BeerMaverick humbug eller nyttig verktøy?

Kold Brygg

Moderator
BeerMaverick har en vitenskaplig tilnærming til bruk av humler.
Er dette nyttig eller bare humbug? Noen som har erfaringer. For et utrent øye ser dette imponerende ut.
Sammenligning av humler
Finn erstatninger

Det er også noen oppskrifter til ikoniske NEIPAs. det vil jeg tro er ganske nyttig for de som ønsker det :)

Det er masse hjemmebrygger artikler.
 
BeerMaverick har en vitenskaplig tilnærming til bruk av humler.
Er dette nyttig eller bare humbug? Noen som har erfaringer. For et utrent øye ser dette imponerende ut.
Sammenligning av humler
Finn erstatninger

Det er også noen oppskrifter til ikoniske NEIPAs. det vil jeg tro er ganske nyttig for de som ønsker det :)

Det er masse hjemmebrygger artikler.
Vrient å si. Men jeg er ikke overbevist om at humleerstatningsmetoden er overlegen den gamle erfaringsbaserte.
 
Jeg synes i hvert fall den siden har en god database med informasjon om forskjellige humlesorter. Andre sider synes jeg ofte har varierende grad av informasjon, eller mangler mange nyere humlesorter. Om man ikke finner klare anbefalinger om humleerstatning fra andre kilder, eller det oppgis flere forskjellige erstatninger, er det i hvert fall et ok verktøy for å prøve å sammenligne selv. Nå vet ikke jeg hvor de henter data fra, men om smak/aroma-profilene er sammenlignbare så er det jo veldig lettfattelig med radar-diagram.

F.eks. Target og Citra stemmer bra med min erfaring:
1612724559842.png
 
Tenkte akkurat over det foreleden - lurer på om det finnes et sånt verktøy - spesielt for oss "nybegynnere" som prøver å finne gode humlekombinasjoner. Det kan jo uansett brukes som en pekepinn istedenfor at man prøver å lese seg opp på å finne humler for å få elementer som man savner. Plottet inn de siste humlene jeg testet på min IPA der jeg syns smaken ble litt endimensjonal og på radardiagrammet er de også veldig sammenfallende. Kan selvfølgelig være tilfdeldig, men greit å ha en form for homogensiert datagrunnlag å peile etter tenker jeg
 
Fin infografikk og liker oversikten. Problemet så jeg ser det er at den forteller hva en enkel humle smaker/gir alene. For single hop øl kan det nok fungere greit men når man blander humler kan kombinasjonen mellom 2-3 humler være ganske overraskende. Mao. så humler som alene skal være like kan finne på å danne sammen et annet sluttprodukt. Mye kompliserte forbindelser og jeg mener personlig at biokjemi er en form for svartekunst som alltids bør utføres med tromme og et reinbein i handa. F.eks, her er et fiffig Japansk studie https://onlinelibrary.wiley.com/doi/pdf/10.1002/j.2050-0416.2010.tb00428.x som ser på hvordan linalool og geraniol påvirker en enkel Citra humle sin β-Citronellol. Humler inneholder så mange forbindelser at jeg heller mot @Finn Berger og erfarings-basert kunnskap.
 
Tilbake
Topp