Begrensninger ved brygging av sterkere øl?

pesshau

Norbrygg-medlem
Hei!

Har sett flere har kommentert at når man skal kjøpe seg all grain oppsett med meskekar rundt 20-25L at det ikke er mulig, eller praktisk vanskelig, å brygge sterkere øl på grunn av malt/vann-ratio og utbytte.

Jeg er på utkikk etter mesketank, men ønsker å ha muligheten til å brygge sterkere øl om fristelsen kommer. Hvor stor bør den være?

pesshau skrev:
.... Hvor stor bør den være?

Hvor høyt kan et lite fly? ;D

Hvor mye planlegger du å brygge?

Hva mener du med sterkt øl? over 10%?

Det er fullt mulig å lage 20 liter øl ved rundt 10% med en mesketank på 25 liter, og en meske tykkelse på 2.0l/kg

Ok, er fortsatt litt usikker på hvor store brygg, men håper på å få til rundt 50L, hvis budsjettet holder ;)

Med sterkøl tenkte jeg på 8-10%.

pesshau skrev:
Ok, er fortsatt litt usikker på hvor store brygg, men håper på å få til rundt 50L, hvis budsjettet holder ;)

Med sterkøl tenkte jeg på 8-10%.

Til ca 50L brygg kan en 60L LAB dunk (bøtte) fra Felleskjøpet være OK, spesielt hvis du er bekymret for budsjettsmell.....
Jeg benytter fakstisk en slik selv, ingen problem med 50L øl på rundt 10%.
(Dette kommer selvsakt an på hvor stort utbytte du får og litt på hva FG du sikter deg inn mot)

Hehe, vet ikke helt hva jeg skal sikte etter foreløpig annet enn å starte med å brygge ØL! =)

Mente jeg leste at kjele bør være ca 1,5 ganger større enn meskedunk? Er det greit å forholde seg til?

pesshau skrev:
Mente jeg leste at kjele bør være ca 1,5 ganger større enn meskedunk? Er det greit å forholde seg til?

Det har ikke jeg lest, så jeg har meskekar på 140 og kjele på 150.  Starter som regel kokingen med 140 liter i gryten, og siden jeg hadde gjort det mange ganger med godt resultat før at jeg leste at det var umulig, - så har jeg fortsatt med det!

OK - greitt! Det er lettere å koke med ei gryte som ikke er mer enn 3/4 full.  Innrømmer det!  Men meskekaret kan da godt være større enn 2/3 av kjelen. (Vil faktisk si at det bør være det.)  Men det bør ikke være større enn at du har minst 10 cm malt i det når du brygger de minste og svakeste brygga dine.  Mindre enn det, og du får dårlig filtrering og mye partikler i vørteren.  Med et stort meskekar har du muligheten for større brygg, evt plass til temperaturjustering om du skulle bomme først, du kan stegmeske (om du vil).  Idet hele er du mer fleksibel med en stor en......

Ok, så da er det ikke noe i veien å kjøpe en 70qt Coleman Xtreme til mesketank hvis man tenker å kjøpe en 50L kjele? Eller blir det litt overkill?

En liiiiiiten bitte smule i overkant kanskje.  Jeg brukte en Coleman 70  flere år, mesket 17-18 kilo i den og kokte i en kjele på 75 liter.  I en 50 liters kjele skulle du kunne få til et parogførtiliters brygg, dvs 10 kilo malt ved "normal" styrke.  Det går i en 70qt, men en på ca 50 er nok mer passende - og den har bryggselv på lager: http://www.bryggselv.no/products/igloo-kjoleboks-45l-48-qt  Her skal du kunne lage deg en batch på 25 liter og 10%.

En annen ting er at det ikke er vanskeligere å brygge sterkt øl i små oppsett, enn det er å åpne en boks maltextract/pakke med spraymalt når du er halvveis i kokingen.  Bruker det regelmessig selv på sterke øl, i tillegg til "all-grain" - og ikke søren at noen skal kunne å klare å kjenne noe negativt ved det!

Tilbake
Topp