jeg skulle teste denne flow controlleren for å få bedre kontroll på skum. Har slitt med at det danner seg skum i selve slangen mellom tappingene, kan det være dette du får og at controlleren ikke hjelper mot dette?
Skum i slangen kommer av trykkfallet som oppstår i det ølet flommer ut i en litt for vid slange. (Trykkfall gir alltid skum.) Har ofte opplevd det med beergun – men ikke nå.
 
Skum i slangen kommer av trykkfallet som oppstår i det ølet flommer ut i en litt for vid slange. (Trykkfall gir alltid skum.) Har ofte opplevd det med beergun – men ikke nå.
Da skal jeg gi denne dingsen en sjanse :)
Starter du på minimum og justerer opp til du ser at skumnivået blir passe?
 
Ja, startet med minimum flow – og justerte skruen opp til skumnivået var passe i boksen. Brukte et syltetøyglass med omtrent samme fasong for å kunne se fra siden.
 
Jeg fikk i hvertfall masse skum i selve slangen, men jeg må prøve med kaldere fat. Det ble tatt ut av kjøleskapet, men sto i rommet i noen min før tapping. Tror jammen jeg skal prøve med tynn lang slange rett fra ventilen.
 
Skum i slangen kommer av trykkfallet som oppstår i det ølet flommer ut i en litt for vid slange. (Trykkfall gir alltid skum.) Har ofte opplevd det med beergun – men ikke nå.

Har også opplevd at dersom slangen ikke er helt ren så vil dette føre til skumming. Har du først få urenheter inne i slangen må det en slangebørste til for å få den ren.
 
Dette fungerte som en drøm nå. Skjønner hva @Holmentoppen mente med "bestevenn":). Tror jeg fant ut hva som forårsaket ubalanse i systemet mitt. Oppsettet er flow control ventil, kort overgang til 3/16, ca. 3m slange og beergun. Her om dagen fikk jeg bare masse bobler i slangen og skum. Leste at bobler i slange i tappelinje kunne skyldes lavere tappetrykk enn karboneringstrykk. Vurderte ikke da å sette opp tappetykk vesentlig pga tidligere erfaring med tappetrykk og Beergun.

Så nå prøvde vi 4*c på fat, purge fat til mindre CO2, og så sette på tappetrykk på 1bar. Gikk som en drøm. :DFor oss ble det beste oppsettet ca.1,6bar på tappetrykk, og litt tilbake fra full åpning på flow control. 2c m skumlag og rask fylling med beergun.

Så nå gjenstår det bare å se om dette holder videre på neste tapperunde.:eek:

Takk alle for tips og svar.
 
Tilbake
Topp